20 November 2011
Tom Coronel sluit WTCC seizoen af met podium in Macau
De afsluiting van het FIA WTCC-kampioenschap (WK Toerwagens) vond ook
dit jaar plaats op het smalle stratencircuit van Macau. Voor Tom
Coronel, rijdend met de BMW 320 TC van ROAL Motorsport, leverden de
hectisch verlopen trainingen een keurige vijfde en vierde startpositie
op. De eerste race op het listige circuit eindigde voor de 39-jarige
coureur uit Eemnes met een vierde plaats. Een slimme zigzag manoeuvre
bij de staande start bracht hem aan de leiding van Race 2. Vervolgens
naderde titelkandidaat Rob Huff hem snel en passeerde de Nederlandse
BMW-coureur. Coronel behield tot het einde zijn tweede plaats in de
race en stelde daarmee zijn vierde plaats in het FIA WTCC 2011 veilig.
Daarmee was hij tevens de snelste BMW-rijder en Best of the rest in het
WK voor Toerwagens.
Een titelstrijd die werd beheerst door het machtige Chevrolet
fabrieksteam, dat de eerste drie plaatsen voor zich opeiste. Van de
rijders binnen dit team behaalde Yvan Muller de meeste punten en is
daarmee de kampioen voor 2011.
Tom Coronel: De vrije training verliep rommelig. Met rijders die de
baan nog niet kenden, en anderen die op zoek waren naar de juiste
set-up of de juiste bandenkeuze. Zelf heb ik die eerste ronden gebruikt
om het circuit weer even te verkennen. Eigenlijk was er weinig anders
dan de vorige keren dat ik hier reed. Tijdens de eerste training was er
sprake van een halfnatte baan. Goed oppassen dus dat je niets raakt.
Dat laatste lukte niet helemaal, want aan het eind van een goede sessie
schoof ik in de laatste bocht onderstuurd de vangrails in. De schade
leek erger dan het was. Het meeste was optisch en de monteurs konden
dat toch vrij snel weer in orde maken. In de tweede sessie lag ik rond
een zesde-zevende plaats, dus op zich ook prima. Maar ook nu parkeerden
meerdere coureurs hun auto in de vangrail.
Voor de eerste kwalificatie was de auto weer in orde en na een paar
goede ronden ben ik in de pits blijven staan. Via de boordradio hoorde
ik wat de anderen deden en uiteindelijk stond ik keurig vierde voor de
tweede race. In de tweede kwalificatie ging er weer het nodige mis op
de baan. Daar tussendoor lukte het toch om een vijfde tijd te pakken.
Op zich ging het best lekker, ik had een goede swing en kon netjes mijn
ronden maken. Overigens kreeg ik nog wel een boete van 2.000 euro,
omdat ik na mijn schade een stukje achteruit ben gereden om zo mijn
auto sneller en veiliger naar de pits te krijgen. Maar, achteruitrijden
wordt op dit circuit zeer zwaar bestraft.
In de eerste race was ik goed weg. In de eerste ronde heb ik iets
prijsgegeven om niet gelijk in de vangrail te belandden. Daarmee
verloor ik ook een plek, maar die had ik redelijk snel weer terug.
Nadat zich hier en daar al wat had voorgedaan reed ik achter Bennani en
OYoung. Zij streden stevig en raakten elkaar meerdere malen. Het duurde
dan ook niet zo heel lang voor zij er alle twee afvlogen en ik twee
plaatsen opschoof. Om de baanposten kans te geven alles weer veilig op
te ruimen kwam er weer een Safety Car in de baan en naderde de race
snel zijn einde. Na de herstart heb ik verder mijn eigen race gereden.
Geen risicos genomen en goed gelet op wat de anderen deden. Jammer, net
geen podium, maar ook geen schade en wel veel punten voor het
kampioenschap.
Voor de tweede race hebben we de set-up van de auto nog wat gewijzigd.
Dat pakte goed uit, net als de start. Echt een raketstart! Ik wilde
eerst links langs de voor mij staande Nykjaer, maar daar was niet
voldoende ruimte en toen ben ik er rechts langs gegaan en schoof in een
keer door naar de leiding. De auto voelde niet alleen beter aan, hij
was ook sneller. Kwam ik in de eerste race niet verder dan een
2.35.221, nu reed ik in de 2.32. In die eerste ronden sloeg ik een
gaatje, maar toen Huff langs Nykjaer was, kwam hij snel dichterbij. Ik
liet hem passeren en sloot direct aan om zo samen verder weg te komen.
Door een volgende Safety Car-situatie verloren wij die voorsprong op de
rest van het veld. Vanaf de zevende ronde ging de race weer verder.
Huff was echt sneller, die moest ik laten gaan. In de slotfase klom
Yvan Muller in een van de andere Chevys naar de derde plaats en daarmee
reed ik tussen de snelste man van het veld en de nieuwe wereldkampioen.
Heel veel beter kon het niet.
Ik ben supertevreden met deze tweede plaats in de laatste race. Daarmee
eindig ik ook als beste BMW-rijder op een vierde plaats in het
kampioenschap, dat dit jaar werd gedomineerd door de drie Chevrolet
fabrieksautos. Het hele seizoen roepen we al dat we Best of the rest
zijn en heel eerlijk geloof ik dat er ook niet meer inzat. Met ROAL
Motorsport kijk ik terug op een prima seizoen. We zaten er altijd bij,
een overwinning in Japan gepakt en een mooie eindklassering geboekt.
Alle reden om tevreden te zijn. We wisten dat dit het meest
realistische doel was. Natuurlijk kijken we al naar volgend jaar, maar
niets is nog zeker. Ik hoop dat het dit jaar allemaal voor de Kerst
lukt en dat we ook volgend jaar in het FIA WTCC actief kunnen zijn.
Uiteraard het liefst met dit team en deze auto, besluit Tom Coronel.
Tom Coronel