Utrecht, 16 november 2011 - Het jaarlijkse Online Family onderzoek van
Norton by Symantec geeft inzicht in de trends over kinderen die
opgroeien in het digitale tijdperk van vandaag de dag en de risico's
die hiermee gepaard gaan. De twee grootste trends die naar voren komen
uit het rapport dat Norton vandaag publiceert zijn cyberbaiting en de
online uitgaven van kinderen via creditcards.
Cyberbaiting is een groeiend fenomeen onder kinderen die hun leraren
uitdagen in de klas, hun reacties opnemen met hun mobiele telefoon en
deze delen op sociale netwerken om zo hun leraar voor schut te zetten.
Bijna 1 van de 10 ondervraagde leerkrachten in Nederland geeft aan hier
zelf, of via een collega mee te maken hebben gehad. Daarbij vindt 70%
van hen dat vriendschappen met leerlingen op sociale netwerken een
risico vormen, terwijl toch bijna een kwart (24%) bevriend is met
leerlingen via sociale netwerken.
Een andere toenemende trend is dat veel kinderen muziek, video
spelletjes en tickets voor evenementen kopen met de creditcardgegevens
van ouders. Wereldwijd gaf meer dan de helft (53%) van de ouders aan
dat hun kinderen dit soms doen zonder hun toestemming.
"De opkomst van sociale media onder kinderen biedt nieuwe kansen voor
conflicten in de klas," zegt Simone van Zuylen, Marketing Manager
Benelux van Norton by Symantec. "Kinderen gaan steeds jonger online en
net zoals ouders en leraren in het echte leven een voorbeeldfunctie
hebben, moeten wij ook online betrokken zijn bij onze kinderen en hen
goede begeleiding bieden - wat doen ze, welke sites bezoeken ze, hoe
gedragen ze zich online, en het allerbelangrijkste: wat kan en mag niet
online."
Negatieve online ervaringen
Het Norton Online Family Rapport constateert dat 62% van de 8-17
jarigen wereldwijd weleens een negatieve online ervaring heeft gehad.
In Nederland ligt dit op 45%. Bij ongeveer de helft hiervan (22%)
betrof het een ingrijpende ervaring. Zo gaven kinderen onder andere aan
ongeschikte foto's van onbekenden te hebben ontvangen of slachtoffer te
zijn geweest van cyberpesten of cybercrime.
Bemoedigende trends
Gelukkig wordt online veiligheid steeds vaker besproken in huishoudens
(66%) en het aantal ouders dat zegt geen idee te hebben van wat hun
kinderen online doen is nog maar klein (12%). 9 van de 10 huishoudens
hebben huisregels over het gebruik van Internet en de meeste kinderen
(77%) houden zich hieraan. Iets meer dan een kwart (26%) van de ouders
checkt de zoekgeschiedenis van hun kinderen. En huisregels werken,
blijkt uit het Norton Online Family Rapport; kinderen die huisregels
volgen hebben minder vaak negatieve online ervaringen, dan kinderen die
huisregels overtreden (43% versus 53%).
De rol van leraren en scholen
Norton vroeg leraren ook naar de aanwezigheid van gedragsregels over
het communiceren met studenten op sociale media. Slechts 41% van hen
geeft aan dat deze aanwezig zijn op hun school. Ruim twee derde van de
leraren pleit voor meer lessen over online veiligheid op school, wat
door bijna de helft van de ouders wordt ondersteund.
"Negatieve situaties online kunnen gevolgen hebben in de echte wereld,"
vervolgd Van Zuylen. "Van pesten tot het verliezen van geld door
oplichting of het geven van informatie aan vreemden. We moeten onze
kinderen uitrusten met de kennis en de tools om hun tijd op het
Internet zo aangenaam en veilig mogelijk te maken."
Symantec