NEN


23-11-2011

Afspraken over afhandeling klantcontact tussen bedrijven en consumenten

NEN heeft op 20 september jl. een informatiebijeenkomst in Delft over het onderwerp "afhandeling klantcontact" georganiseerd. Tijdens deze succesvolle bijeenkomst, die door diverse marktpartijen is bezocht, is bekeken welke mogelijkheden er zijn om een aanvullende norm te ontwikkelen die aansluit op NEN 8878 Telefonische bereikbaarheid.

NEN 8878 is begin dit jaar gepubliceerd. Deze norm geeft antwoord op wat goede telefonische bereikbaarheid vanuit de belevenis van de beller precies inhoudt. Een goede basis voor iedere organisatie die zijn proces rondom klantcontact wil standaardiseren en dus optimaliseren. Tal van organisaties maken nu ook gebruik van communicatie middelen als e-mail, direct messaging, social media, webforms en "Call Me Now" functionaliteiten. Ook voor deze communicatiemiddelen is het gewenst om heldere maatstaven vast te leggen in een norm die praktisch toepasbaar is.

Toegevoegde waarde

Met de toepassing van een aanvullende norm kan een aantoonbare verbetering in de bereikbaarheid worden gerealiseerd. Dit komt onder andere het imago van de organisatie en de klanttevredenheid ten goede. Ook kunnen kostenbesparingen gerealiseerd worden door effectiever klantcontact af te handelen. Daarnaast worden mogelijkheden voor benchmarking geboden.

Oprichtingsbijeenkomst

NEN organiseert in het eerste kwartaal van 2012 een oprichtingsbijeenkomst om Nederlandse marktpartijen samen te brengen. Het doel van deze bijeenkomst is het toetsen van het vereiste draagvlak. Ofwel, welke partijen zijn bereid deel te nemen in een Nederlandse normcommissie en zodoende een bijdrage te leveren aan het ontwikkelen van de norm.

Voor wie?

Partijen die te maken hebben met veelvuldig klantcontact via moderne communicatiemiddelen of partijen die er belang bij hebben dat dit proces goed geregeld is vanuit de consumentenzijde. Meer specifiek: gebruikers van NEN 8878, uitvoerende organisaties, certificerende instellingen, branche- en consumentenorganisaties, gemeentes en overheden, call centers en advies organisaties. Ook partijen die al hun eigen draaiboeken bezitten, kunnen voordelen hebben bij de ontwikkeling van de nieuwe NEN norm.

Meer informatie

Voor vragen over het normontwikkelingstraject "afhandeling klantcontact" en bij interesse in deelname aan de oprichtingsbijeenkomst: Marc van Steenoven, NEN Business Development, telefoon (015) 2 690 427 of e-mail: businessdevelopment@nen.nl. Voor inhoudelijke vragen m.b.t. de te ontwikkelen norm: E.J. Westera, Contera advies, telefoon 06 33 313 482 of e-mail info@contera.nl. Kijk ook op www.nen.nl/klantcontact.