ProRail
Persbericht
16-11-2011
Zwaarste kraan van Europa in actie op Den Haag Centraal
Inclusief persuitnodiging voor de media
In het weekend van 19 en 20 november plaatst ProRail in opdracht van de
gemeente voor de verbouwing van Den Haag Centraal een torenkraan in de
stationshal. De zwaarste mobiele kraan van Europa bouwt deze torenkraan
op. De torenkraan blijft anderhalf jaar in de hal staan en wordt
gebruikt voor de bouw van de nieuwe OV-terminal. Alleen in het weekend,
tijdens het plaatsen van deze torenkraan, is de stationshal afgesloten.
Het treinverkeer blijft normaal rijden.
Nieuw dak
Den Haag Centraal krijgt de komende jaren een compleet nieuw
stationsgebouw waar al het openbaar vervoer bij elkaar komt. Het dak
van de hal wordt gemaakt van glas en wordt bijna twee keer zo hoog als
nu. Het nieuwe station is nodig omdat er steeds meer mensen gebruik
maken van het station. Er komen nu al iedere dag meer dan 190.000
reizigers.
Spectaculaire handeling
Het plaatsen van de torenkraan is een spectaculaire handeling. Vanaf
vrijdagavond 18 november zal de mobiele kraan de delen van de
torenkraan over flatgebouw Stichthage heenhijsen. Het hoogtepunt van
deze werkzaamheden is het inhijsen van de giek van de torenkraan. Deze
giek is 74 meter lang en zal in één geheel over het flatgebouw heen
gehesen worden. Dit vindt naar verwachting plaats op zondag 20 november
tussen 10.00 en 15.00 uur. Via twitter (@DHNCentraal) worden mensen op
de hoogte gehouden van het tijdstip. Publiek is van harte welkom om de
werkzaamheden te komen bekijken. Zij krijgen koffie of thee en door
Zwarte Pieten worden pepernoten uitgedeeld.
Samenwerking
De OV-terminal maakt onderdeel uit van de vernieuwing van het
stationsgebied van Den Haag Centraal waaraan samengewerkt wordt onder
de naam `Den Haag Nieuw Centraal'. De gemeente Den Haag is
opdrachtgever voor de bouw van de nieuwe OV-terminal. ProRail is
verantwoordelijk voor de bouw. De werkzaamheden worden uitgevoerd door
Strukton. In de uitvoering werkt ProRail nauw samen met NS, RET en HTM.
Het project wordt mede mogelijk gemaakt met subsidie van het ministerie
van Infrastructuur & Milieu. ProRail werkt overigens op meerdere
plaatsen in Nederland aan de verbouw van stations om klaar te zijn voor
te toekomst en om het reizen met de trein prettiger te maken.
Lokale Haagse informatie: Voorzieningen
Tijdens het plaatsen van de torenkraan is de stationshal om
veiligheidsredenen afgesloten. Ook de winkels en loketten zijn dicht,
evenals de fietsenstalling onder het station en de fietsenstalling op
het Koningin Julianaplein. De fietsenflat in de Rijnstraat blijft wel
geopend. De treinen zijn bereikbaar via de zij-ingang aan de Rijnstraat
en het Anna van Buerenplein. Hier zijn ook kaartautomaten. De trams
vertrekkend van het tramplatform (lijn 2 en 6 en RR 3 en 4) rijden
niet. Vervangend vervoer vertrekt vanaf het busplatform. Ter plaatse
zijn servicemedewerkers aanwezig om reizigers op weg te helpen.
[s?pers.persberichten.actueel.regionaal.zwaarstekraanvaneuropainactieop
denhaagcentraal&category=Regionaal]