montage technisch hoogstandje rijnhavenbrug
23 november 2011 | Gemeentewerken | persbericht
Dinsdag 22 november omstreeks 15.00 uur begon in Rotterdam de plaatsing
van de nieuwe Rijnhavenbrug.
Deze 140 meter lange brug verbindt de Wilhelminapier met Katendrecht.
Wie straks over het prijswinnende ontwerp van Quist Wintermans
Architekten fiets of loopt, zal niet kunnen vermoeden hoe technisch
complex de elegante constructie is. Zo hebben ingenieurs van
Gemeentewerken ervoor gezorgd dat de slechts één meter dikke brug toch
aanzienlijke krachten kan opnemen. De Rijnhavenbrug bestaat uit vijf
delen: een te openen deel om schepen door te laten, en vier vaste
delen. Om maximaal zicht op de Rijnhaven te houden, stelde de gemeente
Rotterdam transparantie als belangrijke eis. Brugdek en pijlers zijn
daarom zo slank mogelijk uitgevoerd. Het te openen deel is een
zogenoemde `staartbrug'. Alle techniek om deze dertig meter
overkragende, stalen constructie te bedienen, zit in een kleine
betonnen kelder, deels onder water. De vaste brugdelen zijn van staal.
Daarvoor is gekozen in verband met de ranke vormgeving en de belasting
op de ook al slanke pijlers.
Bij een relatief lichte, stalen brug ligt altijd het gevaar op de loer
dat de constructie `in trilling' wordt gebracht, bijvoorbeeld door een
groep mensen die onbedoeld in een bepaalde cadans loopt. Dit potentiële
probleem, dat zich enkele jaren geleden voordeed bij een
voetgangersbrug in Londen, is voorkomen door voorzieningen in het
inwendige van de brug op te nemen waar indien nodig dempers kunnen
worden geplaatst. Of dit inderdaad nodig is, zal onder meer met behulp
van groep testwandelaars voorafgaand aan de opening van de brug worden
vastgesteld.
De zichtbare, zeshoekige pijlers onder de brug zijn van beton. Onder
iedere pijler bevindt zich een dertig meter lange stalen buis (diameter
2,4 meter) gevuld met beton. Deze buis fundeert de brug in de
draagkrachtige grondlagen op circa 25 meter diepte. Ondanks die
robuuste constructie zou de horizontale stijfheid van de pijlers nog te
gering zijn bij een eventuele aanvaring. Daarom wordt de brug aan de
stijve uiteinden - de kades en de betonnen kelder - voorzien van zware
afsteunconstructies. Daardoor kan de brug een driemaal hogere
aanvaarbelasting opnemen.
De kelder is precies groot genoeg om ruimte te bieden aan alle
bruginstallaties en is daarmee relatief klein. Maar de betonnen massa
als geheel moet ook de grote horizontale krachten bij een aanvaring
kunnen opnemen én moet de krachten van het beweegbare deel, reikend tot
40 meter hoogte, aankunnen, ook bij een eventuele noodstop. Daarom is
onder water de basis van de kelder aan beide zijden verbreed met een
zware uitkragende voet waarin de funderingspalen zijn ingeklemd.
De Rijnhavenbrug wordt gebouwd door de combinatie Colijn-Hillebrand. De
officiële opening is op 8 februari volgend jaar.
Aanvullende informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Gemeentewerken
Rotterdam, afdeling Communicatie, Yvette Ignatius, tel. (010) 489 4248.
Van de foto's is ook een hoge-resolutieversie beschikbaar. Aanvragen
kan via e-mail: iy.ignatius@Rotterdam.nl
Gemeente Rotterdam