Europese Commissie moet manipulatie digitale tachograaf aanpakken
Europese Commissie moet manipulatie digitale tachograaf aanpakken
Hybride vrachtauto plat vrijdag 18 november 2011 10:16
Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie) heeft schriftelijke
vragen gesteld aan de Europese Commissie naar aanleiding van
manipulatie met de digitale tachograaf. De manipulatie bleek uit
controles die de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) heeft gedaan bij
internationale koelvervoerders uit heel Europa. Van Dalen:
,,Manipulatie mag niet voorkomen, het is goed dat de IVW hierop
handhaaft. Maar we moeten op Europees niveau vooral de oorzaak van
manipulatie aanpakken. Namelijk het ontbreken van een geharmoniseerde
interpretatie en toepassing van de rij- en rusttijdenwetgeving in de
Europese Unie."
Van Dalen denkt dat manipulatie van de tachograaf vooral voorkomt door
het ontbreken van een geharmoniseerde interpretatie en toepassing van
de rij- en rusttijdenwetgeving in de Europese Unie. ,,Met name in
landen als Spanje, Frankrijk, Italië en België, lijkt er steeds vaker
sprake te zijn van discriminatie van buitenlandse chauffeurs. Daar komt
bij dat de tachograaf tot 28 dagen terug wordt uitgelezen. Tel je alle
kleine overtredingen in die 28 dagen bij elkaar op, dan loopt de totale
boete soms op tot duizenden euro's. Daardoor weten
vrachtwagenchauffeurs niet meer waar zij aan toe zijn. Sommige
chauffeurs zoeken hun toevlucht dan in manipulatie van de digitale
tachograaf. Ik heb schriftelijke vragen aan de Europese Commissie
gesteld en gevraagd of de Commissie deze mening deelt. En de Commissie
moet natuurlijk werk gaan maken van een geharmoniseerde interpretatie
en toepassing van de rij- en rusttijdenwetgeving."
Handboek
De Europarlementariër roept de Europese Commissie op een handboek op te
stellen voor de interpretatie en gelijke toepassing van de rij- en
rusttijdenwetgeving in Europa. ,,Dat is dé goede stap vooruit om
willekeur, onduidelijkheid en discriminatie bij de toepassing van de
wetgeving uit te bannen. Daardoor hebben vrachtwagenchauffeurs minder
behoefte om de digitale tachograaf te manipuleren. Ik hoor graag van de
Europese Commissie of zij bereid is spoedig een dergelijk handboek te
maken. Uiteraard in nauw overleg met CORTE, Euro Contrôle Route,
TISPOL, werkgeversorganisaties en vakbonden."
Eurofractie
Transport