Toekomst AVP gebiedscommissie
Natuur is het trefwoord bij RGW
De commissie Ruimte, Groen en Water besprak het Decentralisatieakkoord
van staatssecretaris Bleker en het nieuwe Kader voor Agenda Vitaal
Platteland gezamenlijk. Beide voorstellen gaan over de inrichting van
het landelijk gebied, de verantwoordelijkheden van de provincie daarbij
en de financiële middelen die daarmee gemoeid zijn.
Voorafgaand aan de discussie waren er zes insprekers: LTO Noord,
Utrechts Particulier Grondbezit, Agrarische Natuurvereniging De
Utrechtse Venen, Het Utrechts Landschap namens de terreinbeherende
organisaties, de Vrienden van de Joostenlaan en de Stichting
Vernieuwing Gelderse Vallei. Zij gaven vanuit hun eigen optiek aan waar
de knelpunten en soms ook kansen zitten in de nieuwe werkelijkheid, die
beide statenvoorstellen creëren in het natuur- en landschapsbeleid.
Akkoord van Utrecht
Beide statenbesluiten bevatten een belangrijk deel van de concrete
vertaling van het Akkoord van Utrecht. In dit Akkoord heeft de
provincie Utrecht afspraken gemaakt met alle partners in het landelijk
gebied over de wijze waarop de Ecologische Hoofdstructuur (EHS) en de
ontwikkelingsmogelijkheden voor de landbouw gestalte moeten krijgen, na
de bezuinigingen en de decentralisatie van het beleid door het Rijk.
Gedeputeerde Krol lichtte toe dat er ook nog open einden zijn, die
ingevuld worden als de onderhandelingen van het IPO met het Rijk
voltooid worden. Het gaat dan met name over de verdeling van
beheergelden over de provincies en over de verdeling van gronden. Wel
gaf hij aan dat met de eigen structurele provinciale gelden het
mogelijk moet zijn om het Akkoord van Utrecht (1500 ha nieuwe EHS in
2021) uit te voeren.
Steun
Een aantal fracties gaf aan het onderhandelingsakkoord met
staatssecretaris Bleker te steunen, omdat het voorstel het beste is dat
er gegeven de omstandigheden in zit. Met name waar het gaat om de
regierol over het natuurbeleid van de provincie na de decentralisatie.
Een aantal andere partijen gaf aan nog te twijfelen over hun steun; de
meeste omdat het decentralisatiestreven gepaard gaat met een enorme
bezuiniging op de beschikbare middelen voor het natuurbeleid, die
volgens het Planbureau voor de Leefomgeving slecht uitpakken voor de
natuurkwaliteit. Eén fractie twijfelt omdat men niet overtuigt is van
het nut van decentralisering. Een enkele fractie gaf aan tegen het
akkoord te zullen stemmen in de statenvergadering.
Positief
Over het statenvoorstel met het nieuwe kader voor Agenda Vitaal
Platteland tot en met 2015 waren de meeste fracties positief. Veel
partijen gaven aan, dat het na een jaar van onduidelijkheid, wenselijk
is dat er snel een doorstart met de Agenda nieuwe stijl wordt gemaakt.
Discussie
Belangrijkste punten tijdens de discussie hierover waren: aandacht voor
het thema minder provinciale bureaucratie, de verhouding en de
samenwerking tussen de drie nieuwe gebiedscommissies in plaats van de
huidige zeven, het feit dat de provincie een steviger regierol krijgt
in het herijkte kader, de vraag hoe het nu verder gaat met de RodS
(recreatie om de stad) opgave en de vraag hoe de Agenda Vitaal
Platteland helpt bij de realisatie van de herijkte Ecologische
Hoofdstructuur van staatssecretaris Bleker.
Met de commissiebehandeling zijn de statenvoorstellen voldoende
voorbereid voor besluitvorming in de vergadering van Provinciale
Staten.
Provincie Utrecht