Rabobank en Interpolis winnaars VertrouwensAward 2011

Persbericht van &samhoud

PERSBERICHT donderdag 17 november 2011

De VertrouwensAward 2011 is vanmiddag gewonnen door Rabobank als bank met het meest vertrouwen en Interpolis als verzekeraar met het meeste vertrouwen. De twee financiële dienstverleners kregen de prijs uitgereikt tijdens de presentatie van de onderzoeksresultaten van het door &samhoud gehouden nationaal vertrouwensonderzoek 2011. De twee prijswinnaars zijn uitzonderingen want uit hetzelfde onderzoek blijkt dat het algemene vertrouwen in financiële dienstverleners is gedaald naar 11%: een dieptepunt.

Voor het vierde jaar op rij is het nationaal vertrouwensonderzoek gehouden. Het onderzoek, uitgevoerd in opdracht van adviesbureau &samhoud, geeft de trends aan over het vertrouwen in Nederland en stelt een ranglijst samen in twee categorieën: meest vertrouwde bank en meest vertrouwde verzekeraar.

Rabobank bank met het meest vertrouwen in Nederland Rabobank was winnaar in de categorie banken. Interpolis eindigde op nummer 1 in de categorie verzekeraars. Op de tweede plaats eindigde Uvit en op de derde plaats Zilveren Kruis Achmea.

"Rabobank is een coöperatie die middenin de samenleving staat. Al hun handelen is gericht op vertrouwen, dat zie je ook aan hun tripple AAA status die ze nog altijd behouden hebben. De consument ziet en voelt dit." Aldus Salem Samhoud, oprichter van &samhoud, over de uitverkiezing van de bank. "Interpolis is ook een coöperatie met al jarenlang een glasheldere boodschap. Zij investeren niet alleen in het consumenten vertrouwen maar ook in het vertrouwen onder hun medewerkers, dit heeft effect op de buitenwereld."

Overige winnaars
Naast de hoofdprijzen werden ABN AMRO, Rabobank en Uvit geëerd als snelste stijgers op de vertrouwenslijst van respectievelijk banken en verzekeraars. Triodos Bank tenslotte mag zich de meest vertrouwde middelgrote bank van Nederland noemen.

Consumentenvertrouwen
Eerder deze week werden van hetzelfde onderzoek al resultaten naar buiten gebracht over het actuele consumentenvertrouwen: slechts 29% van de Nederlanders heeft vertrouwen in de maatschappij(29%) en slechts 39% heeft vertrouwen in de toekomst van Nederland. 70% van de Nederlanders geeft aan minder uit te geven door de crisis. "De resultaten van dit onderzoek zijn gitzwart. Het toont aan dat Nederland een heldere visie en krachtig leiderschap mist. Daar moeten we nu hard op inzetten" zegt Salem Samhoud, oprichter van &samhoud, over het onderzoek.

Over het onderzoek
Sinds 2008 voert adviesbureau &samhoud in samenwerking met Blauw Research jaarlijks het nationale vertrouwensonderzoek uit. Aan dit representatieve onderzoek werken jaarlijks 1240 respondenten mee. De respondenten hadden allemaal een evenredige stem voor de vertrouwensaward.

EINDE PERSBERICHT

*

Links:
http://www.samhoud.nl



Razende Robot Reporter