Provincie Utrecht

Commissie MME bezoekt NS en ProRail

De commissie Milieu, Mobiliteit en Economie bracht 14 november 2011 een werkbezoek aan de Nederlandse Spoorwegen en aan ProRail. Het bezoek stond in het teken van een kennismaking en combineerde een inhoudelijk programma met een rondleiding door het stationsgebied en een bezoek aan het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR).

De commissieleden werden ontvangen in `de Inkpot', het hoofdkantoor van Prorail. De Inktpot is het grootste bakstenen gebouw van Nederland en werd in opdracht van de belangenmaatschap Nederlandsche Spoorwegen (NS) ontworpen door George Willem van Heukelom. Het werkbezoek startte met een rondleiding door dit rijksmonument, dat ligt aan het Moreelsepark bij het Centraal Station van Utrecht.

Het inhoudelijke programma startte met twee presentaties over de NS en ProRail, waarbij met name werd ingegaan op de gedeelde en de verschillende verantwoordelijkheden en de samenwerking tussen de twee bedrijven. NS en ProRail zijn vanaf 1995 gescheiden bedrijven. ProRail is verantwoordelijk voor de spoorinfrastructuur. NS vervoert dagelijks 1,1 miljoen reizigers op één van de drukste netten in Europa en is eigenaar van de Nederlandse stations. Ook werd stil gestaan bij de visie en de ambities van de beide bedrijven.

Samenwerken

Tijdens de het gesprek dat hierop volgde werd verder ingegaan op de samenwerking tussen de beide bedrijven en de provincie en de verwachtingen daarbij voor de toekomst. NS en ProRail vroegen de provincie in een vroeg stadium mee te denken met verkenningen naar nieuwe ontwikkelingen. Omdat de provincie concessieverlener voor het openbaar busvervoer is, willen NS en ProRail meer samenwerking om verschillende soorten openbaar vervoer beter op elkaar te laten aansluiten en om het zogenoemde parallel rijden (op dezelfde route een trein en een bus laten rijden) te voorkomen.

Rondleiding

Het bezoek vervolgde met een rondleiding door het stationsgebied dat gefaseerd verbouwd wordt. De stationshal wort flink uitgebreid, maar ook het gebied rondom het station wordt verbouwd. In 2030 moeten alle werkzaakheden in het gebied klaar zijn. De middag werd afgesloten met een bezoek aan het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR), waar alle ontwikkelingen op het spoor gevolgd worden. Vanuit hier wordt ingegrepen wanneer vertragingen ontstaan of wanneer zich andere complicaties op het spoor voordoen.

Meer informatie over de voortgang van de PRS vindt u op de website www.puzzelenmetdeprovincie.nl.