Social narrowcasting toont social media bij koffieautomaat


Werknemers zien op flatscreens wat de consument van hun dienstverlening vindt

AMSTERDAM, 20111121 -- Nu de hype rondom social media over zijn hoogtepunt heen is komen nieuwe toepassingen op de markt die de impact van sociale media inzichtelijk maken. Een voorbeeld van zo’n toepassing is 'social narrowcasting', een nieuwe manier om op de werkvloer te laten zien wat de buitenwereld vindt van het bedrijf. Via social narrowcasting wordt nieuws over de eigen branche en discussies in de sociale media real-time getoond in de eigen kantoorruimte van bedrijven. De informatie wordt getoond op de flatscreens die veelal op afdelingen hangen, in de bedrijfskantine of bij de koffieautomaat.

Nu de hype rondom social media over zijn hoogtepunt heen is komen nieuwe toepassingen op de markt die de impact van sociale media inzichtelijk maken. Een voorbeeld van zo’n toepassing is 'social narrowcasting', een nieuwe manier om op de werkvloer te laten zien wat de buitenwereld vindt van het bedrijf. Via social narrowcasting wordt nieuws over de eigen branche en discussies in de sociale media real-time getoond in de eigen kantoorruimte van bedrijven. De informatie wordt getoond op de flatscreens die veelal op afdelingen hangen, in de bedrijfskantine of bij de koffieautomaat.

Cultuuromslag bij bedrijven versnellen
Deze zomer is social narrowcasting voor het eerst gelanceerd bij KPN, PostNL, FBTO en Tele2. Alle bedrijven zeggen door te gaan met het initiatief dat ontwikkeld werd door Buzzcapture, een Nederlands social mediamonitoringbureau dat ook internationaal opereert.

Joan van Vollenhoven, manager customer service bij PostNL: “Deze vorm van transparantie werkt bijzonder motiverend voor alle customer service medewerkers. Medewerkers zien wat klanten zien en hoe klanten positief reageren op antwoorden vanuit ons webcare team.”

Alex van Leeuwen, oprichter van Buzzcapture: “Het grappige is dat deze bedrijven al monitoren, maar nu blijkt dat wanneer dezelfde informatie in (semi)openbare ruimtes wordt getoond, de stem van de klant pas echt binnenkomt.”

Jan-Willem te Gussinklo Ohmann, senior reputation manager bij Tele2: “Social narrowcasting brengt belangrijke issues niet alleen onder de aandacht van ons webcare team, maar direct bij de hele organisatie. De directe feedback van onze klanten werkt voor iedereen als een enorme stimulans.”

Van Leeuwen: “Als je op een succesvolle manier sociale media in wilt zetten, zal er een cultuuromslag moeten plaatsvinden. Luisteren moet je leren, maar hoe groter het bedrijf, des te langer dat duurt. Social narrowcasting versnelt die cultuuromslag.”

Vooralsnog is social narrowcasting alleen beschikbaar voor eigen klanten, die er kosteloos gebruik van kunnen maken. Buzzcapture heeft het plan opgevat social narrowcasting ook als los product in de markt te zetten.