Gemeente Lelystad
Onderzoek naar technische staat schoolgebouwen voortgezet onderwijs
Woensdag 23 november 2011
Het schoolgebouw van de Arcus
Er komt een onderzoek naar de technische staat van de onderwijsgebouwen
van SGL, De Rietlanden en Arcus. Daarbij hoort het in beeld brengen van
de kosten die nodig zijn om de kwaliteit van de gebouwen op peil te
brengen. Deze informatie is nodig om te komen tot een weloverwogen
besluit over vernieuwing van de huisvesting van de Lelystadse scholen
voor voortgezet onderwijs.
Stappenplan
Het college heeft een stappenplan vastgesteld om tot zorgvuldige
besluitvorming in deze kwestie te komen. Dit stappenplan is tot stand
gekomen in goed overleg met de Stichting voor Voortgezet Onderwijs in
Lelystad (SVOL). Deze stichting is het resultaat van de besturenfusie
die in 2008 is gerealiseerd tussen de drie scholengemeenschappen. De
fusie had tot doel het onderwijsaanbod te versterken en te verbreden.
Stappenplan
De belangrijkste componenten van het stappenplan zijn:
1. de uitvoering van een technische schouw naar de kwaliteit van de
bestaande gebouwen;
2. de locatieanalyse;
3. de opstelling van de visie op het toekomstig onderwijs door de SVOL
;
4. de opstelling van de gemeentelijke visie op de plaats en positie
van het Voortgezet Onderwijs in Lelystad.
Twee scholenmodel
De SVOL is van mening dat de bestaande onderwijslocaties en gebouwen
een belemmering vormen voor de vernieuwing van haar onderwijs. Bij een
gelijkblijvend of dalend leerlingenaantal kan vernieuwing alleen
plaatsvinden wanneer het onderwijs efficiënter wordt georganiseerd in
minder maar betere locaties: het twee-scholenmodel, aldus SVOL.
Noodzaak
De vernieuwing van de huisvesting ziet SVOL enerzijds als een noodzaak
om de gewenste onderwijskundige en organisatorische vernieuwing te
realiseren, anderzijds als een noodzaak, gezien de staat van onderhoud
van de gebouwen. De gebouwen zijn volgens SVOL technisch en functioneel
gedateerd.
Integraal Huisvestingsplan 2014
Het door het college gewenste onderzoek moet uitwijzen wat de beste
oplossing voor het doorvoeren van de onderwijsvernieuwing is. De
eventuele huisvestingsgevolgen van de onderwijskundige vernieuwing
worden betrokken in het integraal huisvestingsplan (IHP) 2014 en in de
Kadernota 2014 wat betreft de financiële vertaling van het IHP. Het
stappenplan zal verder worden uitgewerkt in een projectorganisatie
waarin zowel de gemeente als SVOL vertegenwoordigd zijn.
Ja