Gemeente Den Haag
Zwaarste Europese kraan op Den Haag CS
In het weekend van 19 en 20 november 2011 plaatst ProRail in opdracht
van de gemeente voor Den Haag Centraal een torenkraan in de
stationshal.
De zwaarste mobiele kraan van Europa bouwt deze torenkraan op. De
torenkraan blijft 1,5 jaar in de hal staan en wordt gebruikt voor de
bouw van de nieuwe OV-terminal. Alleen in het weekend 19 en 20 november
is de stationshal afgesloten. Het treinverkeer blijft normaal rijden.
Nieuw dak
Den Haag Centraal krijgt de komende jaren een compleet nieuw
stationsgebouw waar al het openbaar vervoer bij elkaar komt. Het dak
van de hal wordt gemaakt van glas en wordt bijna 2 keer zo hoog als nu.
Het nieuwe station is nodig omdat er steeds meer mensen gebruik maken
van het station. Er komen nu al iedere dag meer dan 190.000 reizigers.
Spectaculaire handeling
Vanaf vrijdagavond 18 november 2011 hijst de mobiele kraan de delen van
de torenkraan over flatgebouw Stichthage heen. Het hoogtepunt van deze
werkzaamheden is het inhijsen van de giek van de torenkraan. Deze giek
is 74 meter lang en zal in 1 geheel over het flatgebouw heen gehesen
worden. Dit vindt naar verwachting plaats op zondag 20 november tussen
10.00 en 15.00 uur.
Lokale Haagse informatie: Voorzieningen
Tijdens het plaatsen van de torenkraan is de stationshal om
veiligheidsredenen afgesloten. Ook de winkels en loketten zijn dicht,
evenals de fietsenstalling onder het station en de fietsenstalling op
het Koningin Julianaplein. De fietsenflat in de Rijnstraat blijft wel
geopend. De treinen zijn bereikbaar via de zij-ingang aan de Rijnstraat
en het Anna van Buerenplein. Hier zijn ook kaartautomaten. De trams
vertrekkend van het tramplatform (lijn 2 en 6 en RR 3 en 4) rijden
niet. Vervangend vervoer vertrekt vanaf het busplatform. Ter plaatse
zijn servicemedewerkers aanwezig om reizigers op weg te helpen.