Ingezonden persbericht


Persbericht

Transparantiebenchmark 2011: Sperwer Groep 6de binnen sector 'Retail'

De Bilt, 23 november 2011 - De Transparantiebenchmark 2011 is maandag 21 november 2011 bekendgemaakt. Dit is een initiatief van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants dat inzicht biedt in de wijze waarop Nederlandse bedrijven verlag doen van hun MVO-activiteiten. De Sperwer Groep, opererend onder de PLUS formule, staat dit jaar op de 6de plaats binnen de sector 'Retail' en op de 122ste plaats in de overall lijst. De Sperwer Groep komt van een respectievelijk 8ste en 157ste plaats vorig jaar. De stijging in de Transparantiebenchmark laat zien dat PLUS niet alleen verantwoord bezig is, maar hier ook steeds beter over communiceert.

6de plaats binnen sector 'Retail'

In oktober beoordeelde KPMG het jaarverslag van de Sperwer Groep in opdracht van het Ministerie met een score van 86 punten van de 200. De Sperwer Groep staat daarmee op de 6de plaats binnen de sector 'Retail' en op de 122ste plaats in de overall lijst. Vorig jaar scoorde de Sperwer Groep 35 punten en behaalde daarmee een 8ste plaats binnen de sector 'Retail' en de 157ste plaats in de overall lijst. Deze stijging laat zien dat PLUS niet alleen verantwoord bezig is, maar hier ook steeds beter over communiceert. Binnen de sector 'Retail' scoort de Sperwer Groep bovengemiddeld in de categorieën profiel, visie en strategie, ondernemingsbestuur en managementsystemen, ketenverantwoordelijkheid, economische aspecten, milieuaspecten, sociale aspecten en uitwerking.

PLUS geeft meer... meer duurzaam

Verantwoord is één van de merkwaarden van PLUS, naast Aandacht, Kwaliteit en Lokaal. Het is een merkwaarde die goed is geladen. Een verantwoorde herkomst van producten, maatschappelijke betrokkenheid, gezondheid, het milieu en ook duurzaamheid spelen een grote rol in de bedrijfsvoering en het assortiment. Er zijn keuzes gemaakt waarvoor PLUS is beloond, door klanten en door organisaties die waken over het groengehalte van Nederlandse bedrijven. Zo zijn bijvoorbeeld sinds de overstap op Fairtrade bananen meer bananen verkocht dan ooit, een bewijs dat klanten de keuze van PLUS onderschrijven. En uit de EKO tellingen, uitgevoerd in opdracht van Milieudefensie, blijkt dat PLUS nog altijd de supermarktketen is met de meeste biologische producten. 'Dat is prachtig, maar alles kan altijd beter', aldus Jan Ferwerda, Algemeen Directeur van PLUS. 'Verantwoord ondernemen is een belangrijke pijler in onze formule en daar gaan we nog meer inhoud aan geven.'


- Einde persbericht -

Over PLUS Retail

PLUS Retail is een werkmaatschappij van de Sperwer Groep en met 269 supermarkten een belangrijke speler op de Nederlandse levensmiddelenmarkt. Bij PLUS staan de merkwaarden Aandacht, Kwaliteit, Lokaal en Verantwoord centraal. De eerste PLUS supermarkt werd in 2001 geopend in Boxtel; dezelfde supermarkt waar PLUS in 2010 de nieuwe formule 'PLUS nieuwe generatie' heeft geïntroduceerd. De PLUS Retail organisatie bestaat uit het servicekantoor in De Bilt, drie regionale distributiecentra in Haaksbergen, Ittervoort en Hendrik-Ido-Ambacht en een landelijk distributiecentrum in Middenbeemster. Er werken ruim 1.200 medewerkers. PLUS Retail ondersteunt de aangesloten ondernemers maximaal bij de exploitatie van hun bedrijf. De consumentenomzet bedroeg in 2010 ruim 1,9 miljard euro. Meer informatie: www.plus.nl.

Noot voor redactie,

Ingezonden persbericht