Persbericht
I&CMOB 20111118/473
Den Haag, vrijdag 18 november 2011
Primeur: Siemens sleept eerste opdracht voor nieuwe Avenio
tramgeneratie in de wacht
Den Haag bestelt 40 nieuwe trams met een totale waarde van ruim EUR 100
miljoen
De Siemens divisie Rail Systems gaat 40 vierledige 100 procent
lagevloertrams van het type Avenio voor het vervoersbedrijf HTM in Den
Haag bouwen. Hiermee heeft de Hofstad als eerste stad ter wereld
gekozen voor de nieuwe generatie Avenio-trams. De opdracht voor 40
voertuigen, inclusief bestuurderstraining, documentatie en onderdelen,
vertegenwoordigt een waarde van ruim EUR 100 miljoen. Daarnaast is
Siemens met de HTM een optie voor nog eens maximaal 40 Avenio-trams
overeengekomen. De Avenio wordt gebouwd in de Siemens-fabriek in Wenen,
die aan zon negenhonderd medewerkers werkgelegenheid biedt. Met de
leveringen aan Den Haag zal naar verwachting in de februari 2014 worden
gestart.
Belangrijke criteria voor de gunning van de opdracht aan Siemens waren
voor HTM naast de koopprijs en de kwaliteit ook de exploitatiekosten en
de duurzaamheid van de Avenio. "De Avenio is de jongste ontwikkeling in
de 130-jarige tramgeschiedenis van Siemens en is de meest geavanceerde
en stilste lagevloertram ter wereld", aldus Hans Koemeester, lid van de
Raad van Bestuur van Siemens Nederland. We zijn er dan ook erg trots op
dat we deze moderne tram aan Den Haag mogen leveren.
Siemens produceert de Avenio in Oostenrijk
De voorbereidingen voor de productie van de Avenio in Wenen zijn in
volle gang. De eerste van in totaal veertig vierledige voertuigen
zullen naar verwachting in februari 2014 worden uitgeleverd, de laatste
trams ontvangt Den Haag naar verwachting een jaar later. De trams
dienen o.a. ter vervanging van de huidige oudere voertuigen. Elke
Avenio voor Den Haag is 35 meter lang en biedt 70 zit- en 168
staplaatsen. Het gangpad heeft geen treden, aangezien de Avenio een 100
procent lagevloertram is.
De Avenio is gebaseerd op de enkel gelede voertuigen die sinds 2005 in
Almada (Portugaal) en sinds 2006 in Budapest (Hongarije) met succes
voor het transport van reizigers worden toegepast. Bij dit
voertuigconcept is door de technici van Siemens bijzondere aandacht
besteed aan het comfort van zowel reizigers als bestuurder, maar ook
aan een lage slijtage van wielen en rail. Hiervoor zijn de draaistellen
van de Avenio zo vormgegeven, dat zij tot 4,5 graden kunnen uitdraaien.
Hun gedrag in de bochten is dus beter dan dat van onderstellen die vast
met de wagenbak zijn verbonden. Daarnaast zijn de ontwikkelaars erin
geslaagd, de tractie- en remgeluiden te verminderen. Dit is niet alleen
prettig voor de passagiers, maar ook voor de voorbijgangers en de
omwonenden. De lagere geluidproductie kon vooral worden gerealiseerd
door geluidarm elektrisch af te remmen, de wielbanden van een rubberen
vering te voorzien en de hulpaggregaten bij stilstand te dempen of
geheel uit te schakelen. Daarnaast zorgt ook de volledig afgeveerde
aandrijving voor een lagere geluidemissie en minder vibratie.
De Avenio combineert 130 jaar ervaring van Siemens in de trambouw met
meer dan 20 jaar expertise wat betreft de speciale eisen die de
lagevloertechniek stelt. Daarnaast profiteert de nieuwe tramgeneratie
ook van het uitgebreide know-how van het Siemens-concern als het gaat
om de toepassing van beproefde componenten in combinatie met een
uiterst geavanceerd voertuigconcept.
Siemens behoort wereldwijd tot de grootste aanbieders op de markt voor
trams. De eerste elektrische tram ter wereld bouwde Siemens in 1881
voor Berlijn. In de Verenigde Staten is tegenwoordig één op de drie
trams van Siemens afkomstig. Wereldwijd rijden er momenteel zon 27.000
trams, waarbij de voertuigparken regelmatig moeten worden
gemoderniseerd of uitgebereid. De mobiliteitsbehoefte in de steden
groeit en klimaatvriendelijker vervoer wordt steeds belangrijker. Een
UNIFE-onderzoek heeft aangetoond, dat de wereldmarkt voor trams tot
2016 jaarlijks met bijna vier procent zal groeien tot ruim EUR 3
miljard.
Vanwege de hoge energiezuinigheid en de milieuvriendelijkheid is de
Avenio opgenomen in het Siemens milieuportfolio, waarmee de onderneming
in het boekjaar 2011 een omzet van circa EUR 30 miljard behaalde.
Een afbeelding in hoge resolutie bij dit persbericht vindt u onder:
www.siemens.com/railsystems/press/pictures/avenio-den-haag
Persvoorlichting: Cees den Bakker
Telefoon: +31 (0)70 333 2340
E-mail: cees.den.bakker@siemens.com
Internet: www.siemens.nl/persinfo
Publicaties
Spotlight
17-11-2011 © Siemens Nederland N.V.
Siemens