Politie IJsselland
Politie IJsselland breidt aantal twitteraccounts aanzienlijk uit
Volg de politie op Twitter
Zwolle, 23-11-2011 o Onlangs heeft de politie IJsselland het aantal
twitteraccounts aanzienlijk uitgebreid. Er zijn ondertussen 36 accounts
aangemaakt. Met 31 van deze 36 accounts wordt al actief gewerkt. Dit
zijn grotendeels accounts van wijkagenten, lokale teamchefs en de
afdeling communicatie. Daar zijn recentelijk de de afdelingen Verkeer
(verkeerscoördinatoren en team verkeersveiligheid), Milieu en
Veiligheid op Straat Zwolle (VOS) bij gekomen.
De laatstgenoemde afdelingen doen dit elk vanuit hun eigen
doelstelling: verbeteren van de verkeersveiligheid, opsporing en de
voorkoming van milieudelicten en veiligheid tijdens het uitgaan (VOS
Zwolle). Door het wel of niet volgen van bepaalde accounts kan de lezer
van de tweets zelf bepalen welke informatie hij/zij wil lezen in
zijn/haar timeline. En natuurlijk is een vraag stellen aan de wijkagent
nu ook erg gemakkelijk geworden. De twitteraar is tenslotte maar een
tweet van de vragensteller verwijderd.
Lijsten met twitteraccounts voor de politie IJsselland
Twitter is bij de politie IJsselland nog steeds volop in ontwikkeling.
Een veelgestelde vraag is: Hoe kan ik de politie IJsselland het beste
volgen? Met 36 accounts kun je tenslotte al snel het spoor bijster
raken. De politie gebruikt daarom drie soorten lijsten. Twee lijsten op
twitter zelf en een lijst opwww.politie.nl/ijsselland.
Opwww.twitter.com/politieijs/allzijn alle tweets in een overzicht te
volgen zoals die door alle twitteraars van de politie IJsselland worden
verzonden. Een overzicht van alle actieve accounts van de politie
IJsselland is benaderbaar via de
link:www.twitter/com/politieijs/all/members. Tot slot is er een lijst
opwww.politie.nl/ijsselland. Hier kunt u gemakkelijk per twitternaam
zien welke afdeling of wijkagent er achter een naam zit.
Met name de lijst op politie.nl geeft een handig overzicht waarmee snel
kan worden gecontroleerd of de wijkagent of teamchef van de eigen wijk
al twittert. Ook staan daar de twitteraccounts van andere afdelingen
van de politie vermeld.
Twitterlijst met alle
tweets: www.twitter.com/politieijs/all
Twitterlijst met alle
accounts: www.twitter.com/politieijs/all/memb
ers
Politie.nl:
www.politie.nl/ijsselland/projecten/twitter.asp
Politie zet twitter in voor communicatie met de wijkbewoners
De politie wil twitter vooral inzetten voor de communicatie van de
wijkagenten en de teamchefs met hun wijk/teamgebied. En dit werkt
natuurlijk beide kanten op. De wijkagent kan via twitter zaken met
zijn/haar lezers delen die spelen in de wijk maar de burger kan
natuurlijk via twitter ook vragen stellen aan de wijkagent of de
teamchef. Zij zullen dan, indien mogelijk, de vragen beantwoorden. Het
kan voorkomen dat via twitter een vraag niet kan worden beantwoord in
het kader van bijvoorbeeld de privacy. De wijkagent of teamchef zal dan
vragen om via telefoon of anders contact op te nemen met de politie.
Algemeen twitteraccount politie IJsselland
Tijdens de proef met twitter startte de politie ook met een algemeen
Twitteraccount van de politie IJsselland (@PolitieIJS), bijgehouden
door de politievoorlichters van Politie IJsselland. Via @PolitieIJS
worden allerlei (regionale) nieuwswaardige zaken gedeeld en ook
rampencommunicatie naar de bevolking wordt via twitter gedaan. Maar er
gebeurt meer: Het account wordt ook ingezet bij getuigenoproepen en
daarnaast wordt er via het account antwoord gegeven op algemene vragen
van burgers. Belangrijk hierbij is wel dat het account niet continu -
24 uur per dag - wordt gevolgd en dat sommige vragen niet altijd goed
via twitter zijn te beantwoorden (bijv. in het kader van de privacy).
Voor het doen van meldingen is twitter een minder geschikt kanaal. Voor
(spoed)meldingen blijft het devies: Bel de politie! In dringende
gevallen 1-1-2 en bij minder urgente zaken 0900-8844.