Description: Description: C:\Users\JDeVries\AppData\Local\Micro
Persbericht
Den Haag, 23 november 2011
CAF verrast over aankondiging bestelling trams HTM bij Siemens
CAF, de Spaanse trambouwer, heeft met verbazing kennis genomen van het persbericht van Siemens van 18 november jl.. In dat persbericht maakt Siemens bekend dat het 40 trams, met optie op nog eens 40 stuks, levert aan de Haagse tramvervoerder HTM. Over deze aanbesteding lopen op dit moment echter nog rechtszaken waarvan de uitkomst nog niet helder is. De vraag is dus of Siemens niet op de zaken vooruitloopt.
Het proces voor de aanbesteding is in 2009 van start gegaan. Vervolgens vielen concurrenten als het Canadese Bombardier en het Franse Alstom af en bleven CAF en het Duitse Siemens over. In maart kreeg CAF te horen dat de keuze in principe op Siemens was gevallen. Omdat deze keuze maar beperkt was beargumenteerd bepaalde de rechter in juni dat HTM tot een nieuwe onderbouwing moest komen. Deze onderbouwing bracht wederom onvoldoende duidelijkheid, desondanks oordeelde de rechter in september dat het uiteindelijk toch de vrijheid is van de toetsingscommissie van HTM om voor Siemens te kiezen. Er werd hierbij niet ingegaan op bepaalde geconstateerde aspecten en onduidelijkheden van de aanbestedingsprocedure en de beoordeling.
Omdat het voor de toekomst van belang is om duidelijkheid en helderheid te hebben over de procedure van aanbesteden, en omdat er niet afdoende inzicht is gegeven in de beoordeling, heeft CAF tegen deze uitspraak beroep ingesteld. Tevens is de HTM verzocht om niet tot definitieve gunning over te gaan zolang er geen definitieve uitspraak is. HTM en Siemens zijn nu op de zaken vooruit gelopen. De uitspraak in deze zaak laat nog zeker een paar maanden op zich wachten. Het is dus niet uitgesloten dat de rechter alsnog besluit dat de aanbestedingsprocedure niet correct is verlopen.
Netwerk RandstadRail
Het Stadsgewest Haaglanden heeft de ambitie om het openbaar vervoer harder te laten groeien dan het autoverkeer. Dit vereist een moderne tram. Om deze reden is in de Materieel- en Infranota Netwerk RandstadRail een brede tram van 2.65 m opgenomen. Dit zorgt voor de vereiste minimale zitplaatsbreedte en een acceptabele breedte van het gangpad. Tevens voorziet de breedte van 2.65 m ruime voorzieningen voor invalidenvoertuigen. Met de Siemens Avenio tram van 2.55 m kunnen nu grote vraagtekens bij worden gezet of het nog aansluit op wens en specificatie.
Dat CAF in deze vragen niet alleen staat blijkt uit het feit dat over deze onduidelijkheid onlangs in de Haagse gemeenteraad schriftelijke vragen aan de verantwoordelijke wethouder zijn gesteld. In deze vragen wordt bovendien duidelijkheid gevraagd over het totale bedrag van de aanbesteding: eerdere mediaberichten spraken over 200 miljoen, terwijl het college van Burgemeester en Wethouders maar 144 miljoen voor dit project heeft uitgetrokken. Siemens spreekt nu van 'ruim 100 miljoen euro'. Ook bij CAF bestaat hier geen inzicht in en worden de antwoorden van de wethouder met belangstelling afgewacht. CAF wil deze aanbesteding niet onnodig vertragen, maar is wel groot voorstander van eerlijke en transparante aanbestedingsprocedures. CAF ziet daarom de uitkomst van de procedures met vertrouwen tegemoet: "Het is niet erg om te verliezen, maar wel als je niet weet waarom."