Aziatische chemiebedrijven favoriet in strijd marktaandeel
Persbericht van Roland Berger Strategy Consultants
Roland Berger: "Duidelijk businessmodel cruciaal voor overleven"
Amsterdam, maandag 21 november 2011 - De omzet van de wereldwijde
chemische industrie zal over 20 jaar verdubbeld zijn. De groei vlakt
echter wel af, waardoor de winstmarges ernstig onder druk komen te
staan. De komende jaren zullen dan ook gedomineerd worden door een
strijd om marktaandeel, één die met name zal worden uitgevochten in
Azië. Met directe toegang tot de groeiende Aziatische markt staan de
Oosterse chemiebedrijven op 1-0 voorsprong op haar Westerse
concurrenten. Dit blijkt uit de studie 'Chemicals 2030' van Roland
Berger Strategy Consultants. Om te overleven en winstgevendheid te
waarborgen dienen chemiebedrijven focus aan te brengen en een primair
businessmodel aan te nemen. Roland Berger identificeert drie
verschillende modellen die kunnen bijdragen aan het vergroten van het
marktaandeel.
Groei is zeker, winst nog niet
Een verschuivende vraag naar het Oosten, nieuwe concurrentie en
innovatie versterken de groei in de chemische industrie. Duurzaamheid,
nieuwe business modellen en de mate van toegang tot grondstoffen
bepalen echter de winstgevendheid van de individuele bedrijven in deze
industrie. Groei is één ding, een aandeel verkrijgen in de markt en de
winsten is een ander verhaal. En de winstmarges van chemiebedrijven
verschillen op dit moment enorm. Dit gaat van 25 procent voor de best
performers naar praktisch nul procent voor andere spelers. "In de
strijd die in de komende twintig jaar zal uitbarsten, wordt het kaf van
het koren gescheiden," aldus Alexander Belderok, partner bij Roland
Berger in Nederland.
Go east
De strijd om nieuwe klanten zal grotendeels worden aangegaan in Azië,
de belangrijkste groeimarkt voor de chemische industrie. Dit continent
zal Europa en Noord-Amerika in de komende jaren voorbij gaan als
grootste chemische markt. Het strategisch adviesbureau verwacht daar
een groei van 5-7% per jaar, terwijl de groei van de gehele industrie
in de laatste 10 jaar niet boven 5% per jaar is geweest. "Waar het voor
Aziatische chemiebedrijven relatief makkelijk is een technologie aan te
kopen in het Westen en uit te zetten in hun eigen markt, is het voor
Westerse chemiebedrijven een stuk lastiger toegang te krijgen tot de
lokale Oosterse markt om hun eigen technologie verkopen. Door de
voorsprong van deze Aziatische bedrijven zijn zij aantrekkelijker voor
private equity bedrijven, waardoor zij mogelijk een nog grotere
slagkracht krijgen. Des te meer reden voor Westerse bedrijven om nu
focus aan te brengen en met een sterker profiel de strijd om winst aan
te gaan," aldus Jan-Pieter Ebben, project manager bij Roland Berger.
Business modellen veranderen
In de afgelopen decennia was te zien dat bedrijven in basischemie met
toegang tot grondstoffen hogere marges realiseerden dan bedrijven met
focus op efficiëntie en lagere kosten. In de komende jaren zal de
aandacht verschuiven naar de basischemische producten, zoals plastics.
Roland Berger identificeert drie bedrijfsmodellen waar chemiebedrijven
in deze markten op in kunnen zetten om een zo groot mogelijk
marktaandeel te veroveren. Zo kunnen ze zich richten op toegang tot
branded markets (1), waarin bedrijven focussen op een grote loyale
klantenmarkt. Hierin staan de behoefte van de klant en de
marketingmogelijkheden van een product centraal, vergelijkbaar met de
recente aankondiging van AkzoNobel dat zij alle verven wereldwijd onder
een merkenstrategie gaat brengen. Ook koplopers in producttechnologie
(2) maken kans op een groot marktaandeel. Hier hebben bedrijven een
leidende positie in een unieke technologie. Het Braziliaanse Braskem
publiceerde onlangs dat het al 10% van haar omzet realiseert uit
milieuvriendelijke, groene plastics. Bedrijven die voorop lopen in
applicaties (3) strijden ook mee om de winst. Zij weten een platform
van een bepaalde sector uit te bouwen naar en toegankelijk te maken
voor een andere sector. Zo heeft DSM bijvoorbeeld de supervezel Dynema
die wordt ingezet voor kogelvrije vesten, maar inmiddels ook voor onder
andere visnetten.
Ebben: "De strijd om het marktaandeel is voorlopig nog niet gestreden.
Het is echter wel zaak dat chemie bedrijven voldoende vooruit kijken.
Vijf jaar is niet genoeg. Het zijn de komende twintig jaar die cruciaal
zullen zijn."
Over de chemische industrie
De markt voor de chemische industrie nam een duikvlucht in 2009 toen de
crisis zich aandiende; de omzet daalde met 20%. In 2010 daarentegen was
het verlies grotendeels hersteld en in 2011 heeft de groei doorgezet.
"Factoren die een rol spelen bij de constante vraag voor deze industrie
zoals groei van de populatie, toenemende welvaart en de voortdurende
vervanging van fossiele brandstoffen, zullen ook op de lange termijn
zorgen voor groei. In 2010 maakte de wereldwijde chemische industrie
een omzet van 2 biljoen. Met 43% had Azië een gelijke omzet als Europa
en Noord-Amerika bij elkaar," volgens Belderok.
Over het onderzoek
In de "Chemicals 2030" studie biedt Roland Berger Strategy Consultants
een vooruitzicht op de trends in de chemische industrie. Hierbij richt
het strategisch adviesbureau zich op de veranderende vragen en
strategieën om de strijd aan te gaan met concurrenten die bepalend zijn
voor toekomstige groei en winstmarges. Ieder jaar werken meer dan 85
experts bij Roland Berger aan meer dan 100 projecten in de chemie
sector. Deze studie is gerealiseerd in nauwe samenwerking met de
academische- en businesspartners van Roland Berger. Zie ook
www.rolandberger.com/chemicals2030.
Roland Berger Strategy Consultants
Roland Berger Strategy Consultants is een internationaal strategisch
adviesbureau, met ruim 2.000 medewerkers in 43 kantoren, verspreid over
31 landen in de wereld. In Europa behoort de firma tot de top-3 van
strategieadviseurs en wereldwijd tot de top-5. Roland Berger werd in
1967 in München opgericht en in 2002 opende zij haar Nederlandse
kantoor. Sinds deze oprichting groeide de Nederlandse vestiging naar
meer dan 70 medewerkers actief in de Nederlandse markt. Zie ook
www.rolandberger.nl.
- Einde bericht -
Links:
http://www.rolandberger.nl
Razende Robot Reporter