Rijksoverheid
Speech minister Van Bijsterveldt bij WMS congres
Toespraak | 23-11-2011
Op woensdag 23 november sprak minister Marja van Bijsterveldt op het
WMS congres (Wet Medezeggenschap op Scholen) in de Reehorst te Ede.
WMS Congres
Dames en heren,
Vandaag vieren we het eerste lustrum van de Wet Medezeggenschap op
Scholen en ook het eerste lustrum van dit WMS-congres. Van harte
gefeliciteerd! Goed om te zien dat u als actieve MR-leden - leraren,
ouders én leerlingen - met zovelen naar dit WMS-congres bent gekomen.
Als MR-leden draagt u elke dag volop bij aan de kwaliteit van de
school. In het voortgezet onderwijs zijn daar ook leerlingen bij
betrokken en daarom vind ik het erg leuk dat jullie er vandaag ook
zijn. Door in de MR te gaan, heb je invloed op het beleid en de
kwaliteit van je school. Je leert er bovendien een hoop van:
discussiëren, kritisch denken, tegenwicht bieden met goede argumenten,
initiatief nemen. Allemaal `twentyfirst century skills' die je in je
verdere leerloopbaan kan gebruiken.
Uit de eerste resultaten van de evaluatie van de WMS blijkt onder meer,
dat u behoorlijk tevreden bent over het functioneren van de
medezeggenschap op scholen. Dat is een goed teken! Vanuit de politiek
en de overheid wordt de medezeggenschap de komende tijd verder
versterkt:
- In het voortgezet onderwijs krijgen ouders meer invloed en moet er
over bepaalde onderwerpen een ouderraadpleging plaatsvinden.
- Bij de invoering van passend onderwijs, wil ik dat ouders en
personeel inspraak krijgen bij de besluitvorming over het
onderwijszorgbeleid, bij de vorming van nieuwe samenwerkingsverbanden.
Dames en heren,
U weet als geen ander dat medezeggenschap bijdraagt aan de kwaliteit
van de school. En dat goed onderwijs in deze tijdbelangrijker is dan
ooit voor de kansen en het geluk van kinderen.Scholen werken op dit
moment keihard aan onderwijs dat talent van leerlingen beter benut,
hogere eisen stelt aan hun prestaties en ze uitdaagt het beste uit
zichzelf te halen. Maar scholen en leraren kunnen dat niet alleen.
Een succesvolle schoolcarrière is mede de verantwoordelijkheid van
ouders.
Voor u is dat geen nieuws. Ú bént al volop betrokken bij de school. En
verreweg de meeste ouders realiseren zich dat ze een essentiële rol
spelen bij de ontwikkeling van hun kinderen. Veel scholen slagen er dan
ook goed in om ouders te betrekken bij het onderwijs en de school.
Bijvoorbeeld door ouders een rol te geven bij de taalontwikkeling van
kinderen, of bij de aanpak van schoolverzuim.
Toch zijn er ook veel voorbeelden, waarbij de samenwerking tussen
school en ouders ver te zoeken is. Helaas hebben we daar afgelopen
weken een aantal vervelende voorbeelden van gezien. Daarnaast hoor ik
ook van veel scholen dat zij niet altijd goed weten hoe ze het beste
vórm kunnen geven aan ouderbetrokkenheid.
De afgelopen maanden heb ik met veel ouders, leerkrachten,
schoolleiders en ouder- en onderwijsorganisaties gesproken over dit
thema. Zo ook vanochtend hier, voorafgaand aan het congres, heb ik
gesproken met een enthousiaste groep betrokken ouders over hoe we
ouders meer bij de school kunnen betrekken en meer kunnen inzetten op
succesvol partnerschap tussen school, ouders en leerling. Want daar is
nog veel winst te boeken.
Op één van de scholen waar ik onlangs was, vertelde de directeur: "Het
schoolleven en het onderwijs heeft zich altijd afgespeeld binnen de
driehoek, van school, ouders en leerlingen. Maar in die driehoek
beginnen we de ouders een beetje kwijt te raken." En meer scholen
ervaren dat.
Sommige scholen hebben te maken met ouders die, vanwege hun culturele
achtergrond of sociaal-economische positie, niet gewend zijn of
zichzelf niet in staat achten om zich te bemoeien met het leren van hun
kinderen. Deze ouders blijven letterlijk buiten staan, omdat ze de taal
niet spreken, of omdat ze denken dat ze niets te zoeken hebben in de
klas.
Andere scholen hebben te maken met ouders die weinig tijd hebben. Of
die wel goed onderwijs eisen, maar zich er onvoldoende bewust van zijn
dat onderwijs geen consumptie-artikel is, maar dat het van alle
betrokkenen een investering vraagt in aandacht en tijd.
Tot slot zijn er ouders die zich wel actiever willen inzetten, maar
simpelweg niet weten hoe ze dat kunnen doen.
We weten uit onderzoek, dat ouders een essentiële rol spelen bij de
cognitieve, sociale en maatschappelijke ontwikkeling van kinderen. Zij
maken echt het verschil. Bovendien delen scholen en ouders hetzelfde
doel: kinderen voldoende kennis, waarden, normen, goede leefgewoonten
en omgangsvormen meegeven. Zodat ze de meest gunstige voorbereiding
krijgen om later zelfstandig en weerbaar te zijn.
Ouders en scholen moeten in mijn ogen veel meer samen gaan optrekken -
in het belang van het kind. Daarom heeft het bevorderen van
partnerschap tussen scholen en ouders voor mij de komende tijd echt
prioriteit.
Ik doe daarbij een appèl op ouders om zich constructief en actief in te
zetten voor het onderwijs van hun kinderen. Zij zijn ervoor
verantwoordelijk dat hun kinderen voldoende nachtrust krijgen, goed
ontbijten en thuis een plek hebben om huiswerk te maken. Regelmatig
voorlezen, samen een spreekbeurt voorbereiden, praten over een
vervolgopleiding - het hoort er allemaal bij.
Maar ook respect voor de regels van de school én voor het gezag van
leraren begint thuis.
Leraren, u zit hier vandaag ook in de zaal. En u heeft de brede
opdracht om leerlingen kennis bij te brengen, maar ook normen, waarden
en sociaal gedrag. Zodat jonge mensen zich ontwikkelen tot zelfstandige
en verantwoordelijke burgers, die niet alleen oog hebben voor zichzelf,
maar ook voor hun omgeving.
U kunt uw werk alleen goed doen, als ouders die belangrijke en
verantwoordelijke rol erkennen en respecteren. Dan wordt het ook
gemakkelijker om over de vorderingen en het gedrag van een leerling te
praten. Respect voor uw gezag - binnen de muren van de school en in de
klas - is dus cruciaal voor een goed leerklimaat en een goede
leerontwikkeling van uw leerlingen.
Van schoolleiders vraag ik om leraren hierbij te steunen en om de
dialoog met ouders aan te gaan. Bijvoorbeeld door heldere afspraken te
maken over de onderlinge verwachtingen.
Er zijn genoeg mooie voorbeelden die laten zien hoe waardevol
partnerschap kan zijn. Het Via Nova college in Utrecht bijvoorbeeld,
organiseert een training voor ouders van vmbo-leerlingen die de
overstap moeten maken naar het vervolgonderwijs- een berucht
uitvalmoment. En vmbo-leerlingen van de Goudse Waarden presenteren
regelmatig een portfolio met daarin hun leerresultaten aan hun ouders,
in het bijzijn van een leraar of mentor. Zo kunnen ouders meedenken en
meewerken aan de ontwikkeling van hun kind.
Dames en heren,
De Wet Medezeggenschap op Scholen heeft er (mede) voor gezorgd dat
ouders hun rechten kennen en daar gebruik van maken. U als leden van de
MR bent een belangrijke schakel in dit geheel. De medezeggenschapsraad
is een prachtig forum om op uw school het gesprek over de rolverdeling
en verantwoordelijkheden van leraren, ouders en ook leerlingen aan te
zwengelen. Als MR-leden kunt u bovendien een voorbeeld zijn voor
anderen hoe je op een respectvolle en constructieve manier met elkaar
kunt werken aan de kwaliteit van het onderwijs en aan de school als
gemeenschap.
Ik wens u veel succes in uw belangrijke werk.
Dank u wel.
(alleen het gesproken woord geldt)