Commissie MME bezoekt NS en ProRail
De commissie Milieu, Mobiliteit en Economie bracht 14 november 2011 een
werkbezoek aan de Nederlandse Spoorwegen en aan ProRail. Het bezoek
stond in het teken van een kennismaking en combineerde een inhoudelijk
programma met een rondleiding door het stationsgebied en een bezoek aan
het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR).
De commissieleden werden ontvangen in `de Inkpot', het hoofdkantoor van
Prorail. De Inktpot is het grootste bakstenen gebouw van Nederland en
werd in opdracht van de belangenmaatschap Nederlandsche Spoorwegen (NS)
ontworpen door George Willem van Heukelom. Het werkbezoek startte met
een rondleiding door dit rijksmonument, dat ligt aan het Moreelsepark
bij het Centraal Station van Utrecht.
Het inhoudelijke programma startte met twee presentaties over de NS en
ProRail, waarbij met name werd ingegaan op de gedeelde en de
verschillende verantwoordelijkheden en de samenwerking tussen de twee
bedrijven. NS en ProRail zijn vanaf 1995 gescheiden bedrijven. ProRail
is verantwoordelijk voor de spoorinfrastructuur. NS vervoert dagelijks
1,1 miljoen reizigers op één van de drukste netten in Europa en is
eigenaar van de Nederlandse stations. Ook werd stil gestaan bij de
visie en de ambities van de beide bedrijven.
Samenwerken
Tijdens de het gesprek dat hierop volgde werd verder ingegaan op de
samenwerking tussen de beide bedrijven en de provincie en de
verwachtingen daarbij voor de toekomst. NS en ProRail vroegen de
provincie in een vroeg stadium mee te denken met verkenningen naar
nieuwe ontwikkelingen. Omdat de provincie concessieverlener voor het
openbaar busvervoer is, willen NS en ProRail meer samenwerking om
verschillende soorten openbaar vervoer beter op elkaar te laten
aansluiten en om het zogenoemde parallel rijden (op dezelfde route een
trein en een bus laten rijden) te voorkomen.
Rondleiding
Het bezoek vervolgde met een rondleiding door het stationsgebied dat
gefaseerd verbouwd wordt. De stationshal wort flink uitgebreid, maar
ook het gebied rondom het station wordt verbouwd. In 2030 moeten alle
werkzaakheden in het gebied klaar zijn. De middag werd afgesloten met
een bezoek aan het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR), waar alle
ontwikkelingen op het spoor gevolgd worden. Vanuit hier wordt
ingegrepen wanneer vertragingen ontstaan of wanneer zich andere
complicaties op het spoor voordoen.
Meer informatie over de voortgang van de PRS vindt u op de website
www.puzzelenmetdeprovincie.nl.
Provincie Utrecht