Gemeente Echt-Susteren


Vergadering Raadscommissies

Volgende week vergadert de commissie Ruimtelijke Ontwikkelingen op 21 november, de commissie Maatschappelijke Voorzieningen op 22 november en de commissie Bestuurlijke Zaken & Dienstverlening op 23 november. De vergaderingen beginnen om 19:30 uur en vinden plaats in de raadzaal van het gemeentehuis, Nieuwe Markt 55 in Echt.

Â

Commissie Ruimtelijke Ontwikkelingen, 21 november


1. Opening


2. Vaststellen agenda


3. Vaststellen verslag vergadering commissie Ruimtelijke Ontwikkelingen d.d. 17 oktober 2011


4. Thema: toelichting stand van zaken dossier afvalinzameling

De commissie wordt geïnformeerd over de stand van zaken met betrekking tot milieuparken, inzameling van huisvuil, ondergrondse containers bij hoogbouw, mogelijke tariefdifferentiatie naar een- of meerpersoonshuishoudens en reductie van afvalstromen.


5. Raadsvoorstel: Fiets- en voetgangersverbinding Julianatunnel, eindrapportage definitiefase

De raad heeft op 16 december een bestuursopdracht over een fiets- en voetgangersverbinding Julianatunnel vastgesteld. Het doel van deze opdracht is het bieden van een structurele oplossing waarbij fietsers en voetgangers worden beschermd tegen gemotoriseerd verkeer. Het hele project diende binnen 10 jaar te zijn uitgevoerd. De definitiefase moest in 2011 zijn afgerond. Het college heeft een eindrapportage over de definitiefase voorbereid en vraagt de raad nu deze vast te stellen. Het college vraagt de raad ook om de opdracht de effecten van de renoveerde Julianatunnel te monitoren in 2012 en op basis hiervan een nieuw voorstel te doen voor de structurele oplossing.


6. Raadsvoorstel: Gebiedsvisie Susteren Plus

De raad heeft op 9 februari 2009 de bestuursopdracht Gebiedsvisie Susteren vastgesteld.

In februari 2010 heeft de raad besloten dat er 6 gebiedsvisies moeten worden opgesteld. Een van deze 6 is de Gebiedsvisie Susteren Plus, die gaat over het gebied Susteren, Nieuwstadt, Dieteren en Roosteren. Het college heeft de Gebiedsvisie Susteren Plus opgesteld en vraagt de raad nu deze gebiedsvisie vast te stellen. Omdat e.e.a. niet voldoet aan de vastgestelde bestuursopdracht Gebiedsvisie Susteren vraagt het college de raad ook om een nieuwe bestuursopdracht vast te stellen en de oude in te trekken.


7. Mededelingen portefeuillehouder


8. Rondvraag


9. Sluiting

Â

Commissie Maatschappelijke Voorzieningen, 22 november


1. Opening


2. Vaststellen agenda


3. Vaststellen verslag vergadering commissie Maatschappelijke Voorzieningen d.d. 18 oktober 2011


4. Thema: Inhoudelijke samenstelling basispakket en aanvullende producten subsidieovereenkomst 2012-2016 Midden Limburgse gemeenten en AMW-ML

De ombuigingen (bezuinigingen) hebben gevolgen voor Algemeen Maatschappelijk Werk Midden Limburg (AMW ML). De commissieleden worden geïnformeerd over deze gevolgen.


5. Thema: gevolgen ombuigingen voor Menswel

De commissie wordt geïnformeerd over de gevolgen die de ombuigingen (bezuinigingen) hebben voor het werk dat Menswel voor de gemeente doet. Het gaat dan om welzijnswerk en peuterspeelzalen.


6. Raadsvoorstel: discussie scheiding Kerk en Staat

Aan de hand van een raadsvoorstel en bijbehorende discussienota discussiëert de commissie over subsidies voor parochiebesturen, onderhoud kerken, verlichting kerktorens, beheer en onderhoud van begraafplaatsen en kerkkoren.


7. Raadsvoorstel: Meerjarenplan WMObeleid 2012-2016

De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) bepaalt dat gemeenten hun beleid op de negen prestatievelden van de Wmo moeten vastleggen in een beleidsplan. Dat moet elke vier jaar gebeuren. Het college heeft een beleidsplan op hoofdlijnen voorbereid, dat later zal worden uitgewerkt in jaarprogrammaâs, deelnotaâs, uitvoeringsovereenkomsten en raads- en collegebesluiten. Het college vraagt de raad nu dit meerjarenplan WMObeleid 2012-2016 vast te stellen.


8. Mededelingen portefeuillehouder


9. Rondvraag


10. Sluiting

Â

Commissie Bestuurlijke Zaken & Dienstverlening, 23 november


1. Opening


2. Vaststellen agenda


3. Vaststellen verslag vergadering commissie Bestuurlijke Zaken & Dienstverlening d.d. 19 oktober 2011


4. Thema: Externe Veiligheid

De commissie wordt geïnformeerd over wat externe veiligheid is en welke invloed de gemeente daar wel of niet op kan uitoefenen.


5. Thema: Programma Dienstverlening

De commissie wordt geïnformeerd over het programma dienstverlening. Dat houdt in dat de commissie informatie krijgt over 3 landelijke initiatieven met betrekking tot dienstverlening, de uitgangspunten van de dienstverlening van de gemeente Echt-susteren en op welke wijze het college de dienstverlening in de toekomst wil verbeteren.


6. Thema: Jaarplan politie 2012 en terugblik 2011

De commissie wordt geïnformeerd over het jaarplan politie 2012 waarbij ook wordt teruggekeken op 2011. De commissie krijgt ook informatie over nieuwe ontwikkelingen wat betreft de organisatie van de politie.


7. Raadsvoorstel: Inkoopsamenwerking

De gemeente is aangesloten bij de Stichting regionaal inkoopbureau Noord- en Midden-Limburg. Deze samenwerking wordt per 1 april 2012 beëindigd. Het college wil daarna graag de inkoopsamenwerking vorm geven door lid te worden van een inkoopcoöperatie en vraagt de raad nu eventuele wensen en bedenkingen ten aanzien van dit besluit kenbaar te maken.


8. Mededelingen portefeuillehouder


9. Rondvraag


10. Sluiting

Â

De commissievergaderingen zijn openbaar. Iedereen die geïnteresseerd is in de onderwerpen die aan bod komen, is van harte welkom om deze vergaderingen bij te wonen. Omdat er voor de commissies raadsvoorstellen zijn geagendeerd, kunt u ten aanzien van deze raadsvoorstellen gebruik maken van het spreekrecht. Degene die van dit spreekrecht gebruik wil maken, dient dit tenminste 48 uur voor de aanvang van de vergadering te melden aan de griffie.

Â

Alle stukken liggen ter inzage op het gemeentehuis. Deze kunt u tijdens de reguliere openingstijden inzien. Voor informatie over de agendastukken en het tijdig doorgeven dat u gebruik wil maken van het spreekrecht, kunt u contact opnemen met de griffie, Martijntje Hermans of Belinda Bakkes, telefoonnummer: 0475 - 478 478. De agendaâs en alle digitaal beschikbare bijlagen kunt u ook via de website van de gemeente bekijken: www.echt-susteren.nl.

Â