KvK bijeenkomst `Een failliete klant, wat nu?'
vrijdag 18 november 2011
"Er is vaak meer onderhandelingsruimte met de curator dan ondernemers
weten"
De economische crisis is nog niet voorbij. Het aantal faillissementen
en bedrijven in moeilijkheden neemt nog steeds toe. Veel bedrijven
hebben te maken met deze schuldenproblematiek. Bijvoorbeeld doordat ze
geconfronteerd worden met afnemers en leveranciers in problemen,
waardoor ze zelf ook in moeilijkheden komen. Wat doe je dan? Hierover
gaat de bijeenkomst `Een failliete klant, wat nu?', een initiatief van
de KvK Midden-Nederland en Van Diepen Van der Kroef Advocaten op
donderdag 24 november a.s.
Wat zijn de rechten van een ondernemer in geval van een faillissement
of doorstart van een afnemer? Hoe zit het met de vorderingen die hij
nog heeft op de failliete partij? Kan de overeenkomst met de failliet
gegane partij zomaar eindigen en maakt het uit of de ondernemer nog
iets moet leveren of doen? Hoe krijgen ondernemers de door hen
geleverde materialen terug? Wanneer mogen ondernemers stoppen met hun
activiteiten? Kunnen ze extra zekerheden vragen en zo ja, welke? Hoe ga
je als ondernemer om met de curator van de afnemer of leverancier?
Tijdens de bijeenkomst `Een failliete klant, wat nu?' gaan advocaat
Erik Jan Bijleveld en curator Dennis Steffens in op deze vragen.
Volgens de juristen zijn juist bouwondernemers een tikkeltje laks en
reactief. De cijfers liegen er niet om: Negen van de tien surseances
eindigen in een faillissement en openstaande rekeningen worden bijna
nooit meer betaald. "Doe twee stappen terug en zorg vooraf dat je
zaakjes geregeld zijn. Het kan je de kop kosten als een belangrijke
klant failliet gaat", luidt de boodschap.
Een andere wijze les is dat een curator ook binnen de wettelijke kaders
onderhandelingsruimte heeft. Steffens: "Het is helemaal niet verplicht
om meteen `ja' te zeggen op een voorstel van de curator en klakkeloos
akkoord te gaan met een doorstart of betalingsregeling. Er zit vaak
meer ruimte in de onderhandelingen dan een onderaannemer of leverancier
denkt."
Informatie en aanmelden
De bijeenkomst wordt gehouden op donderdag 24 november a.s. om 16.00
uur bij Van Diepen Van der Kroef advocaten aan de Maliebaan 10A in
Utrecht. Deze bijeenkomst is gratis.
Aanmelden via www.kvk.nl/bijeenkomsten/een-failliete-klant-wat-nu.
Bron: KvK Midden-Nederland
Kamer van Koophandel