Digitalisering dienstverlening helpt klant én participatiecoach
Persbericht van Platform voor Participatie
Proffesionals
22 november bijeenkomst E-dienstverlening bij platform voor
participatieprofessionals
Tilburg, 9 november 2011 - Op 22 november aanstaande organiseert het
Platform voor participatieprofessionals een bijeenkomst over
e-dienstverlening met als titel: 'E-dienstverlening; bezuiniging of
verrijking?' Tijdens de bijeenkomst, bedoeld voor mensen uit de
praktijk wordt vanuit verschillende invalshoeken de wondere wereld van
e-dienstverlening verkend. Het doel is om inzicht te geven in hoe de
participatiecoach het digitaliseren van de dienstverlening kan
benutten. De bijeenkomst vindt plaats bij NBC te Nieuwegein.
Hoewel Nederland zo ongeveer het meest internetdichte land ter wereld
is en vrijwel iedere burger zaken regelt via zijn of haar computer,
roept toepassing in begeleiding en coaching soms aarzelingen op, bij
organisaties en bij mensen. Zijn onze klanten daar wel toe in staat? Is
het niet gewoon een bezuinigingsmaatregel? We moeten toch maatwerk
leveren, hoe kan dat zonder iemand voor je te zien en echt te spreken?
Digitalisering van de dienstverlening is in sommige sectoren, vooral in
de GGZ, al behoorlijk ingeburgerd en geaccepteerd. In de wereld van
participatiebevordering staat het echter nog in de kinderschoenen. De
computer is natuurlijk niet weg te denken, maar meestal in 'één punt
nul' toepassingen: om gegevens geautomatiseerd op te slaan, om
informatie te verstrekken, et cetera. Niet interactief, wat het kenmerk
is van 'twee punt nul'. In de GGZ worden patiënten behandeld via de
computer en zelfs dóór de computer. Kan de participatiesector ook de
slag naar 2.0 maken? Er is beweging. Gemeenten experimenteren met een
elektronische intake. UWV wil het overgrote deel van haar
klantcontacten voortaan digitaal laten verlopen. Allerhande partijen
ontwikkelen elektronische hulpmiddelen en instrumenten die de
professional en de klant kunnen helpen, ook in hun onderlinge
contacten. Het gaat niet om óf, maar om hoe!
Maar wat wordt de grote beweging, hoe versnellen we met oog voor alle
belanghebbenden en wat zijn de mogelijkheden? Tijdens de bijeenkomst
krijgt u verschillende perspectieven belicht en kunt u in discussie
met:
- Het uitvoerings- en uitkeringsinstituut: Solke Munneke is bij het UWV
verantwoordelijk voor de ontwikkeling van digitale dienstverlening. Hij
schetst de ontwikkelingen en de dilemma's als opdrachtgever en
uitkeringsinstituut;
- De klant: Jan Laurier, laat vanuit de ogen van de klant de voor en
nadelen zien. Als voormalig voorzitter van de landelijke cliëntenraad
en betrokken bij diverse consumentenplatforms heeft hij een brede
ervaring opgedaan, die garant staat voor een prikkelende inbreng;
- De uitvoerders en adviseurs in de praktijk:
o De computer in de rol van therapeut is in de GGZ geen uitzondering
meer. Wat kan de participatiecoach daarvan leren? Hierover vertelt
Marian van Helden van Minddistrict.
o En wat zijn de mogelijkheden van e-intake, een e-portfolio voor klant
en arbeidsmarkt in de praktijk. MatchCare is groot geworden met
e-oplossingen, Jeroen Deben van MatchCare geeft daarop zijn visie.
Over het Platform voor Participatieprofessionals (PPP)
Het Platform voor participatieprofessionals (PPP) is een
ontmoetingsplaats voor professionals die cliënten beroepsmatig
ondersteunen bij re-integratie en participatie. Doel van het PPP is
participatieprofessionals de gelegenheid te geven om vakgenoten te
ontmoeten, kennis te delen, ervaringen uit te wisselen, problemen
bespreekbaar te maken en te leren van elkaars ervaringen. Iedereen die
in zijn dagelijkse werk op de werkvloer direct contact heeft met
cliënten en die het leuk en inspirerend vindt om collega's uit het veld
te ontmoeten is welkom zich aan te sluiten bij het PPP, zoals
werkcoaches, re-integratieconsulenten, klantmanagers, jobcoaches,
lifecoaches, casemanagers, arbeidsdeskundigen en participatiecoaches.
*
Links:
http://www.participatieprofessionals.nl
Razende Robot Reporter