Nederlanders verwachten voor kinderen slechte toekomst
Persbericht van &samhoud
Een van de belangrijkste graadmeters voor de economie is het
consumentenvertrouwen. Uit cijfers van het nationaal
vertrouwensonderzoek, dat adviesbureau &samhoud op donderdag 17
november 2011 officieel presenteert, blijkt dat de Nederlandse 'high
trust society' onder grote druk staat. En dat is slecht nieuws met
verstrekkende gevolgen voor zowel onze economie als onze samenleving.
Exemplarisch is dat voor het eerst in tientallen jaren Nederlanders de
toekomst van hun kinderen veel somberder inzien (41%) dan hun eigen
toekomst (58%). En dat druist in tegen onze natuur, onze levenshouding,
ons sociaal-maatschappelijke beleid en het wezen van onze maatschappij;
alles was er altijd op gericht om onze kinderen een betere toekomst te
bieden.
"De resultaten in dit onderzoek zijn gitzwart. Het laat zien dat
Nederland een heldere visie en krachtig leiderschap mist. Daar moeten
we nu hard op inzetten" zegt Salem Samhoud, oprichter van &samhoud,
over het onderzoek. "Met name het bedrijfsleven zal de handschoen
moeten oppakken om de spil te worden waar ons land om draait; met meer
vrijheid voor ondernemerschap en tegelijkertijd meer
verantwoordelijkheid voor de samenleving, daar vertrouwt de Nederlander
op. Winst en maatschappelijk welzijn zullen meer in balans gebracht
moeten worden."
Pijnlijke maatschappelijke trends
Meer dan de helft van de 1240 respondenten vertrouwt zijn of haar
collega's niet en tweederde van de Nederlanders heeft geen vertrouwen
in de werkgever. De cijfers laten zien dat werkend Nederland wordt
gekenmerkt door wantrouwen.
Een mogelijke verklaring voor dit laatste zou kunnen zijn dat mensen
momenteel niet zeker zijn van hun baan en met argusogen de
ontwikkelingen in de economie en in Europa volgen.
Nog een stapje verder weg vinden we de Nederlandse maatschappij; 29%
geeft aan daar vertrouwen in te hebben. De top van het bedrijfsleven en
de politiek tenslotte, sluiten de rij. Slechts 13% van de Nederlanders
heeft vertrouwen in de top van het bedrijfsleven en maar 11% heeft
vertrouwen in de politiek.
Het vertrouwen in de economie blijft dalen en neemt ernstige vormen aan
Het feit dat het consumentenvertrouwen in de economie blijft dalen,
begint ernstige vormen aan te nemen. Het vertrouwen in de economie is
sinds 2008 jaarlijks gemiddeld met 14% gedaald.
Het vertrouwen in de economie in Nederland was in 2008 nog 41% maar
ging daarna in een rechte lijn naar beneden en staat in oktober 2011 op
24%. Slechts één op de vier Nederlanders heeft nu nog vertrouwen in de
economie van ons land.
Minder dan de helft van de consumenten gelooft in herstel van de
kredietcrisis binnen vijf jaar
12% van de respondenten in 2011 denkt dat we binnen een jaar uit de
crisis zullen komen en 46% denkt dat dat binnen vijf jaar gebeurt. Dat
betekent dat meer dan de helft van de Nederlanders de komende vijf jaar
en daarna somber inziet.
Om de crisis op te lossen vertrouwen consumenten meer op Duitsland dan
op Nederland
Een opmerkelijk resultaat uit het nationale vertrouwensonderzoek is dat
Nederlanders meer vertrouwen op Duitsland dan op Nederland als het
aankomt op het oplossen van de crisis. 28% vertrouwt op Duitsland en
22% vertrouwt op Nederland voor de oplossing.
Daarnaast is het ook opmerkelijk dat het vertrouwen op Amerika groot is
gedaald. Slechts 3% gelooft erin dat het land leidend zal zijn om de
crisis op te lossen en het land komt daarmee op de 4e plaats.
Nederlanders verwachten werkloos te worden..
Slechts 28% van de Nederlanders heeft vertrouwen in de Nederlandse
arbeidsmarkt. Slechts 38% vertrouwt erop over vijf jaar nog werk te
hebben en maar 45% is er van overtuigd over een jaar nog werk te
hebben.
.. en we passen ons uitgavenpatroon aan.
Door de financiële crisis is 51% van de consumenten bezorgd over zijn
huidige financiële situatie en is 59% bezorgd over zijn toekomstige
financiële situatie. Steeds meer consumenten ondervinden persoonlijk
nadeel van de kredietcrisis. In 2008 gaf 21% aan dat zijn of haar
vermogen was gedaald. In 2011 is dat 39%. Bijna een verdubbeling. 70%
van de Nederlanders zegt beter op te letten hoeveel geld er wordt
uitgegeven.
Nederlanders zijn positiever over hun eigen toekomst dan die van hun
kinderen
58% van de Nederlanders heeft vertrouwen in zijn of haar eigen
toekomst. Dat betekent dat ruim 40% het niet weet of geen vertrouwen
heeft. 39% heeft vertrouwen in Nederland, een smalle basis om op te
bouwen. Het meest opzienbarend is wel dat maar 41% vertrouwen heeft in
de toekomst van zijn of haar kinderen.
Over het onderzoek
Sinds 2008 voert adviesbureau &samhoud in samenwerking met
onderzoeksbureau Blauw jaarlijks het nationale vertrouwensonderzoek
uit. 1240 respondenten werken jaarlijks mee aan dit representatieve
onderzoek.
Het onderzoek wordt op donderdag 17 november 2011 gepresenteerd aan
meerdere vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven. Hier zullen ook de
winnaars van de award voor de meest vertrouwde verzekeraar en bank
bekend gemaakt worden.
Links:
http://www.samhoud.com
Razende Robot Reporter