KPMG

Klaar voor de start, maar nog een lange weg te gaan...

Op woensdag 16 november jl. heeft KPMG tijdens ICT Delta 2011 in het World Forum in Den Haag de paneldiscussie gefaciliteerd over de schaalbaarheid van slimme meter netwerken.

Een goed gevulde zaal met ongeveer 75 geïnteresseerden luisterde naar een panel met:


* Han la Poutré, Hoogleraar Informatica aan de Universiteit Utrecht, groepsleider 'Multi-agent and Adaptive Computation' bij het Centrum voor Wiskunde en Informatica en lid van het comité Smart Energy Systems van NWO.

* Martijn van Glabbeek, strategie consultant en lid van de Task Force Energie Transitie bij Alliander.

* Lonneke Driessen, manager Smart Metering Operations bij Enexis.
* Gerrit Rentier, Senior Business Process Analyst bij Delta N.V.
* Mark Lof, Partner KPMG Advisory, verantwoordelijk voor Risk Consulting activiteiten binnen de energiesector.

De discussie werd geleid door Sander Klous, Senior Manager bij KPMG Advisory, verantwoordelijk voor de dienstverlening op het gebied van gedistribueerde systemen. Hierbij een korte impressie van de paneldiscussie.

Hoe kan de energiesector naar voren toe richting de klanten duidelijk maken dat ze die slimme meter nodig hebben voor nieuwe diensten dan wel het stimuleren van energiebesparing? Lonneke Driessen van Enexis geeft aan dat de ontwikkelingen op het gebied van slimme meter netwerken haar niet snel genoeg kan gaan, Enexis is er klaar voor. Ze hoopt eigenlijk al een paar jaar dat er morgen een succesvolle leuke 'app' uitkomt op bijvoorbeeld de smart phone, die de overgang naar het slimme meter tijdperk gaat markeren. Tot op heden, zegt ze teleurgesteld, gebeurt er eigenlijk helemaal niks.

De panelleden zijn het erover eens dat de overgang in eerste instantie klantgedreven moet zijn. Customer engagement speelt een belangrijke rol volgens Gerrit Rentier van Delta N.V. maar ook social media zoals Facebook in combinatie met de startup 'OPower', gaan daar binnenkort al mee helpen. Door de informatie te brengen waar mensen toch al zijn en er leuke games aan toe te voegen, waarbij we met elkaar de strijd aan kunnen gaan om het meest efficiënte verbruik van energie.

Mark Lof van KPMG denkt dat de energiemarkt door het toetreden van dit soort nieuwe partijen drastisch kan gaan veranderen. Partijen die goed in staat zijn om grote hoeveelheden gegevens te kunnen verwerken en daar mooie nieuwe proposities omheen kunnen definiëren. Wat wordt de rol van de huidige leveranciers dan nog? Of kunnen die nieuwe partijen door slimme in- en verkoop de rol van de huidige leveranciers over nemen?

De toekomst is volgens Martijn van Glabbeek van Alliander in handen van de partij die als eerste uitvogelt wat de klanten willen. Wie heeft als eerste de businesscase en is in staat om in het nieuwe model succesvol te zijn? Niemand heeft ooit kunnen voorspellen hoe snel Twitter geaccepteerd werd. Het begint met awareness, maar uiteindelijk gaat het om de vraag: wat is de toegevoegde waarde? Op de beurs, maar ook op het gebied van milieu en CO2 uitstoot.

De echte doorbraak op het gebied van energiebeheer zal nog wel even op zich laten wachten, denkt Han la Poutré, Hoogleraar Informatica aan de Universiteit Utrecht. Opschaling naar bijvoorbeeld het hele Nederlandse klantenbestand vereist een passieve oplossing, waarbij efficiënte energieconsumptie automatisch wordt geregeld. De term 'demand side management' valt regelmatig, waarbij de energieconsumptie aan de klantkant actief gestuurd zal worden door prikkels van buiten. Bijvoorbeeld om er voor te zorgen dat we niet alle elektrische auto's in de straat allemaal tegelijk proberen op te laden, als we thuis komen van het werk.

De conclusie van deze discussie is dat we aan het begin staan van grote veranderingen, niemand weet met zekerheid wanneer het precies welke kant op gaat. Zowel bestaande als nieuwe partijen staan te popelen om het verschil te gaan maken zodra de energiesector het informatietijdperk betreedt. De energiesector wordt weer spannend, met hopelijk de klant en het milieu als de grote winnaars.

De stellingen die tijdens de discussie zijn gebruikt kunt u hier downloaden (711 kB).

Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Bas Huisman, marketing Energy & Natural Resources, (020) 656 8148 of per e-mail.