---
Persinformatie
Utrecht, 22 november 2011
Na 1 januari ook bij NS verplichte check in voor studenten
Vanaf 1 januari 2012 vraagt NS studenten om na de verplichte check in/uit bij bus, tram en metro dit voortaan ook bij de trein te doen. Eind 2012 is NS van plan de poortjes te sluiten en het papieren kaartje af te schaffen. Het komend jaar wil NS daarom steeds meer reizigers stimuleren om met de OV-chipkaart te reizen. Met een aantal van 650.000 vormen studenten een aanzienlijke groep die na de klanten met een Voordeelurenkaart of één van de nieuwe kortingsabonnementen "om" gaan naar reizen met OV-chipkaart. Met de invoering van verplichte check in/uit draagt NS bij aan een uniforme handelswijze van reizen voor het hele OV. NS realiseert zich dat deze grote groep klanten een nieuwe handeling moet aanleren en wil hen graag helpen met wennen aan deze verandering. Daarom start NS vanaf vandaag met een aansprekende mediacampagne. In de campagne worden studenten erop gewezen dat het verstandig is om altijd in- en uit te checken. Zo krijg je altijd de juiste korting, betaal je de juiste prijs en heb je een geldig vervoerbewijs. NS geeft studenten ruimschoots de tijd om aan deze nieuwe verplichting te wennen. Wanneer bij controle blijkt dat een student niet is ingecheckt zal de conducteur daarop wijzen. Er volgt voorlopig nog geen boete maar wil een student gebruik maken van de `Geld terug bij vertraging'-regeling dan is een check in én uit noodzakelijk. Alleen met een check in is een student in het bezit van een geldig vervoersbewijs. Veel studenten checken al in en uit bij NS wanneer ze buiten de vrij-reizen-periode op saldo reizen vanaf 1 januari 2012 gaat dat ook gelden voor de vrij-reizen-periode.
Noot aan de redactie Neem contact op met NS Persvoorlichting, telefoon 030-2357070 Corporate Communicatie, Persvoorlichting, Postbus 2025.3500 HA Utrecht
NS NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland mobiel. Per dag bereiken ruim 1,1 miljoen NS-klanten hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De elektrische treinen van NS zijn een zeer energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO 2-uitstoot. Op de 385 stations biedt NS een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te zijn.
2/2
NS Reizigers verzorgt het vervoeren van de reizigers en de informatie en service op de stations en in de treinen. NS Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in Nederland, zodanig dat dit aangename en levendige plekken zijn om te verblijven, werken, wonen, winkelen en recreëren. NedTrain zorgt voor de treinen van NS: van schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. NS Hispeed verbindt Nederland met het hart van belangrijke Europese steden. De hogesnelheidstreinen Fyra, Thalys en ICE en de internationale Intercity's zijn een slim en duurzaam alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 600 kilometer. Abellio benut de kansen van de Europese vrije spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in het Verenigd Koninkrijk te exploiteren. NS deelt het spoorwegnet - het drukst bereden van Europa - met ruim 30 andere partijen. ProRail deelt de capaciteit op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het spoorwegnet
---- --
Nederlandse Spoorwegen