Gemeente Den Haag
Commissie evalueerde de actie Doubletstraat
De commissie sprak woensdag 16 november onder andere over de actie in
de Doubletstraat. Verder sprak de commissie over de Stationsweg, weglek
van rendabelen en het Bestuursakkoord.
Evaluatie actie Doubletstraat
De commissie evalueerde allereerst de actie van de Doubletstraat.
Sommige partijen plaatsten kanttekeningen bij de handhavingsactie. Ze
vonden de concrete resultaten ervan wat tegenvallen. Er ging veel
aandacht uit naar de tijdens de actie geconstateerde gebreken op het
vlak van brandveiligheid en gezondheid. De commissie was onaangenaam
verrast door de uitkomsten van een actie in de Wagenstraat en omgeving
en pleitte voor een "Doubletstraatachtige" aanpak daar.
De burgemeester reageerde hierop dat de Wagenstraat en omgeving al
extra aandacht krijgt.
Hij vond de resultaten van de actie Doubletstraat niet tegenvallen,
omdat die voldoende aanwijzingen heeft opgeleverd over mensenhandel. De
commissie was het wel eens met de voortzetting van dit soort acties,
gelet op de samenwerking tussen instanties en de preventieve werking
ervan. De burgemeester komt nog terug op de opvangcapaciteit voor
vrouwen in de prostitutiebranche.
Gebiedaanwijzing Stationsweg en omgeving
Vervolgens stelde de commissie vragen over de gebiedsaanwijzing
Stationsweg en omgeving. De commissie was het wel eens met de
hernieuwde aanwijzing. Verscheidene partijen drongen er bij de
burgemeester op aan om - op termijn - een einde te maken aan deze
zogenoemde aanwijzing tot "noodgebied". Normalisering van het
politietoezicht zal uiteindelijk mogelijk gemaakt moeten worden.
De burgemeester wees erop dat met de nieuwe aanwijzing het noodgebied
al wordt beperkt. Hij gaf aan te komen met een wijziging van de
Algemene Politie Verordening, waarbij uitbreiding wordt gegeven aan het
soort delicten waarop het regime van de noodgebiedaanwijzing betrekking
heeft. Dit omdat de aard van de overlast in het noodgebied is
veranderd.
Weglek rendabelen 2011
De commissie ging akkoord met het voorstel weglek rendabelen, maar uit
de reacties bleek dat men maar moeilijk een beeld kan krijgen van de
daadwerkelijke weglekeffecten (inkomstenverlies als gevolg van
bezuinigingsmaatregelen). De commissie vroeg wat er nu achter de
constatering zit dat bezuinigingen en efficiency door weglekeffect in
verband met lagere inkomsten grotendeels teniet worden gedaan. Ook was
er behoefte aan meer duidelijkheid over de noodzaak om voor de
weglekeffecten middelen te reserveren, nu gebleken is dat het eerste
jaar het effect meevalt. De commissie vroeg ook of er zo niet te veel
nieuwe potjes worden gecreëerd en of het mogelijk is om het effect
nauwkeuriger te voorspellen. Wethouder Dekker van Financiën heeft
toegezegd dat de Voorjaarsnota meer inzicht geeft op dit weglekeffect.
Bestuursakkoord
Als laatste stelde de commissie vragen over het Bestuursakkoord. Er
werd gevraagd om duidelijkheid over het Haagse standpunt en over
eventuele vervolgacties en lobbytrajecten. Er werden vragen gesteld
over de financiële risico's van het uitblijven van het bestuursakkoord
en over de vervolgstappen in het traject. Ook werd er gevraagd om een
discussie met de raad over eventuele uitbreiding van het gemeentelijke
belastinggebied.
Wethouder Dekker informeerde de commissie over de gevolgen van het niet
aanvaarden van het Bestuursakkoord. Dat leidt tot een aantal risico's
(onder andere Sociale Werkplaatsen, de regionale Uitvoeringsdienst
(RUD), Jeugdzorg en overheveling AWBZ-taken), waar de gemeente zich
overigens niet bij heeft neergelegd. De exacte gevolgen zijn nog niet
aan te geven.
Voor een debat over uitbreiding van gemeentelijk belastingsgebied vond
hij het nog te vroeg.
Hij heeft toegezegd dat de raad wel op een zeker moment wordt betrokken
bij verdere ontwikkelingen met betrekking tot risico's, zoals de RUD.
De vergadering is in zijn geheel terug te zien via
www.denhaag.nl/mijnraad.