Zakelijke mobiele beller vaak nonchalant met data op telefoon
Persbericht van Stellar Data Recovery
Nonchalance en nalatigheid is tegenwoordig troef bij de zakelijke
GSM-gebruiker. Blijkbaar is geen enkele zakelijke beller bang voor het
verlies van waardevolle bedrijfsgegevens die op telefoon of SIM-kaart
staan opgeslagen. "Ach, die back-up doe ik volgende week wel." De
zakelijke mobiele beller is logischerwijs meer gefocust op zijn/haar
core business en niet zozeer op de veiligheid van de GSM. Begrijpelijk,
maar is het verstandig? Kees Jan Meerman van Stellar Data Recovery
licht kort toe: "We zien telkens hetzelfde patroon. De zakelijke beller
ziet geen enkel gevaar of vindt het niet belangrijk genoeg, totdat het
fout gaat." Stellar Data Recovery, specialist in het terughalen van
verloren gewaande bestanden, stelt dat elk bedrijf een duidelijke
back-up policy zou moeten voeren. Maar het lijkt erop - hoe vreemd dat
ook klinkt - dat zelfs de grote bedrijven het belang er nog steeds niet
van inzien.
Waarom moet het eerst fout gaan?
De centrale vraag luidt telkens: "Waarom moet het eerst fout gaan,
voordat de ernst van de zaak wordt ingezien?" Het lijkt erop dat de
huidige ondernemer of manager niet over de juiste kennis beschikt of
dat men het maken van een back-up te tijdrovend en dus te duur vindt.
Maar op het moment dat men daadwerkelijk belangrijke bedrijfsgegevens
kwijtraakt - en men dus écht te laat is - wordt het probleem alleen
maar kostbaarder. Kees Jan Meerman van Stellar Data Recovery vertelt
verder: "Het maken van back-ups is eigenlijk de meest simpele vorm van
kostenbesparing. Op de huidige generatie smartphones staat enorm veel
data. Een verloren geraakt telefoonnummer is eenvoudig te achterhalen
of op te vragen. Dat is het probleem niet. Maar het probleem is veel
groter, als ook bedrijfsgegevens als Word- en Excelbestanden,
mailverkeer, voice-mailberichten, sms'jes of geheime telefoonnummers
die op het intern geheugen of SIM-kaart staan zonder pardon verloren
kunnen gaan."
Hoe kan het achteloze gedrag worden voorkomen?
Stellar Data Recovery ziet vooral in opgedragen richtlijnen van
hogerhand een oplossing. Directies en managers moeten een veel
prominentere rol gaan spelen betreffende voorlichting aan afdelingen en
hun medewerkers. Met behulp van IT-auditors, die bekend zijn met alle
technische mogelijkheden voor een regelmatige back-up, kan de vereiste
voorlichting worden gekregen en de implementatie van de
veiligheidsmaatregelen op eenduidige wijze worden doorgevoerd. Op deze
manier wordt het voor iedere medewerker binnen elke organisatie
duidelijk dat een veilige omgang met data op telefoons en SIM-kaart
geen ondergeschoven kindje mag zijn.
Stellar Data Recovery (www.stellar.nl) levert een breed scala aan
dataherstelsoftware en -diensten. Stellar heeft laboratoria in Europa,
de Verenigde Staten en Azië en beschikt over meer dan 100
R&D-professionals en data recovery experts, diverse CLASS 100 Clean
Rooms en de meest uitgebreide suite data recovery software ter wereld.
Stellar biedt complete data recovery oplossingen in alle gevallen van
dataverlies en bekleedt een top 5-positie wereldwijd in de
recoverybranche.
Links:
http://www.stellar.nl
Razende Robot Reporter