Kleine bootjes zorgen in dichte mist voor onveilige situaties
Driebergen, 20-11-2011 o Het Korps landelijke politiediensten (KLPD)
heeft zondag 20 november 2011 een tiental recreatieschippers bekeurd
omdat ze in strijd met de voorschriften in dichte mist voeren en voor
onveilige situaties op het water zorgden. Binnenvaartschepen konden een
aanvaring soms nauwelijks voorkomen.
De Waterpolitie van het KLPD kreeg van binnenvaartschepen op
verschillende vaarwegen meldingen van kleine bootjes die zich in de
dichte mist een weg zochten en voor de beroepsvaart een groot gevaar
vormden. Op de belangrijkste vaarwegen schrijft het
Binnenvaartpolitiereglement voor dat kleine schepen in de dichte mist
alleen op radar mogen varen. Kan dat niet omdat het schip bijvoorbeeld
geen radar of marifoon heeft of omdat de schipper geen radardiploma
heeft, dan moet het op de dichtstbijzijnde geschikte plaats gaan
stilliggen.
Op de Waal in de omgeving van Tiel werden vijf schippers van visbootjes
bekeurd die, zonder dat ze op radar voeren, een visstekje zochten. De
bemanning van een groot duwstel kreeg de schrik van hun leven toen ze
plotseling voor zich een visbootje zagen opdoemen. Het was vooral aan
het vakmanschap van de beroepsschipper te danken dat het goed ging. De
combinatie van extreem lage waterstand, dus smallere vaargeul, en de
dichte mist maakte de situatie extra gevaarlijk.
Op het Amsterdam-Rijnkanaal bekeurde de Waterpolitie de schippers van
een kajuitjacht en een sloep die in de dichte mist niet op radar
voeren. Het kajuitjacht was bovendien niet voorzien van de juiste
verlichting.
Op de Noord bij Alblasserdam waagden vier kanoërs hun leven door het
water op te gaan en ook hier werden enkele vissers met bootjes bekeurd.
Via de Verkeerspost vernam de Waterpolitie dat op het Hollands Diep een
schipper zijn bootje aan een grote boei had vastgemaakt omdat hij door
de mist niet meer wist waar hij zat. Deze schipper werd door
Rijkswaterstaat bekeurd.
In de vaargeul op de Oosterschelde bij Tholen voer een Belgisch
zeiljacht in dichte mist heen- en weer. Binnenvaartschepen waarschuwden
elkaar over de marifoon voor het zeiljacht zonder radar. De schipper
van het jacht verklaarde tegenover de Waterpolitie dat hij niet wist
dat het verplicht was op radar te varen. Hij had een marifoon, een
kaart en een GPS voor plaatsbepaling en dacht dat dit voldoende was.
Dat de marifoon op het verkeerde kanaal stond ingesteld waardoor hij
niet kon communiceren met andere schepen, was hem nog niet opgevallen.
Korps Landelijke Politiediensten