Ingezonden persbericht
Hoofddorp, 20 november 2011
Fietsersbond verheugd over aanleg fietssnelweg Schiphol en verontrust over dalend fietsgebruik in de Haarlemmermeer
Fietserbond Haarlemmeer reageert op Deltaplan bereikbaarheid
De Fietserbond Haarlemmermeer roept in een reactie op de conceptnota "Deltaplan bereikbaarheid" het college van B en W op om de aanbevelingen uit de in opdracht van de gemeente verrichte Fietsbalans 2010 ter harte te nemen.
De gemeente heeft in oktober de conceptnota "Deltplan bereikbaarheid" gepubliceerd over de toekomstige verkeersontwikkeling in de Haarlemmermeer. In deze nota doet het college een voorstel voor het mobiliteitsbeleid voor de komende jaren. Vorig jaar heeft de gemeente de Fietsersbond een onderzoek laten doen naar de "fietsvriendelijkheid" van met name Hoofddorp en Nieuw-Vennep, de zogenaamde Fietsbalans. Op gemeentelijk niveau zijn de mogelijkheden voor fietsparkeren geïnventariseerd en is het fietsbeleid tegen het licht gehouden.
De Fietsersbond is verheugd dat de gemeente het voornemen heeft een snelfietsroute aan te leggen van Hoofddorp naar Schiphol. Hiermee zal een van de grootste knelpunten voor fietsers in de Haarlemmermeer worden opgelost. De Fietsersbond pleit ervoor, deze snelweg door te trekken naar Aalsmeer en ook vanuit noordelijke richting Schiphol beter te ontsluiten voor met name fietsers uit Haarlem.
Daar waar landelijk voor korte ritten 35% van de mensen de fiets neemt, is dit in de Haarlemmeer na een aanvankelijke stijging weer gedaald naar 31%. Het Deltaplan bereikbaarheid geeft in navolging van de Fietsbalans een uitgebreid overzicht van de knelpunten en hindernissen waar de dagelijkse fietser mee geconfronteerd wordt. Het is teleurstellend om te zien dat veertig van deze problemen vervolgens blijven liggen. Van de 32,5 miljoen euro die de komende jaren daadwerkelijk wordt uitgetrokken voor mobiliteit, gaat er slechts 2,4 miljoen naar fietsvoorzieningen. De staat in geen relatie tot de rol die de fiets vervuld in het woon-werkverkeer.
Het Deltaplan laat zien dat de Haarlemmermeer een relatief verkeersonveilige gemeente is , waar met name ook fietsers kans lopen op persoonlijke ongelukken. De meeste fietsongevallen zijn eenzijdige ongevallen waarbij geen andere weggebruikers betrokken zijn. Met name om deze eenzijdige ongevallen te verminderen zijn allerlei infrastructurele maatregelen noodzakelijk. Denk hierbij aan de vele paaltjes , hekjes, richels, slechte tegelfietspaden etcetera. Met relatief weinig inspanningen kan hier de veiligheid belangrijk vergroot worden.
De Haarlemmermeer heeft de laatste tijd de krant gehaald met de problemen rond de scooter. Het fietspad op de IJweg werd opgeheven vanwege de scooteroverlast en op belangrijke doorgaande fietsverbindingen in de wijk Overbos in Hoofddorp werden hekken geplaatst om de scooter te weren. De Fietsersbond vraagt de gemeente te experimenteren met snorscooters op de rijbaan en af te zien van verdere maatregelen tegen de scooter, waar ook de fietser de dupe van wordt.
De opkomst van de elektrische fiets biedt prachtige mogelijkheden om met name het woon-werkverkeer en milieuvriendelijker en gezonder te maken. Daarvoor is het wel nodig dat fietspaden breed genoeg zijn, oversteken veilig zijn en er voldoende fietsparkeervoorzieningen en elektrische laadpunten zijn. Hiermee kan ook voorkomen worden dat de oudere fietser in een isolement komt en in beweging blijft.
Met de nodige aanpassingen kan het Deltaplan Bereikbaarheid de aanzet zijn tot een voor iedereen duurzaam en toekomstvast mobiliteitssyteem.
Ingezonden persbericht