Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
Busbaan E313 moet blijven
woensdag, 23 november 2011 17:10
TreinTramBus reageert op plannen Vlaamse overheid
Enkele kranten maken vandaag bekend dat de Vlaamse overheid de busbaan
op de E313 richting Antwerpen wil opdoeken ten voordele van bijkomende
rijstroken voor de auto. Reizigersvereniging TreinTramBus protesteert:
dit is immers één van de meest succesvolle busbanen in Vlaanderen.
Via de pers raakte bekend dat de Vlaamse overheid de busbaan tussen
Ranst en Wommelgem wil opofferen om een vierde of zelfs een vijfde
rijstrook aan te leggen. TreinTramBus reageert verbaasd. Jan
Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus: "De busbaan op de E313/E34
is één van de meest succesvolle in Vlaanderen. in de ochtendspits
tussen 7u30 en 8u30 rijden er stadinwaarts maar liefst 20 bussen over
de busbaan met gemiddeld 46 reizigers per bus, terwijl in een auto
gemiddeld amper 1,3 mensen zitten. Wie de bus neemt, boekt afhankelijk
van het tijdstip 10 tot 20 minuten tijdwinst in vergelijking met de
auto, wat dus een stevige stimulans is om het openbaar vervoer te
nemen."
Het voorstel staat haaks op het voornemen van de overheid om het
autogebruik te ontmoedigen. Meer rijstroken voor de auto zullen
bovendien het probleem niet oplossen, maar verschuiven de file alleen
naar verder gelegen bottlenecks, met name de R11 en de Turnhoutsepoort.
Bovendien leert de ervaring dat meer rijstroken op vrij korte termijn
zullen leiden tot meer verkeer. Dit veroorzaakt nog meer fijn stof en
is nefast voor de leefbaarheid van de omliggende gemeenten.
TreinTramBus vraagt juist een uitbreiding van de busbaan op de E34: de
filevorming begint er vaak al van voor Zoersel . De busbaan mag er al
beginnen aan het parkeerterrein in Wechelderzande.
Op lange termijn plant De Lijn een lightrail richting Malle.
"TreinTramBus ondersteunt die plannen, maar we vrezen dat die light
rail de eerste tien jaar nog niet zal rijden. In afwachting blijft de
busbaan dus essentieel", stelt Vanseveren.