HTM
* HTM bestelt 40 Avenio trams bij Siemens
HTM heeft de opdracht voor de levering van veertig vierledige 100
procent lagevloertrams van het type Avenio aan de Siemens-divisie
Rail Systems gegund. Hiermee wordt de regeringsstad de eerste stad
ter wereld waar met de nieuwe generatie Avenio-trams gaat worden
gereden. De opdracht voor 40 voertuigen inclusief
bestuurderstraining, documentatie en onderdelen vertegenwoordigt
een waarde van ruim EUR 100 miljoen. Daarnaast is met Siemens een
optie voor nog eens maximaal 40 Avenio-trams overeengekomen. De
Avenio wordt gebouwd in de Siemens-fabriek in Wenen, Oostenrijk.
Met de leveringen aan Den Haag zal naar verwachting in februari
2014 worden gestart.
Belangrijke criteria voor de gunning van de opdracht aan Siemens
waren voor HTM naast de koopprijs en de kwaliteit ook de
exploitatiekosten en de duurzaamheid van de Avenio.
De eerste tram komt in 2014
De eerste van in totaal veertig vierledige voertuigen zullen naar
verwachting in februari 2014 worden uitgeleverd, de laatste trams
ontvangt Den Haag naar verwachting een jaar later. De trams dienen
o.a. ter vervanging van de huidige oudere GTL-voertuigen. Elke
Avenio voor Den Haag is 35 meter lang en biedt 70 zit- en 168
staplaatsen. Het gangpad heeft geen treden, aangezien de Avenio een
100 procent lagevloertram is. Bij de Avenio is bijzondere aandacht
besteed aan het comfort van zowel reizigers als bestuurder, maar
ook aan een lage slijtage van wielen en rail. Hiervoor zijn de
draaistellen van de Avenio zo vormgegeven, dat zij tot 4,5 graden
kunnen uitdraaien. Hun gedrag in de bochten is dus beter dan dat
van onderstellen die vast met de wagenbak zijn verbonden. Daarnaast
zijn de ontwikkelaars erin geslaagd, de tractie- en remgeluiden te
verminderen. Dit is niet alleen prettig voor de passagiers, maar
ook voor de voorbijgangers en de omwonenden. De lagere
geluidproductie kon met name worden gerealiseerd door geluidarm
elektrisch af te remmen, de wielbanden van een rubberen vering te
voorzien en de hulpaggregaten bij stilstand te dempen of geheel uit
te schakelen. Daarnaast zorgt ook de volledig afgeveerde
aandrijving voor een lagere geluidemissie en minder vibratie. Door
al deze maatregelen is de Avenio een van de stilste lagevloertrams
ter wereld.
Technische gegevens van de vierledige Avenio voor Den Haag
Aantal wielen (totaal / aangedreven 16 / 12
Aandrijfvermogen 6 x 120 kW
Spoorbreedte 1435 mm
Voertuigbreedte 2550 mm
Bovenleidingspanning 600 V/750 V dc
Aantal plaatsen (zitten / staan) 70 / 168 (bij 4/m2
Aanzetversnelling 1,2 m/s2
Maximale snelheid 80 km/u
Wielafstand 1800 mm
Wieldiameter 600 mm
Leeg gewicht 49,4t