Symantec

Utrecht, 16 november 2011 - Het jaarlijkse Online Family onderzoek van Norton by Symantec geeft inzicht in de trends over kinderen die opgroeien in het digitale tijdperk van vandaag de dag en de risico's die hiermee gepaard gaan. De twee grootste trends die naar voren komen uit het rapport dat Norton vandaag publiceert zijn cyberbaiting en de online uitgaven van kinderen via creditcards.

Cyberbaiting is een groeiend fenomeen onder kinderen die hun leraren uitdagen in de klas, hun reacties opnemen met hun mobiele telefoon en deze delen op sociale netwerken om zo hun leraar voor schut te zetten. Bijna 1 van de 10 ondervraagde leerkrachten in Nederland geeft aan hier zelf, of via een collega mee te maken hebben gehad. Daarbij vindt 70% van hen dat vriendschappen met leerlingen op sociale netwerken een risico vormen, terwijl toch bijna een kwart (24%) bevriend is met leerlingen via sociale netwerken.

Een andere toenemende trend is dat veel kinderen muziek, video spelletjes en tickets voor evenementen kopen met de creditcardgegevens van ouders. Wereldwijd gaf meer dan de helft (53%) van de ouders aan dat hun kinderen dit soms doen zonder hun toestemming.

"De opkomst van sociale media onder kinderen biedt nieuwe kansen voor conflicten in de klas," zegt Simone van Zuylen, Marketing Manager Benelux van Norton by Symantec. "Kinderen gaan steeds jonger online en net zoals ouders en leraren in het echte leven een voorbeeldfunctie hebben, moeten wij ook online betrokken zijn bij onze kinderen en hen goede begeleiding bieden - wat doen ze, welke sites bezoeken ze, hoe gedragen ze zich online, en het allerbelangrijkste: wat kan en mag niet online."

Negatieve online ervaringen

Het Norton Online Family Rapport constateert dat 62% van de 8-17 jarigen wereldwijd weleens een negatieve online ervaring heeft gehad. In Nederland ligt dit op 45%. Bij ongeveer de helft hiervan (22%) betrof het een ingrijpende ervaring. Zo gaven kinderen onder andere aan ongeschikte foto's van onbekenden te hebben ontvangen of slachtoffer te zijn geweest van cyberpesten of cybercrime.

Bemoedigende trends

Gelukkig wordt online veiligheid steeds vaker besproken in huishoudens (66%) en het aantal ouders dat zegt geen idee te hebben van wat hun kinderen online doen is nog maar klein (12%). 9 van de 10 huishoudens hebben huisregels over het gebruik van Internet en de meeste kinderen (77%) houden zich hieraan. Iets meer dan een kwart (26%) van de ouders checkt de zoekgeschiedenis van hun kinderen. En huisregels werken, blijkt uit het Norton Online Family Rapport; kinderen die huisregels volgen hebben minder vaak negatieve online ervaringen, dan kinderen die huisregels overtreden (43% versus 53%).

De rol van leraren en scholen

Norton vroeg leraren ook naar de aanwezigheid van gedragsregels over het communiceren met studenten op sociale media. Slechts 41% van hen geeft aan dat deze aanwezig zijn op hun school. Ruim twee derde van de leraren pleit voor meer lessen over online veiligheid op school, wat door bijna de helft van de ouders wordt ondersteund.

"Negatieve situaties online kunnen gevolgen hebben in de echte wereld," vervolgd Van Zuylen. "Van pesten tot het verliezen van geld door oplichting of het geven van informatie aan vreemden. We moeten onze kinderen uitrusten met de kennis en de tools om hun tijd op het Internet zo aangenaam en veilig mogelijk te maken."