GroenLinks Almere
GroenLinks mist visie bij overslagterminal bij Blocq van Kuffeler
GroenLinks is voor vervoer over water maar mist bij de verlangde
overslagterminal bij Blocq van Kuffeler een duidelijke visie van de
gemeente op duurzame gebiedsontwikkeling op die plek.
Op 24 maart liet de stemming over de overslagterminal bij de Blocq van
Kuffeler een meerderheid zien tegen het gevraagde
voorbereidingskrediet.
Opnieuw werd dit onderwerp op 17 november geagendeerd door VVD, CDA,
D66 en SP.
Het is vrij ongebruikelijk om ......
Het is vrij ongebruikelijk om een stemming over te doen als er eenmaal
'n besluit is genomen. Toch benadert GroenLinks dit voorstel positief
vanwege het maatschappelijk belang, hoewel we geen duidelijke nieuwe
feiten zien.
Het is ook goed dat de VVD reductie van wegtransport inbrengt. Dat is
verrassend voor 'n partij die steeds meer asfalt wil en 130 wil
scheuren. De VVD ziet duurzaamheid als 'n hobby van Adri Duivesteijn en
bleek bij de begrotingsbehandeling niet bereid om voor de
duurzaamheidswinkel een financiële achtervang te creëren.
Het is ook goed dat het CDA vervoer in stelling brengt, terwijl op
dezelfde avond bezuinigingen op 't Openbaar Vervoer op de agenda staan.
Ook goed dat D66 bespaarde vrachtwagenkilometers inbrengt, terwijl deze
partij de IJmeerverbinding graag als 'n autoweg ziet.
Ook dapper dat de SP meedoet en voor dit onderzoek een beroep moet doen
op financiële middelen uit 'n begroting waar ze bij de
begrotingsbehandeling nog tegen hebben gestemd.
GroenLinks is voor vervoer over water, maar bij de gekozen plek spelen
ook andere maatschappelijke belangen. De vraag waarom belangen als
natuur- en cultuurwaarden, recreatie, ed in het voorstel van de 4
partijen niet genoemd worden, blijft in de lucht hangen. Daarvoor zou
meer onderzoek nodig zijn. De vraag naar een visie op het gebied blijft
onbeantwoord. Dat is jammer, want de plek voor de terminal ligt in de
Ecologische Hoofdstructuur (EHS) en pal bij Natura2000 gebied.
Volgens GroenLinks moet de externe werking van dit initiatief
meegewogen worden in de natuurtoets. Daardoor maakt dit voorstel
volgens velen weinig kans.
De mooie plannen voor een ecologische schaalsprong van het Markermeer
met vooroevers en wetlands ter plekke komen in de knel. In de
structuurvisie wordt steeds deze visie op het gebied benadrukt. Ook in
de Toekomstvisie Markermeer-IJmeer (TMIJ) vinden we veel
aanknopingspunten voor deze benadering.
Nu wordt het reanimeren van bedrijventerrein de Vaart er bij gehaald om
die terminal te rechtvaardigen. Natuurlijk is bedrijvigheid en
werkgelegenheid op de Vaart van groot maatschappelijk belang, maar het
lijkt er nu op dat er ad hoc beleid gevoerd wordt.
Waarom niet gekeken naar Flevokust, de regionale overslaghaven langs de
A6 bij Lelystad? Pal op een knooppunt van spoor- en snelwegen, een
voorwaarde voor een rendabele exploitatie. Een infrastructuur die node
gemist wordt bij bedrijventerrein de Vaart.
Het argument van D66 dat GroenLinks specifiek moet opkomen van de
belangen van Almere vindt GroenLinks eng. Almere doet toch ook mee aan
Omala en Lelystad doet ook mee aan de Floriade. Moeten we straks ook
onderzoek doen naar 'n vliegveldje in Almere?
Regionale samenwerking is hard nodig om dit soort ruimtelijke
ontwikkelingen duurzaam in te passen in de metropoolregio Amsterdam.
Versnippering doet hier afbreuk aan.
Opvallend is ook het bericht in de media; http://bit.ly/qinZlg, waarbij
vermeld wordt dat Almere geen interesse toonde om met het Havenbedrijf
Amsterdam in zee te gaan.
Almere zou volgens GroenLinks voor het gebied bij de Blocq van Kuffeler
een visie moeten opstellen en de natuur/cultuur en de recreatieve
potenties verder moeten ontwikkelen.
GroenLinks wil vasthouden aan de Almere Principles en regionaal de
krachten bundelen.
Voor ons mag dit initiatief landen in http://www.flevokust.nl/