ChristenUnie
Peter Ester: 'Juist nu: rentmeesterschap'
Peter Ester: 'Juist nu: rentmeesterschap'
dinsdag 22 november 2011 13:31 "Juist nu hebben we behoefte aan
rentmeesterschap." Dat stelde ChristenUnie-senator Peter Ester tijdens
de Algemene Financiële Beschouwingen, vandaag in de Eerste Kamer. Lees
hieronder de volledige bijdrage van Ester:
Financiële systeem ontbeert rationaliteit
Het zijn beangstigende tijden. Het intellectuele vertoog rond de
risicomaatschappij is harde werkelijkheid geworden. En we zijn er
nauwelijks op geprepareerd, zo constateren we dagelijks. Ons financiële
systeem blijkt uitermate broos, kwetsbaar en niet-crisisbestendig. De
beurzen gaan als jojo's op en neer en er is amper een relatie meer
tussen objectieve economische prestatie en beursnotering. Tussen de
reële economie en de beurswaarde. Psychologie, de ongrijpbare ritmiek
van geruchten en speculaties, is de dominante factor in de economische
carrousel geworden. Het financiële systeem ontbeert gezonde
rationaliteit.
Deze ritmiek bepaalt van uur tot uur hoe het ons financieel-economisch
vergaat. De dag dat de voormalige Griekse premier Papandreou meedeelde
dat er een referendum in zijn land zou komen, verdampte een biljoen
Euro op de financiële markten. De rationaliteit die aan ons
financieel-economische systeem ten grondslag ligt, is nauwelijks meer
uit te leggen en mist iedere vorm van duurzaamheid en
stressbestendigheid. En hier ligt het wezenlijke probleem.
Het is het loszingen van het financiële systeem van de reële economie
dat ons in de problemen brengt. In de huidige crisis zijn het steeds de
financiële markten die de politiek klem zetten en tot reactief handelen
dwingen. Maar hoe herwinnen we het politieke mandaat? Een algemeen
principe is in ieder geval dat schulden van zowel landen als
particulieren moeten worden teruggebracht. Er is immers geen economie
van de onbetaalde rekening, er is wel een economie van het genoeg. We
leven simpelweg op te grote voet.
De financiële crisis leidt tot grote onzekerheid, angst en ook cynisme.
De burger beziet dit alles met grote vertwijfeling en ongeloof. Velen
vrezen voor hun toekomst. Vertrouwen, essentiële voorwaarde voor een
gezonde economie, is ver te zoeken. De huidige generatie jongeren
voorziet dat zij de rekening van de crisis zullen betalen. Het gevaar
dat we een wereld achterlaten die slechter is dan we hem aantroffen is
allang niet meer denkbeeldig.
Politiek en banken: onmacht en gebrek aan toezicht
Hoe kan de politiek weer in de positie komen dat ze de controle herwint
over ons geldsysteem als hoeder van het publieke belang? Bondskanselier
Merkel rekent met een periode van meer dan tien jaar. Maar dan komt het
er wel op aan wat er in die tien jaar gedaan wordt. Dan gaat het om een
korte maar ook om een langetermijnvisie. Graag horen we de visie van de
minister op de stappen die de regering in de voorliggende jaren moet
gaan zetten. Beschikt de regering over een perspectief op lange termijn
dat de crisis weer vlot kan trekken?
Wat mijn fractie betreft, MdV, is een onlosmakelijk deel van de
oplossing voor de financiële crisis gelegen in een beter toezicht op de
banken. Uit het zojuist verschenen boek Europa in Crisis van het
Centraal Planbureau blijkt dat falend toezicht op de banken een
wezenlijk onderdeel is van de monetaire crisis. Zowel Zuid- als
Noord-Europese banken hebben forse hoeveelheden staatsobligaties en
vastgoedkredieten van perifere Eurolanden op hun balansen. De waarde
ervan - vaak afgedekt door staatsgaranties - is flink gedaald. Hoe
hebben banken zulke risico's kunnen nemen en waarom heeft het toezicht
op de banken dit niet bijtijds zien aankomen? We hebben dringend
behoefte aan nieuwe governance systemen die toezien op
risico-afwegingen.
Afgelopen weekend uitte ook DNB-directeur Knot kritiek op de
besluitvorming van bestuurders bij banken. Hij pleitte voor meer
risicobesef, meer reflectie en bewustwording en meer tegenwicht. De
bestuurscultuur moet niet ontaarden in oneigenlijk collectief optimisme
en risico-onderschatting. Graag horen wij van de minister hoe het
gesteld is met zijn beleid rond de aanscherping van het toezicht op de
banken en welk oordeel hij hier aan verbindt.
Nederland wereldleider in private schuld
Nederland speelt volop zijn rol als het gaat om het terechtwijzen van
Europese landen die hun staatshuishouding niet op orde hebben en
torenen onder ongekende schuldenlasten. En met rede. Je zult maar jong
zijn in Griekenland of Italië en zien hoe de vorige generatie het land
gedompeld heeft in een monetaire crisis waarvoor jouw generatie het
gelag moet betalen.
Maar Nederland moet ook naar zichzelf kijken. Zeker, onze economie kan
een stootje hebben en we staan er beduidend minder slecht voor dan
andere landen. En gelukkig maar. Die voorsprong is evenwel relatief. Zo
heeft Nederland een enorme private schuld. We hebben zelfs de
twijfelachtige eer wereldleider op dit punt te zijn. De schuldquote in
Nederland is aanzienlijk; een groeiend deel van de huishoudens heeft
zelfs een negatief netto vermogen. Tegenover het bbp van circa 600
miljard euro stond eind juli een hypotheekschuld van 644 miljard euro,
aldus De Nederlandsche Bank. Dankzij aflossingsvrije hypotheken,
renteaftrek en laag rentepeil is de hypotheekschuld sinds 1996
verviervoudigd. Vijftien jaar geleden besloeg de hypotheekschuld
slechts de helft van het bbp; sinds 2006 overtreft de hypotheekschuld
het gezamenlijk Nederlandse verdienvermogen.
Vorige week meldde Dynamic Credit - het bureau dat in 2008 bij de
Amerikaanse toezichthouder Fed aan de bel trok over subprime hypotheken
- dat in 2012 enige honderdduizenden Nederlanders hun hypotheek niet
meer kunnen betalen. Het gaat dan om kwetsbare groepen die rond de
EUR35.000 verdienen en hun aflossingsvrije hypotheek moeten
herafsluiten tegen hogere rentes, in een veel slechter economisch
klimaat voor een huis dat op de top van de markt is gekocht. Dat zijn
de Nederlandse subprime hypotheken. De grenzen van het waarborgfonds
komen zelfs in zicht.
Ook op dit punt vragen wij van de bancaire wereld dat ze stopt met het
aanbieden van creatieve hypotheekproducten die ertoe leiden dat mensen
risicovol gaan lenen. Dit is uiteraard ook een kwestie van publiek
verantwoordelijkheidsbesef. Welke mogelijkheden, zo vragen wij, heeft
de minister om banken in een gezond spoor te brengen? Er is dringend
behoefte aan zelfreinigend vermogen van de financiële sector. De
bankier moet weer iemand worden die hecht geworteld is in de
gemeenschap en de bank laat investeren in vormen van bedrijvigheid die
"the good society" dienen.
Herhaaldelijk heeft mijn fractie gewezen op het feit dat ons huidige
hypotheekstelsel niet toekomstbestendig is en wij hebben bij
voortduring gepleit voor aloude simpele financieringsprincipes: gewoon
sparen en je hypotheek aflossen. Dat doen we ook nu. We moeten af van
een fiscaal systeem dat aanspoort tot maximaal lenen en minimaal
aflossen. We moeten toe naar een fiscaal regime dat precies het
omgekeerde doet: lenen wat je aankunt en maximaal aflossen.
Ook de bank plaatst grote vraagtekens bij de fiscale bevoordeling van
hypotheekschuld. Niet alleen wat betreft de substantiële schuldenlast
van huishoudens, maar ook wat de financiële weerbaarheid van banken
zelf betreft. Nederlandse banken hebben omvangrijke hypothecaire
kredietportefeuilles die te groot zijn om via spaargelden alleen
gefinancierd te worden. Hierdoor zijn ze aangewezen op financiering via
de kapitaalmarkt. En de stagnerende huizenmarkt belemmert deze
financieringsmogelijkheden. Ook hier is derhalve sprake van negatief
sentiment. De risicoanalyse van De Nederlandse Bank laat zien dat
escalatie en verder vertrouwensverlies niet denkbeeldig is.
De Motie-Kuiper
MdV, deze Kamer heeft op 31 oktober een motie aangenomen waarin het
kabinet wordt gevraagd verkenningen uit te voeren voor een
toekomstbestendig stelsel van hypotheekrenteaftrek. Daartoe zou een
commissie in het leven geroepen dienen te worden om het pad uit te
stippelen dat we kunnen gaan. Inmiddels zijn vele deskundigen het er
over eens dat ons stelsel in het licht van de huidige crisis herziening
behoeft.
Eind vorige week ontvingen wij de reactie van het kabinet waaruit
blijkt dat de motie-Kuiper niet wordt uitgevoerd. Sterker: de motie
wordt misverstaan, alsof de Kamer gevraagd zou hebben naar een
onderzoek zondermeer. Mijn fractie, MdV, is ontstemd over deze gang van
zaken. Natuurlijk gaat het ons en de andere ondertekenaars van de motie
niet om de zoveelste studie naar de woningmarkt en het
hypotheekstelsel. Het gaat deze Kamer om een meer toekomstbestendig
systeem van hypotheekfinanciering. De criteria daarvoor waren al
genoemd: recht doen aan de positie van de huidige woningbezitters,
toegankelijkheid vergroten van de woningmarkt voor nieuwe generaties,
een minder groot beslag op de algemene middelen. Dit alles doet het
huidige systeem niet en wij zijn ook door internationale instanties
gewezen op de risico's van dit stelsel.
Ik vraag het kabinet dan ook met klem de reactie te heroverwegen en de
motie-Kuiper alsnog royaal uit te voeren. Graag een antwoord op deze
voor ons en ander partijen aangelegen kwestie. Het kan niet zo zijn dat
een afspraak tussen coalitiepartijen blokkerend werkt voor een
discussie die we met het oog op financiële soliditeit van ons land
moeten voeren.
Een financiële tijdbom
Europa zit op een financiële tijdbom. Nu Griekenland, dadelijk Italië
en dan Spanje. De rente op Italiaanse en Spaanse obligaties loopt fors
op. Het aftreden van Berlusconi kon net voorkomen dat de rente op
Italiaanse obligaties boven de 7% kwam. En nu, luttele tijd later, komt
dit percentage al weer ras in zicht. Frankrijk dreigt zijn "triple A
status" te verliezen. Portugal zit nog in de gevarenzone. Het oude
Europa kraakt in al zijn voegen. De Europese Mammon balanceert op de
rand van het bankroet. Het zijn misschien zware woorden, MdV. Maar we
hebben hier volgens vele waarnemers te maken met de ernstigste crisis
in 50 jaar.
Het is niet alleen een kwestie dat landen als Griekenland en Italië hun
begrotingsdiscipline niet op orde hebben, maar ook dat ze er niet in
slagen de transitie te maken naar een innovatieve, concurrerende en
duurzame kenniseconomie. Mijn fractie, MdV heeft er bij herhaling op
aangedrongen om de huidige monetaire crisis ook te plaatsen binnen deze
veel bredere sociaal-economische optiek. Natuurlijk, op korte termijn
is sprake van ongemeen grote monetaire problemen in deze landen. Maar
als deze landen hun basiseconomie niet vernieuwen, blijft het water
naar de zee dragen. Dan heb ik het over hun kerninstituties maar vooral
ook over hun innovatief vermogen. Daar is veel meer voor nodig dan
kapitaalinjecties en begrotingsdiscipline alleen. Dan gaat het om een
duurzame economie waarmee landen ook op langere termijn een goede
boterham kunnen verdienen. Tijdens het debat over de ophoging van het
EFSF fonds heeft mijn fractie dat nader uitgewerkt. Ik zou de minister
willen vragen ons deelgenoot te maken van zijn langetermijnvisie op het
oude Europa: met name waar het gaat om het verknopen van korte
termijnconsolidatie èn duurzame lange termijninspanningen. Europa zal
duurzaam zijn, of het zal niet zijn. Ook om de concurrentie aan te
kunnen met de BRIC-landen: Brazilië, Rusland, India en China.
Een nieuw Euromodel
Er wordt, MdV, veel gedebatteerd over de positie van de Euro. Het is
inmiddels wel duidelijk dat we landen te snel en te makkelijk hebben
toegelaten tot de Eurozone. We kunnen landen niet uit de Eurozone
zetten. Wat we wel zouden kunnen overwegen is om een Europa van twee
Eurodivisies, van twee snelheden, te maken. Een EreEurodivisie waarvan
gezonde, concurrerende, innovatieve en vooral duurzame economieën deel
uit maken en een EersteEurodivisie waarin landen deelnemen die nog niet
aan dit profiel voldoen maar hiertoe wel de ambitie hebben. De
toelatingseisen tot de EreEurodivisie zijn streng en landen kunnen ook
- anders dan nu - degraderen. En landen kunnen uiteraard ook promoveren
van de Ere- naar de EersteEurodivisie.
Op deze wijze georganiseerd hebben landen direct belang bij het horen
tot de EreEuroDivisie, het houdt hen scherp en biedt hen de juiste
rationaliteit om de transitie te maken naar een gezonde, concurrerende,
innovatieve en duurzame economie. Het houdt bovendien dynamiek in het
systeem en plaatst onderlinge economische en financiële verwevenheid
tussen landen in een geheel ander perspectief. Het koppelt sancties aan
economische transitie. Het maakt governance transparant.
We moeten, MdV, in crisistijden out-of-the-box durven denken en dit
idee hoort daarbij. Het lijkt ons goed dit nieuwe Euromodel verder te
doordenken en wij nodigen de minister daar graag toe uit.
Een nieuwe recessie?
De positie van banken stemt niet positief. Dit jaar zijn de
beurskoersen van Europese banken met eenderde gedaald. Het vertrouwen
tussen de banken is flink bekoeld en de rentepercentages op de
interbancaire markt lopen navenant op. Dit alles houdt de volatiliteit
op de financiële markten hoog. Onzekerheid over economische
verwachtingen dempt bedrijven en consumenten in hun
investeringsgeneigdheid. Een verdere neerwaartse spiraal is dan ook
niet denkbeeldig. De Nederlandse economie, zo tonen de laatste
CBS-cijfers, is in termen van groei nagenoeg stilgevallen.
Een recessie is niet langer fictief. Als het eerste kwartaal van 2012
negatieve groei laat zien, is de recessie een feit. Ons nationaal
inkomen daalt weer voor het eerst sinds 2009. De werkloosheid stijgt nu
al drie maanden op rij en nadert het dieptepunt van twee jaar geleden.
Het consumentenvertrouwen is het laagst van de afgelopen acht jaar. De
beurs staat onder druk, er worden minder huizen verkocht en de
huizenprijzen dalen. De pensioenfondsen slagen er niet in gezonde
dekkingspercentages te realiseren. Er dreigt volgend jaar een
kostenexplosie in de zorg. Alle signalen, kortom, staan op rood of op
zijn minst toch op oranje.
Ik zou in dit licht, MdV, de minister willen vragen wat zijn
verwachtingen zijn rond een dubbele dip of langdurige groeivertraging.
Ik begrijp zeer wel dat de minister terughoudend op dit punt moet zijn.
Toch wil ik vragen of het kabinet scenario's achter de hand heeft om
deze twee recessievarianten het hoofd te bieden. De prognoses van
Prinsjesdag lijken al weer achterhaald. Hoe kwetsbaar is de Nederlandse
economie in dit opzicht en welke weerbaarheidsopties hebben wij paraat?
Deze vragen gaan wat mijn fractie betreft verder dan de Schokproef die
de Miljoenennota presenteerde van de Nederlandse overheidsfinanciën.
Daarin gaat het primair om begrotingstekort en staatschuld.
Bezuinigingen en evenredigheid
MdV, als wij kijken naar de veelheid van bezuinigingen die dit kabinet
voorstelt, dan moeten wij concluderen dat de verdeling niet evenredig
is. De voornemens rond het Persoonsgebonden budget, de Wajong, de
Rechtsbijstand, laten zien dat kwetsbare groepen niet worden ontzien.
Tegelijkertijd worden grote zaken niet aangepakt. Ik ging al uitgebreid
in op de hypotheekrenteaftrek. 2012 wordt een jaar waarin het voor
iedereen economisch moeilijk wordt. Maar door stapeleffecten van een
reeks van maatregelen, ook in de sociale zekerheid, worden kwetsbare
groepen onevenredig getroffen. Mijn fractie zou graag een actueel
inzicht in deze stapeleffecten zien. Wij vragen de minister naar zijn
visie op de gevolgen van deze gestapelde bezuinigingen op groepen die
al op achterstand staan.
Hervorm structureel
De regering buigt zich in het licht van de sombere economische
verwachtingen ongetwijfeld over nieuwe bezuinigingsopties. Mijn fractie
begrijpt dat. Toch breken wij een lans om juist nu niet te zoeken naar
het incrementeel bijeen schrapen van 4 of 5 miljard extra
bezuinigingen. Wij pleiten er voor om dit moment aan te grijpen om
structurele hervormingen door te voeren die ook op langere termijn
soelaas bieden. Wij denken dan - het zal geen verbazing wekken - vooral
aan noodzakelijke hervormingen van de arbeidsmarkt en de woningmarkt.
Wat de arbeidsmarkthervormingen betreft, menen wij dat het gedachtegoed
van de Commissie Bakker rond het omvormen van de sociale zekerheid, het
ontslagrecht en de bevordering van arbeidsdeelname een vruchtbaar
perspectief biedt. En wat de hervorming van de woningmarkt betreft, heb
ik in mijn betoog vanochtend voldoende aanknopingspunten aangereikt. Op
deze wijze zetten we kerninstituties in de Nederlandse economie
structureel in de juiste stelling, nemen de verkeerde incentives weg en
dat komt de gezondheid van ons financiële systeem ten goede. Laten we
dit moment aangrijpen om deze structuurwijzigingen en hervormingen door
te voeren. Graag horen wij van de minister wat zijn positie is in dit
debat over de noodzaak van structurele hervormingen.
Juist nu: rentmeesterschap
Tot slot, MdV. De financiële crisis is helaas niet de enige crisis
waarmee we te kampen hebben. De wereld wordt ook geconfronteerd met een
enorm klimaatprobleem. Ook hier zijn radicale oplossingen nodig die qua
impact niet onderdoen voor de financiële crisis. Sterker: zowel de
financiële crisis als de klimaatcrisis kenmerken zich door dezelfde
abjecte rationaliteit: het laten prevaleren van korte termijngewin
boven lange termijn duurzaamheid. Ook hier hebben we te maken met het
veilig stellen van de belangen van volgende generaties. Eind deze maand
en begin volgende maand is de mondiale klimaattop in Durban. Een
uitermate belangrijke wereldtop. Daar komt o.a. de financiering van het
internationale klimaatbeleid aan de orde. Verlaging van CO2-uitstoot is
daarbij leidend, ook wat betreft de opkomende economieën. Het gaat om
forse bedragen, die vele miljarden Euro's belopen.
Ik wil de regering vragen of de huidige financiële crisis in de
Eurozone - met name de hoge schuldenlast - van invloed zal zijn op de
inzet waarmee Nederland het debat ingaat. Het gaat dan zowel om de
budgettaire inzet in termen van onze bijdrage aan de internationale
klimaatfinanciering als om onze inhoudelijke positie in de
onderhandelingen. Leidt de financiële crisis, zo wil ik de regering
vragen, tot meer terughoudendheid in onze onderhandelingsstrategie of
gaan we onverdroten verder? Wij willen als ChristenUnie een krachtig
signaal afgeven dat de monetaire crisis niet mag betekenen dat we ons
rentmeesterschap laten versloffen. De ultieme taak waar we ook als
Nederland voor staan, is het verbinden van duurzaamheid in het
financiële domein aan duurzaamheid van onze aarde. Sterker: beiden zijn
onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dat is rentmeesterschap zoals wij
dat willen verstaan vanuit onze Bijbelse waarden.
Diezelfde waarden geven ons in dat wij het kabinet veel wijsheid
toewensen in deze moeilijke tijden en hopen zeer dat het erin slaagt
het vertrouwen van de samenleving en de financiële sector weer te
herwinnen. Wij zullen daar graag in meedenken.
Eerste Kamer
Peter Ester