ProRail
Persbericht
23-11-2011
Rotterdam Centraal bereikt vandaag hoogtepunt
Nieuwe station wordt blikvanger
Vandaag hijst wethouder Jeannette Baljeu samen met bestuurders van
ProRail, NS, Stadsregio en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu
de vlag ter gelegenheid van het bereiken van het hoogste punt van de
nieuwe stationshal van Rotterdam Centraal. Ze is trots op het bereikte
punt: "De vorm van het nieuwe station wordt nu duidelijk zichtbaar. Een
echte blikvanger als stadsentree dat past bij een wereldstad als
Rotterdam."
Stalen casco
In maart 2011 is gestart met de bouw van de stalen constructie van de
stationshal. Om de stalen dakdelen op hun plaats te krijgen is onder
andere gebruik gemaakt van de hoogste mobiele kraan van Europa. Het dak
is opgebouwd uit 8 delen en in totaal is ruim 3.000 ton staal gebruikt.
Het zesde dakdeel vormt het hoogste punt. Dat moment is nu aangebroken.
Hierna volgt de bouw van de oostelijke zijvleugel, gevolgd door het
plaatsen van de gevels, het zetten van het glas en het aanbrengen van
de dakbeplating. In het voorjaar van 2012 is het casco van de
stationshal gereed.
OV terminal
Ook het sporendeel vordert goed. Projectleider Eric van der Meer: "De
nieuwe sporenkap reikte deze zomer tot halverwege de sporen. Op dit
moment werken we aan een bouwronde die tot eind januari 2012 duurt. In
deze ronde wordt gewerkt aan de perrons en sporen, het dak van het
station en de reizigerstunnel. De nieuwe reizigerspassage zal in
september in gebruik worden genomen. In 2013 is de OV terminal klaar en
staat er een comfortabele en lichte openbaar vervoer terminal. Het
Rotterdamse station is dan, net zoals andere grote stations die we in
Nederland aan het verbouwen zijn, klaar is voor de toekomst."
Stationshal
De nieuwe stationshal wordt straks ruim en transparant en geeft via een
grote glazen pui direct uitzicht op de stad. De hal biedt ruimte aan
toegang tot metro, RandstadRail en de ondergrondse fietsenstalling. In
noordelijke richting loopt de hal vloeiend over in de brede
reizigerspassage onder de sporen en geeft een lichte ruime doorkijk tot
aan de Provenierswijk en de tussenliggende vertrekkende en aankomende
treinen.
Feiten en cijfers
* Hoogste punt: 30 meter
* Oppervlakte hal: 4.700m2
* 4.000m2 kantoorruimte
* 3.000 ton staal
* 110.000 reizigers per dag in de huidige situatie
* 320.000 reizigers per dag in 2025
[s?pers.persberichten.actueel.regionaal.rotterdamcentraalbereiktvandaag
hoogtepunt&category=Regionaal]