Ingezonden persbericht
Ahrend wederom sectorwinnaar Transparantiebenchmark
* Transparantiebenchmark geeft inzicht in wijze waarop organisaties verslag doen van hun MVO-activiteiten
* Kritische beoordeling jaarverslagen
* Ahrend beste in sector 'handelsondernemingen'
* Initiatief van ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie
Amsterdam/Den Haag, 22 november 2011 - Binnen de sector 'handelsondernemingen' is inrichter Ahrend wederom met overtuiging winnaar geworden van de Transparantiebenchmark 2011. Hiertoe werd het sociaal en maatschappelijk verslag van Ahrend over boekjaar 2010 kritisch onder de loep genomen. Ahrend behaalde 144 punten, dertig punten meer dan vorig jaar.
Met de Transparantiebenchmark wil de organisator, het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, inzicht geven in de wijze waarop Nederlandse ondernemingen verslag doen van hun activiteiten op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO), zo lichtte staatssecretaris Henk Bleker gisteren toe in het Haagse percentrum Nieuwspoort.
De overheid vraagt ondernemingen transparant te zijn over hun MVO-beleid en â¤'activiteiten. Een goede verslaggeving over de MVO-inspanningen van een organisatie maakt het voor stakeholders immers mogelijk op een gefundeerde wijze met haar in gesprek te gaan.
MVO-verslagen en jaarverslagen van ondernemingen uit dertien verschillende sectoren werden beoordeeld. Daarbij is gekeken naar de mate waarin een helder inzicht wordt gegeven in zaken als ondernemingsbestuur, strategie, economische prestaties, milieu, sociale aspecten, stakeholdersbelangen, verificatie, uitwerking en ketenverantwoordelijkheid.
De volgende organisaties zijn sectorwinnaar geworden:
Ahrend
handelsmaatschappij
AEGON NV
banken en verzekeraars
Ahold
retail
BAM
bouw & maritiem
DSM
industriële goederen
FrieslandCampina
voedsel en drank
Van Gansewinkel
dienstverlening
KPN
technologie
Nuon
energie, olie en gas
Philips
consumentenproducten
Roto Smeets
media
TNT Express
transport
Universiteit Utrecht
universiteiten
MVO bij Ahrend
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is een integraal onderdeel van de bedrijfsvoering van Ahrend. MVO betekent aandacht hebben voor people, planet en profit in hun onderlinge samenhang. Op deze gebieden heeft Ahrend een uitstekende staat van dienst. Ahrend wil haar prestaties voortdurend verbeteren, gebruikmakend van nieuwe inzichten en nieuwe technologieën. Daarbij staan Ahrend heldere doelen voor ogen. MVO moet in alle facetten zodanig zijn ingebed in de organisatie dat zij een tweede natuur wordt; niet alleen binnen de onderneming, maar ook bij toeleveranciers en afnemers.
Over de Transparantiebenchmark
De Transparantiebenchmark brengt de mate van helderheid in maatschappelijke verslaggeving in beeld. Het is een onderzoek naar de kwalitatieve en kwantitatieve ontwikkeling van maatschappelijke verslaggeving onder de grootste organisaties en ondernemingen van Nederland. De Transparantiebenchmark wordt ieder jaar uitgevoerd.
Over Ahrend
Koninklijke Ahrend NV richt - samen met klanten, architecten en andere partners - omgevingen in waar mensen worden gestimuleerd tot optimale prestaties. Ahrend zorgt ervoor dat mensen professioneel, plezierig en productief kunnen werken en leren in mooie, functionele en duurzame werk-, leer- en leefomgevingen.
Ahrend is duurzaam in alle betekenissen van het woord en houdt bij al haar besluiten en handelingen rekening met de gevolgen voor people, planet en profit. Ahrend is een Cradle to Cradle-onderneming, die haar bedrijfsvoering inricht volgens het gedachtegoed van Braungart en McDonough. Diverse Ahrend-producten zijn al C2C-gecertificeerd.
Het assortiment van Ahrend als ontwerper en producent van herkenbaar, tijdloos 'Dutch Design'-meubilair omvat stoelen als de revolutionaire Ahrend 2020, de tijdloos mooie Ahrend 250 en de legendarische Revolt, wereldwijd toegepaste tafels als Mehes en Ahrend 500, en vele andere bekroonde stoelen, tafels en opbergsystemen. Bezoek voor meer informatie de site: www.ahrend.com.
Ingezonden persbericht