Rabobank en Interpolis winnaars VertrouwensAward 2011
Persbericht van &samhoud
PERSBERICHT donderdag 17 november 2011
De VertrouwensAward 2011 is vanmiddag gewonnen door Rabobank als bank
met het meest vertrouwen en Interpolis als verzekeraar met het meeste
vertrouwen. De twee financiële dienstverleners kregen de prijs
uitgereikt tijdens de presentatie van de onderzoeksresultaten van het
door &samhoud gehouden nationaal vertrouwensonderzoek 2011.
De twee prijswinnaars zijn uitzonderingen want uit hetzelfde onderzoek
blijkt dat het algemene vertrouwen in financiële dienstverleners is
gedaald naar 11%: een dieptepunt.
Voor het vierde jaar op rij is het nationaal vertrouwensonderzoek
gehouden. Het onderzoek, uitgevoerd in opdracht van adviesbureau
&samhoud, geeft de trends aan over het vertrouwen in Nederland en stelt
een ranglijst samen in twee categorieën: meest vertrouwde bank en meest
vertrouwde verzekeraar.
Rabobank bank met het meest vertrouwen in Nederland
Rabobank was winnaar in de categorie banken. Interpolis eindigde op
nummer 1 in de categorie verzekeraars. Op de tweede plaats eindigde
Uvit en op de derde plaats Zilveren Kruis Achmea.
"Rabobank is een coöperatie die middenin de samenleving staat. Al hun
handelen is gericht op vertrouwen, dat zie je ook aan hun tripple AAA
status die ze nog altijd behouden hebben. De consument ziet en voelt
dit." Aldus Salem Samhoud, oprichter van &samhoud, over de
uitverkiezing van de bank. "Interpolis is ook een coöperatie met al
jarenlang een glasheldere boodschap. Zij investeren niet alleen in het
consumenten vertrouwen maar ook in het vertrouwen onder hun
medewerkers, dit heeft effect op de buitenwereld."
Overige winnaars
Naast de hoofdprijzen werden ABN AMRO, Rabobank en Uvit geëerd als
snelste stijgers op de vertrouwenslijst van respectievelijk banken en
verzekeraars. Triodos Bank tenslotte mag zich de meest vertrouwde
middelgrote bank van Nederland noemen.
Consumentenvertrouwen
Eerder deze week werden van hetzelfde onderzoek al resultaten naar
buiten gebracht over het actuele consumentenvertrouwen: slechts 29% van
de Nederlanders heeft vertrouwen in de maatschappij(29%) en slechts 39%
heeft vertrouwen in de toekomst van Nederland. 70% van de Nederlanders
geeft aan minder uit te geven door de crisis. "De resultaten van dit
onderzoek zijn gitzwart. Het toont aan dat Nederland een heldere visie
en krachtig leiderschap mist. Daar moeten we nu hard op inzetten" zegt
Salem Samhoud, oprichter van &samhoud, over het onderzoek.
Over het onderzoek
Sinds 2008 voert adviesbureau &samhoud in samenwerking met Blauw
Research jaarlijks het nationale vertrouwensonderzoek uit. Aan dit
representatieve onderzoek werken jaarlijks 1240 respondenten mee. De
respondenten hadden allemaal een evenredige stem voor de
vertrouwensaward.
EINDE PERSBERICHT
*
Links:
http://www.samhoud.nl
Razende Robot Reporter