ChristenUnie
ChristenUnie: 200 km/uur op het spoor
ChristenUnie: 200 km/uur op het spoor
woensdag 23 november 2011 12:15 De ChristenUnie wil de maximum snelheid
van treinen verhogen. Kamerlid Arie Slob vraagt het kabinet vandaag bij
de behandeling van de begroting Infrastructuur & Milieu om de maximum
snelheid op het spoor te verhogen. Arie Slob: "De minister is trots op
de snelheidsverhoging op de weg naar 130 km/uur, maar op het spoor wil
het niet echt vlotten met snellere treinen". Volgens het Kamerlid ligt
er te veel nadruk op de Hogesnelheidslijn terwijl elders op het spoor
de treinen ook harder kunnen rijden. "De maximumsnelheid op
traditionele spoorlijnen is 140 km/uur, maar op veel spoorlijnen ligt
deze lager. Op regionale lijnen is deze zelfs vaak maar 80 of 100 km."
aldus het Kamerlid.
Er zijn al enkele jaren plannen om de maximum snelheid op vier
spoorlijnen te verhogen naar 160 km/uur, maar de spoorsector is er nog
steeds niet uit welke beveiliging er zal worden toegepast. Op de
gloednieuwe Hanzelijn rijden treinen straks slechts 140 km/uur en over
een paar jaar mogelijk 160 km/uur. Slob: "En dat terwijl treinen hier
net als tussen Amsterdam en Utrecht 200 km/uur kunnen rijden. Dat komt
omdat de NS de inbouw van het nieuwe beveiligingssysteem ERTMS, dat
hiervoor nodig is, steeds uitstelt."
Om 200 km/uur ook op andere intercity corridors mogelijk te maken
zullen meer overwegen moeten worden vervangen door ongelijkvloerse
kruisingen volgens het Kamerlid. Slob: "Hiermee wordt ook de
autobereikbaarheid beter want de files bij de spoorbomen worden door de
groei van het treinverkeer steeds langer."
De ChristenUnie wil dat de mogelijkheid tot verhoging van de
maximumsnelheid voor de volgende trajecten wordt onderzocht.
Lelystad-Zwolle
Amsterdam-Utrecht
Den Haag-Schiphol
Breda-Eindhoven-Venlo/Sittard
Den Haag/Rotterdam-Utrecht-Arnhem
Amersfoort-Apeldoorn
Utrecht-Eindhoven
Groningen/Leeuwarden-Zwolle
Arie Slob