KPMG
Klaar voor de start, maar nog een lange weg te gaan...
Op woensdag 16 november jl. heeft KPMG tijdens ICT Delta 2011 in het
World Forum in Den Haag de paneldiscussie gefaciliteerd over de
schaalbaarheid van slimme meter netwerken.
Een goed gevulde zaal met ongeveer 75 geïnteresseerden luisterde naar
een panel met:
* Han la Poutré, Hoogleraar Informatica aan de Universiteit Utrecht,
groepsleider 'Multi-agent and Adaptive Computation' bij het Centrum
voor Wiskunde en Informatica en lid van het comité Smart Energy
Systems van NWO.
* Martijn van Glabbeek, strategie consultant en lid van de Task Force
Energie Transitie bij Alliander.
* Lonneke Driessen, manager Smart Metering Operations bij Enexis.
* Gerrit Rentier, Senior Business Process Analyst bij Delta N.V.
* Mark Lof, Partner KPMG Advisory, verantwoordelijk voor Risk
Consulting activiteiten binnen de energiesector.
De discussie werd geleid door Sander Klous, Senior Manager bij KPMG
Advisory, verantwoordelijk voor de dienstverlening op het gebied van
gedistribueerde systemen. Hierbij een korte impressie van de
paneldiscussie.
Hoe kan de energiesector naar voren toe richting de klanten duidelijk
maken dat ze die slimme meter nodig hebben voor nieuwe diensten dan wel
het stimuleren van energiebesparing? Lonneke Driessen van Enexis geeft
aan dat de ontwikkelingen op het gebied van slimme meter netwerken haar
niet snel genoeg kan gaan, Enexis is er klaar voor. Ze hoopt eigenlijk
al een paar jaar dat er morgen een succesvolle leuke 'app' uitkomt op
bijvoorbeeld de smart phone, die de overgang naar het slimme meter
tijdperk gaat markeren. Tot op heden, zegt ze teleurgesteld, gebeurt er
eigenlijk helemaal niks.
De panelleden zijn het erover eens dat de overgang in eerste instantie
klantgedreven moet zijn. Customer engagement speelt een belangrijke rol
volgens Gerrit Rentier van Delta N.V. maar ook social media zoals
Facebook in combinatie met de startup 'OPower', gaan daar binnenkort al
mee helpen. Door de informatie te brengen waar mensen toch al zijn en
er leuke games aan toe te voegen, waarbij we met elkaar de strijd aan
kunnen gaan om het meest efficiënte verbruik van energie.
Mark Lof van KPMG denkt dat de energiemarkt door het toetreden van dit
soort nieuwe partijen drastisch kan gaan veranderen. Partijen die goed
in staat zijn om grote hoeveelheden gegevens te kunnen verwerken en
daar mooie nieuwe proposities omheen kunnen definiëren. Wat wordt de
rol van de huidige leveranciers dan nog? Of kunnen die nieuwe partijen
door slimme in- en verkoop de rol van de huidige leveranciers over
nemen?
De toekomst is volgens Martijn van Glabbeek van Alliander in handen van
de partij die als eerste uitvogelt wat de klanten willen. Wie heeft als
eerste de businesscase en is in staat om in het nieuwe model succesvol
te zijn? Niemand heeft ooit kunnen voorspellen hoe snel Twitter
geaccepteerd werd. Het begint met awareness, maar uiteindelijk gaat het
om de vraag: wat is de toegevoegde waarde? Op de beurs, maar ook op het
gebied van milieu en CO2 uitstoot.
De echte doorbraak op het gebied van energiebeheer zal nog wel even op
zich laten wachten, denkt Han la Poutré, Hoogleraar Informatica aan de
Universiteit Utrecht. Opschaling naar bijvoorbeeld het hele Nederlandse
klantenbestand vereist een passieve oplossing, waarbij efficiënte
energieconsumptie automatisch wordt geregeld. De term 'demand side
management' valt regelmatig, waarbij de energieconsumptie aan de
klantkant actief gestuurd zal worden door prikkels van buiten.
Bijvoorbeeld om er voor te zorgen dat we niet alle elektrische auto's
in de straat allemaal tegelijk proberen op te laden, als we thuis komen
van het werk.
De conclusie van deze discussie is dat we aan het begin staan van grote
veranderingen, niemand weet met zekerheid wanneer het precies welke
kant op gaat. Zowel bestaande als nieuwe partijen staan te popelen om
het verschil te gaan maken zodra de energiesector het
informatietijdperk betreedt. De energiesector wordt weer spannend, met
hopelijk de klant en het milieu als de grote winnaars.
De stellingen die tijdens de discussie zijn gebruikt kunt u
hier downloaden (711 kB).
Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Bas Huisman, marketing
Energy & Natural Resources, (020) 656 8148 of per e-mail.