Huisstijlprijzen voor NRC en What Design Can Do
Persbericht van Grafische Cultuurstichting
De huisstijlen van NRC, ontworpen door Thonik, en van de Stichting What
Design Can Do, ontworpen door De Designpolitie, zijn beide bekroond met
de Nederlandse Huisstijlprijs 2011: NRC in de categorie 'grote
huisstijlen', What Design Can Do in de categorie 'kleine huisstijlen'.
De bekendmaking en uitreiking van de prijzen - aan de ontwerpers en
opdrachtgevers - vonden plaats tijdens GrafischPapierHier op zaterdag
19 november in Pakhuis De Zwijger in Amsterdam.
De huisstijl van NRC (ontwikkeld als campagne), werd fraai, passend en
typografisch onderscheidend gevonden, in het bijzonder vanwege het
gebruik van een guillemet (in Frankrijk in gebruik als aanhalingsteken)
als bepalend element. Het vertelt volgens de jury precies waar het om
gaat. De huisstijl van What Design Can Do lijkt op een campagne. Fel
geel papier, botte Amerikaanse typografie en krassen met een viltstift
(wel zorgvuldig uitgewerkt, met oog voor de kleinste details) vertellen
precies wat de stichting beoogt.
Behalve de huisstijlen van NRC en What Design Can Do waren de
huisstijlen van Design Academy Eindhoven (ontwerp The Stone Twins),
Grand Theatre Groningen (G2K), het Ro Theater (75B) en de VPRO
(eveneens Thonik) genomineerd voor de Huisstijlprijs 2011.
De Nederlandse Huisstijlprijs wordt georganiseerd door de Grafische
Cultuurstichting, met medewerking van Antalis en Lenoirschuring, met
steun van BNO/Pictoright en met instemming van de BNO
(Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers). Mediapartners zijn Items
en Print Buyer. Het juryrapport van de Nederlandse Huisstijlprijs 2011
staat over enkele dagen op de website van de Cultuurstichting -
grafischecultuur.nl - en wordt onder andere bijgesloten bij het blad
Print Buyer.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
Links:
http://www.grafischecultuur.nl
Razende Robot Reporter