Terugblik bestuursvergadering VNG van 10 november 2011
18.11.2011
De Tweede kamer heeft twee moties aangenomen over de Wmo en de
aanstaande decentralisatie van de AWBZ-begeleiding. De moties zijn in
strijd zijn met de Bestuurlijke afspraken die VNG en Rijk gemaakt
hebben. Als de regering de moties gaat uitvoeren, zal de VNG een beroep
doen op de disclaimer uit de Bestuurlijke afspraken en vragen om nader
overleg.
Volgens de disclaimer komt er nader overleg als de doelen of de
uitvoerbaarheid van de decentralisaties in gevaar komen doordat in het
parlementair traject wijzigingen worden aangebracht.
De moties die de Kamer heeft aangenomen, hebben de volgende inhoud:
- Het geld voor begeleiding dat naar gemeenten overgaat, moet worden
geoormerkt (door er een `doeluitkering' van te maken)
- De toezichthoudende rol van de Inspectie voor de Gezondheidszorg
(IGZ) op de Wmo moet behouden blijven.
De moties zijn in strijd met de bestuurlijke afspraken:
1. Een doeluitkering is het tegendeel van ontschotting, de Inspectie
leidt tot landelijke normen 'hoe het eigenlijk hoort'. Dit frustreert
de gemeentelijke beleidsvrijheid en innovatie in de Wmo.
2. Het kabinet veronderstelt dat beleidsvrijheid en ontschot werken
gemeenten in staat stelt om besparingen te realiseren. Als gemeenten
die vrijheid niet krijgen, is ook de bezuinigingstaakstelling niet
haalbaar.
Zie ook:
* VNG-nieuwsbericht (4 november 2011)
* VNG-dossier Van AWBZ naar Wmo
Organisatie fysieke veiligheid
Het eindrapport van COT/Crisislab over de organisatie van de fysieke
veiligheid is verschenen en besproken in de VNG-commissie Bestuur en
Veiligheid. De VNG-commissie stemde in grote lijnen in met de
aanbevelingen, die gericht zijn op versterking van de lokale
verankering van de fysieke veiligheid.
Inmiddels is het COT-rapport ook in het dagelijks bestuur van het
Veiligheidsberaad besproken.
Het VNG-bestuur besluit om met een aantal bestuursleden de discussie
met het bestuur van het Veiligheidsberaad hierover verder aan te gaan.
* VNG-nieuwsbericht (14 oktober 2011)
Uitname gemeentefonds voor digitalisering bibliotheek
Het bestuur besluit om akkoord te gaan met de door het ministerie van
OCW voorgestelde uitname uit het gemeentefonds voor bibliotheken en de
centralisatie van inkoop e-content.
Door de technologische ontwikkelingen kan de openbare bibliotheek
verdeeld worden in een fysieke en een digitale component. De digitale
component is nog in ontwikkeling. In het voorstel van OCW neemt het
Rijk de digitale bibliotheek voor zijn rekening (zowel de
infrastructuur als de e-content). De fysieke bibliotheek blijft bij de
gemeenten.
Herverdeling Gemeentefonds
Het Rijk heeft de VNG om advies gevraagd over een herverdeling van het
gemeentefonds.
De VNG heeft kort en intensief overlegd met haar leden. Daaruit is
gebleken dat een meerderheid van de leden op dit moment geen
voorstander is van herverdeling. Er staan twee grote decentralisaties
voor de deur en de Wet werken naar vermogen wordt ingevoerd. Dat brengt
grote onzekerheid en financiële risico's met zich mee. Gemeenten moeten
goed samenwerken, elkaar opzoeken om deze grote operaties te laten
slagen.
In die situatie is het niet gewenst om rivaliteit en discussie tussen
voordeel- en nadeelgemeenten op te wekken via een herverdeling van het
gemeentefonds. Verder bestaat er onzekerheid over de ontwikkeling van
de accressen gemeentefonds en de uitkomsten uit de grondexploitatie.
Wat de gemeenten betreft is er slechts sprake van uitstel, niet van
afstel. Als de decentralisaties in de steigers staan, kan het proces
worden hervat. Maar dan wel zonder de normatieve weging zoals door het
Rijk voorgesteld. Deze wordt door de gemeenten verworpen.
Het bestuur besluit om het kabinet via een brief op de hoogte te
stellen van de uitkomst van de discussie.
* VNG-brief aan kabinet (16 november 2011)
* VNG-dossier Herverdeling gemeentefonds
Extra budget voor VVE, schakelklassen en zomerscholen
In het Regeerakkoord is een extra budget opgenomen van EUR 50 miljoen
voor voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en EUR 50 miljoen voor
schakelklassen en zomerscholen. In reactie op een CDA-motie ingediend
tijdens de Algemene Beschouwingen heeft het kabinet besloten om dit
geld uitsluitend te verdelen over de G4 en G32.
Het VNG-bestuur vindt het een goede zaak dat de grote steden met extra
rijksgeld de kwaliteit van de voorschoolse educatie verder kunnen
ontwikkelen. Het is alleen jammer dat het kabinet daarbij geen oog
heeft voor de problemen in de overige Nederlandse gemeenten.
Het bestuur besluit de Tweede Kamer via een brief te vragen om ook de
problemen van middelgrote en kleine gemeenten te onderkennen en ook
voor deze gemeenten extra geld beschikbaar te stellen.
Commissievergaderingen
De voorzitters van de reguliere commissievergaderingen, die 's ochtends
voorafgaand aan de bestuursvergadering bijeen zijn gekomen, geven een
terugkoppeling in de bestuursvergadering. Zie:
* VNG-commissie Werk en Inkomen
* VNG-commissie Milieu en Mobiliteit
* VNG-commissie Financiën
* VNG-commissie Onderwijs, Cultuur en Sport
Strategisch traject VNG
Het strategisch traject `Sterke VNG, krachtige gemeenten' nadert de
afronding. De rapportages over de deeltrajecten zijn opgeleverd. Het
advies is vooral om meer focus aan te brengen, selectiever te zijn bij
het kiezen van de onderwerpen waar de VNG aandacht aan schenkt. In het
verlengde hiervan wordt geadviseerd om meer rond thema's te gaan werken
en daarbij meer samen te werken met andere organisaties.
Het bestuur bespreekt de rapportages uitvoerig tijdens de heidag op
vrijdag 13 januari 2012.
Bestuursmededelingen
Het bestuur krijgt de bestuursmededelingen ter kennisname voorgelegd.
Het bestuur neemt zonder verdere opmerkingen kennis van de
mededelingen.
* Bestuursmededelingen voor de vergadering van 10 november 2011
Ledenpeiling
Het bestuur kiest als onderwerp voor de ledenpeiling van november
`Voorbereiding oud en nieuw'.
* VNG-ledenpeiling
Vereniging Nederlandse Gemeenten