http://www.evo.nl
EVO: kabinet op koers met aanpak piraterij
10 november 2011
Verladersorganisatie wil dat de overheid de kosten voor beveiliging
zeeschepen draagt
Volgens verladersorganisatie EVO heeft het kabinet op vrijwel alle
fronten de juiste acties ondernomen om het piraterijprobleem bij met
name de Golf van Aden aan te pakken. Volgens de verladersorganisatie
sluit de combinatie van maatregelen langzaam het net rond de piraten.
Als andere landen het voorbeeld van Nederland volgen, neemt het aantal
kapingen snel af, zo verwacht EVO. De verladersorganisatie heeft nog
één belangrijke wens: de kosten voor inzet van de marine moeten niet
door de rederijen en verladers, maar door de staat gedragen worden.
Overheid neemt zorgplicht serieus
Het is goed te zien dat de Nederlandse overheid goeddeels zelf de
verantwoordelijkheid neemt voor de bescherming van Nederlandse
koopvaardijschepen, stelt EVO. Door de toezegging per jaar tot vijftig
risicovolle transporten met Nederlandse mariniers te beveiligen, laat
het kabinet zien dat de overheid haar zorgplicht serieus neemt. Over
de hele linie ziet EVO grote stappen vooruit in een allesomvattende
aanpak van piraterij. De Nederlandse bijdrage aan de
anti-piraterijmissies is verlengd, er is extra geld van het ministerie
van Buitenlandse zaken vrijgemaakt voor het verbeteren van de
rechtsstaat in Somalië, de opsporing en vervolging van piraten wordt nu
serieus ter hand genomen in Europees verband en andere landen stellen
meer middelen ter beschikking in de strijd tegen piraterij.
Doorberekening kosten
Wel heeft de verladersorganisatie kritiek op de hoge bedragen die het
kabinet doorberekent aan de rederijen. Uiteindelijk worden die kosten
door hun klanten, de verladers, betaald. EVO vindt dat de financiële
verantwoordelijkheid een consequentie is van het geweldsmonopolie van
de staat, die als taak heeft lijf en goed van Nederlanders, ook op zee,
te beschermen. EVO vindt het principieel onjuist dat het kabinet wel
het alleenrecht op het gebruik van geweld opeist, maar de inzet van de
marine niet volledig wil financieren uit de algemene middelen. EVO
vreest dan ook dat de hoge bijdrage van het bedrijfsleven aan de
marinebescherming de kostprijs van zeevervoer zodanig opdrijft dat
overzeese handel minder aantrekkelijk wordt.
EVO doet een beroep op de Tweede Kamer om de minister van Defensie aan
de tand te voelen over de juridische houdbaarheid van de doorberekening
van kosten voor marinebeveiliging en om de minister te vragen de
voorwaarden voor de inzet van de Vessel Protection Detachments te
versoepelen. Vanavond vergadert de Tweede Kamercommissie voor Defensie
over de aanpak van piraterij door het kabinet.
Vragen over dit persbericht?
Journalisten kunnen ook buiten kantooruren bellen: 079 3467 373