Veldhoven start pilot Het Nieuwe Winkelen
woensdag 23 november 2011
Inzet nieuwe media geeft impuls aan winkelgebieden
Het koop- en winkelgedrag verandert ingrijpend. De consument gebruikt
tijdens het koopproces steeds vaker andere kanalen zoals web en mobiel.
Het aantal webshops en hun omzet groeit nog steeds. En via de
smartphone heeft de consument alle informatie bij de hand op elk moment
van de dag. En bij twijfel kan, via sociale media, nog even met
vrienden worden overlegd. Een bedreiging voor winkelgebieden? Of een
nieuwe kans?
De winkel en het internet waren tot voor kort nog gescheiden kanalen.
Webwinkels raadpleegde je thuis. En in het winkelcentrum moest je het
doen met het aanbod en de informatie van de verkoper. Met de (op)komst
van mobiel internet en het gebruik van smartphones is deze scheiding
verdwenen. De consument oriënteert zich op internet, stapt vervolgens
een fysieke winkel binnen om te kijken en te voelen. En binnenkort
gebruikt hij het mobiele kanaal voor de aankoop. Detaillisten moeten
zich realiseren, dat zij hun klanten niet meer via één kanaal kunnen
bedienen. De moderne consument kiest zelf voor elke transactie de
gewenste kanalen.
Volgens het HBD heeft het weinig zin om deze ontwikkeling te negeren of
te bevechten. Het biedt ondernemers zelfs geweldige kansen. Zo brengt
mobiel internet de webinformatie die voorheen enkel thuis werd gebruikt
naar het winkelgebied. Koppel dat aan de voordelen die de winkelstraat
biedt zoals sfeer, direct kopen en meenemen, product uitproberen,
voelen, ruiken, proeven en passen, rondstruinen, iets unieks ontdekken
en persoonlijke service. En er ontstaat volgens het HBD een gouden
formule: Het Nieuwe Winkelen waarmee de service en beleving in de
winkels toeneemt. Denk bijvoorbeeld aan het plannen van een route door
het winkelcentrum via het boodschappenlijstje, digitale spaarsystemen
of het scannen van productinformatie na sluitingstijd. Oftewel het
gemak van internet en beleving van winkelen in één.
Veldhoven-Dorp krijgt als een van de eerste kleinere winkelcentra in
Nederland gedurende een periode van minimaal een half jaar de kans om
met Het Nieuwe Winkelen aan de slag te gaan. Stichting
Centrummanagement Veldhoven-Dorp heeft samen met projectleider Rob
Weiss op dinsdagavond 22 november een informatieavond gehouden voor
alle ondernemers in Veldhoven-Dorp, ongeacht kennis van en affiniteit
met nieuwe technologieën, met en zonder website/ webshop. De
ondernemers reageerden enthousiast op het concept. Ad Liebregts van
Liebregts & Liebregts Bloemsierkunst ziet de inzet van nieuwe media wel
zitten: 'Bij ons is de omzet 20 procent gestegen sinds we een webshop
hebben laten maken, waarop de klant kan bestellen en direct betalen. Ik
heb er zelf geen verstand van en laat mijn zoon alles regelen. Maar ik
weet wel dat het werkt!'
Ook John van de Luijtgaarden, retailmanager bij Van Doormalen
Supermarkten (6 AH winkels in de regio) heeft al goede ervaringen: 'Bij
een van onze acties boden we klanten die ons volgden op Twitter drie
kratten bier aan voor de prijs van twee. De tweet werd door onze eigen
medewerkers en hun vrienden doorgestuurd. Het liep storm. De politie
moest eraan te pas komen om het verkeer te regelen. Binnen twee uur
verkochten we 3.000 kratten bier en waren we door onze voorraad heen.
We gaan Twitter nu vaker inzetten, elk van onze zes winkels krijgt een
eigen account.'
Met een koplopersgroep van ongeveer tien ondernemers uit het
winkelgebied gaat het project op 19 januari 2012 officieel van start.
Geïnteresseerde ondernemers kunnen zich hiervoor aanmelden via
centrummanager Rudy Snel. Gezamenlijk gaan zij werken aan een
"menukaart" voor de ondernemers in Veldhoven-Dorp, bestaande uit nieuwe
technieken en toepassingen, met name op het gebied van Social Media.
Naast het HBD en Centrummanagement Veldhoven-Dorp is ook de Kamer van
Koophandel Brabant actief betrokken bij het project. Doelstelling is om
de kennis die opgedaan wordt in Veldhoven-Dorp op termijn actief te
verspreiden onder de andere Veldhovense ondernemers, maar ook onder
andere centrummanagementinitiatieven in de regio. Meer informatie over
Het Nieuwe Winkelen is te vinden op www.hetnieuwewinkelen.org.
Bron: kvk
Kamer van Koophandel