Gemeente Den Haag

Commissie evalueerde de actie Doubletstraat

De commissie sprak woensdag 16 november onder andere over de actie in de Doubletstraat. Verder sprak de commissie over de Stationsweg, weglek van rendabelen en het Bestuursakkoord.

Evaluatie actie Doubletstraat

De commissie evalueerde allereerst de actie van de Doubletstraat. Sommige partijen plaatsten kanttekeningen bij de handhavingsactie. Ze vonden de concrete resultaten ervan wat tegenvallen. Er ging veel aandacht uit naar de tijdens de actie geconstateerde gebreken op het vlak van brandveiligheid en gezondheid. De commissie was onaangenaam verrast door de uitkomsten van een actie in de Wagenstraat en omgeving en pleitte voor een "Doubletstraatachtige" aanpak daar. De burgemeester reageerde hierop dat de Wagenstraat en omgeving al extra aandacht krijgt.
Hij vond de resultaten van de actie Doubletstraat niet tegenvallen, omdat die voldoende aanwijzingen heeft opgeleverd over mensenhandel. De commissie was het wel eens met de voortzetting van dit soort acties, gelet op de samenwerking tussen instanties en de preventieve werking ervan. De burgemeester komt nog terug op de opvangcapaciteit voor vrouwen in de prostitutiebranche.

Gebiedaanwijzing Stationsweg en omgeving

Vervolgens stelde de commissie vragen over de gebiedsaanwijzing Stationsweg en omgeving. De commissie was het wel eens met de hernieuwde aanwijzing. Verscheidene partijen drongen er bij de burgemeester op aan om - op termijn - een einde te maken aan deze zogenoemde aanwijzing tot "noodgebied". Normalisering van het politietoezicht zal uiteindelijk mogelijk gemaakt moeten worden. De burgemeester wees erop dat met de nieuwe aanwijzing het noodgebied al wordt beperkt. Hij gaf aan te komen met een wijziging van de Algemene Politie Verordening, waarbij uitbreiding wordt gegeven aan het soort delicten waarop het regime van de noodgebiedaanwijzing betrekking heeft. Dit omdat de aard van de overlast in het noodgebied is veranderd.

Weglek rendabelen 2011

De commissie ging akkoord met het voorstel weglek rendabelen, maar uit de reacties bleek dat men maar moeilijk een beeld kan krijgen van de daadwerkelijke weglekeffecten (inkomstenverlies als gevolg van bezuinigingsmaatregelen). De commissie vroeg wat er nu achter de constatering zit dat bezuinigingen en efficiency door weglekeffect in verband met lagere inkomsten grotendeels teniet worden gedaan. Ook was er behoefte aan meer duidelijkheid over de noodzaak om voor de weglekeffecten middelen te reserveren, nu gebleken is dat het eerste jaar het effect meevalt. De commissie vroeg ook of er zo niet te veel nieuwe potjes worden gecreëerd en of het mogelijk is om het effect nauwkeuriger te voorspellen. Wethouder Dekker van Financiën heeft toegezegd dat de Voorjaarsnota meer inzicht geeft op dit weglekeffect.

Bestuursakkoord

Als laatste stelde de commissie vragen over het Bestuursakkoord. Er werd gevraagd om duidelijkheid over het Haagse standpunt en over eventuele vervolgacties en lobbytrajecten. Er werden vragen gesteld over de financiële risico's van het uitblijven van het bestuursakkoord en over de vervolgstappen in het traject. Ook werd er gevraagd om een discussie met de raad over eventuele uitbreiding van het gemeentelijke belastinggebied.
Wethouder Dekker informeerde de commissie over de gevolgen van het niet aanvaarden van het Bestuursakkoord. Dat leidt tot een aantal risico's (onder andere Sociale Werkplaatsen, de regionale Uitvoeringsdienst (RUD), Jeugdzorg en overheveling AWBZ-taken), waar de gemeente zich overigens niet bij heeft neergelegd. De exacte gevolgen zijn nog niet aan te geven.
Voor een debat over uitbreiding van gemeentelijk belastingsgebied vond hij het nog te vroeg.
Hij heeft toegezegd dat de raad wel op een zeker moment wordt betrokken bij verdere ontwikkelingen met betrekking tot risico's, zoals de RUD.

De vergadering is in zijn geheel terug te zien via www.denhaag.nl/mijnraad.