Baker Tilly Berk
Grootste onderzoek naar familiebedrijven in Nederland ooit
Gouda, 4 november 2011 - In het grootste kwalitatieve onderzoek naar
familiebedrijven in Nederland ooit gehouden, uitgevoerd door Baker
Tilly Berk in samenwerking met Nyenrode Business Universiteit, blijkt
dat 40% van de familiebedrijven aangeeft dat de crisis goed is geweest
voor het bedrijf. Het onderzoek toont aan dat familiebedrijven in
tijden van crisis anders opereren dan niet-familiebedrijven. In
Nederland is bijna 70% van alle bedrijven een familiebedrijf en zijn
familiebedrijven goed voor de helft van de werkgelegenheid. Andere
belangrijke resultaten uit het onderzoek worden vandaag gepresenteerd
op de Dag van het Familiebedrijf op Nyenrode Business Universiteit.
Innovatie in crisistijd
Ruim 100 familiebedrijven kregen de vraag voorgelegd wat de crisis met
hun bedrijf heeft gedaan. Ondanks dat bijna driekwart van de
familiebedrijven aangeeft wel last te hebben gehad van de crisis, geeft
uiteindelijk veertig procent aan dat die periode goed is geweest voor
het bedrijf. Een periode waar veel ondernemers hun ondernemerschap naar
boven konden of moesten laten komen. Zo koos de helft van die
familiebedrijven juist voor de crisis als moment om te investeren in
innovatie.
Familiebedrijven belangrijk voor economie
Van de ongeveer 375.000 bedrijven die in Nederland actief zijn, wordt
bijna 70% aangemerkt als familiebedrijf. Familiebedrijven zijn relatief
goed vertegenwoordigd onder de kleinere bedrijven en de specifieke
branches zoals Landbouw en Visserij. De bijdrage van familiebedrijven
aan het Bruto Nationaal Product op basis van factorkosten bedraagt 56
miljard euro (dat is 53% van het totaal) en er wordt werk geboden aan
in totaal 4,3 miljoen werknemers.
Familiebedrijven succesvoller
Prof. dr. Roberto Flören, als hoogleraar verbonden aan de leerstoel
Familiebedrijven en Bedrijfsoverdracht op Nyenrode Business
Universiteit: `Uit onze onderzoeken blijkt dat familiebedrijven
succesvoller zijn dan niet-familiebedrijven. Ruim 80% van de
directeuren is er van overtuigd dat hun bedrijf over 25 jaar nog
bestaat en een groot deel schrijft dat toe aan het feit dat zij een
familiebedrijf zijn. De betrokkenheid van de familie wordt gezien als
een van de krachten van het familiebedrijf.' Die ervaring deelt ook
Stefan Jansen, registeraccountant bij Baker Tilly Berk, al jaren
adviseur van familiebedrijven en tevens mede-auteur van het
onderzoeksrapport `Met het familiebedrijf de crisis door' dat de
resultaten van dit onderzoek bevat. Stefan: `Familiebedrijven hebben
een langetermijnvisie. Zij vinden behoud van werkgelegenheid vaak
belangrijker dan het op peil houden van de winst. De magere jaren neem
je als ondernemer op de koop toe.'