ChristenUnie
Hoop voor behoud intercity Roosendaal-Antwerpen
Hoop voor behoud intercity Roosendaal-Antwerpen
woensdag 23 november 2011 18:12 ChristenUnie Kamerlid Arie Slob heeft
vandaag een motie ingediend voor behoud van een intercity tussen
Roosendaal en Antwerpen. Arie Slob: "In korte tijd zijn door
reizigersorganisaties meer dan 11.000 handtekeningen verzameld. Dat is
toch een duidelijk boodschap voor de minister en voor NS dat er vraag
is naar deze verbinding". Minister Schultz heeft positief gereageerd op
deze motie.
De minister en NS willen volgens de nieuwe plannen voor het
hoofdrailnet voor de periode 2015-2025 inzetten op betere
grensoverschrijdende verbindingen over het spoor en daarbij zoveel
mogelijk streven naar intercity kwaliteit. Desondanks dreigt in 2012 de
Beneluxtrein te verdwijnen uit Roosendaal omdat deze trein dan via
Breda over de HSL-Zuid zal gaan rijden. Hierdoor zullen reizigers uit
Zeeland en Roosendaal een langere reistijd krijgen. Er wordt al maanden
gesproken over een alternatieve verbinding vanuit Roosendaal richting
Antwerpen, maar tot nu toe zou dit een extra stoptrein zijn. Arie Slob:
"Dat is geen goed alternatief want deze trein stopt op het korte stuk
tussen Roosendaal en Antwerpen meer dan tien keer en is dus veel langer
onderweg."
Het Kamerlid heeft daarom in de motie gevraagd aan de minister om een
uiterste inspanning te doen om de intercity te behouden. De minister
bestempelde de motie als "ondersteuning van beleid". Wat betreft de
minister moet het treinaanbod tussen Roosendaal en Antwerpen ook na het
verdwijnen van de Beneluxtrein dezelfde kwaliteit als de huidige
Beneluxtrein krijgen. Arie Slob: "Alleen een stoptrein voldoet niet aan
dit criterium dus dit is een positief signaal. Ik roep NS en NMBS op nu
snel duidelijkheid te geven aan de regio over de toekomst van deze
verbinding."
Motie van het lid Slob
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende, dat de minister met NS heeft afgesproken om bestaande
grensoverschrijdende verbindingen die NS zelf rijdt of waaraan NS
financieel bijdraagt in stand te houden inclusief een zware
inspanningsverplichting om aanvullende grensoverschrijdende
verbindingen te realiseren waarbij de hoofdrailnetvervoerder zoveel als
mogelijk of gewenst dient te streven naar IC-kwaliteit;
overwegende, dat desondanks de intercity Roosendaal-Antwerpen op de
nominatie staat in 2012 te verdwijnen en ook in de plannen van NS voor
2015-2025 niet expliciet wordt genoemd als intercity verbinding;
verzoekt de regering zich tot het uiterste in te zetten voor behoud van
de Intercity-verbinding Roosendaal-Antwerpen,
en gaat over tot de orde van de dag.
Slob
Arie Slob