Gemeente Den Haag
Commissie sprak met diverse instellingen over woonoverlast
Op woensdag 9 november hield de commissie Ruimte een werkbespreking
over woonoverlast. Vertegenwoordigers van verschillende instellingen
spraken over hun aanpak van woonoverlast en de uitdagingen die daarmee
samengaan. De commissie luisterde naar de bijdragen van de sprekers en
stelden vragen ter verduidelijking. Zo wilde men weten wie
`probleemeigenaar' is bij woonoverlast.
De commissie luisterde naar de bijdragen van vertegenwoordigers van
verschillende instellingen en instanties.
Aanpak & zorg
De sociaal inspecteur Politie Programma Parnassia-Bavo Groep legde in
zijn betoog de nadruk op het belang van samenwerking met andere
instellingen als het Parnassia Top team, het sociaal maatschappelijk
werk, de accounthouder veiligheid van het stadsdeelkantoor (als
toehoorder), GG en GD vervuilingen, de woningbouwverenigingen en
politie.
Hennepteelt en overbewoning worden direct aangepakt.
Veiligheidshuis
Als laatste veldwerkersoverleg werd genoemd het Veiligheidshuis. Hier
zitten een accountmedewerker veiligheid en een andere medewerker van de
gemeente als voorzitter en secretaris. Aan tafel zitten de disciplines
die nodig zijn om een casus goed uit te filteren, namelijk: Palier,
Parnassia, de Sociale dienst, de Officier van Justitie, het Steunpunt
huiselijk geweld, de behandelaar van de persoon die is ingebracht of
een vertegenwoordiger hiervan, Justitiële Pi instellingen Nederland,
politie en op uitnodiging een ieder die iets in de casus kan betekenen.
Veel kan tot normale proporties worden teruggebracht, zodat de persoon
waar het om gaat ook weer normaal in het leven staat.
Containerwoningen
In Den Haag is nu een project in de opstartfase en dat is het
zogenaamde Skaeve Huse project. Dit valt onder de gemeente en
Parnassia. Dit is bewoning op het terrein van een zorginstelling,
waarbij men personen wil plaatsen, die totaal ontspoord zijn en onder
een streng regime van een huismeester, al dan niet inpandig, onder
controle c.q. begeleiding weer rijp voor de maatschappij worden
gemaakt. Het gaat dan om meer dan alleen het plaatsen van
containerwoningen. Dit project krijgt naar verwachting medio 2012 groen
licht. De voorfase is doorlopen.
Mediation
Waar de politie ook veel gebruik van maakt is Mediation. Het instituut
Bemiddeling & Mediation is voor de politie van grote waarde, daar deze
ook bemiddelen in de particuliere sector. Vaak krijgen de medewerkers
van Mediation een probleem dusdanig in zicht, dat er goede afspraken
gemaakt kunnen worden.
Aanbevelingen
1. Laat een medewerker van sociaal beheer woningstichtingen langer in
zijn werkgebied zitten;
2. Gebruik in alle gelederen het BSN nummer. Wanneer dit niet wordt
gedaan, kan een overlastveroorzaker bijvoorbeeld weer een woning
huren onder de naam van de partner. Zo wordt het probleem van
woonoverlast alleen maar verplaatst;
3. Gezien de goede samenwerking van deelnemers van het Politie
Parnassia Programma wordt geadviseerd dit verder uit te breiden,
Haaglanden breed.
Mevrouw Muller van Wijkplatform Morgenstond wees onder meer op het feit
dat veel mensen uit angst voor de overlastveroorzaker geen melding
durven te doen van woonoverlast. Haar ervaring is dat er vaak bij
onrechtmatige bewoning sprake is van overlast door een combinatie van
overbewoning en onaangepast gedrag.
De wethouder geeft in zijn stuk over de quick scan aan, dat de aanpak
tegen overlastgevers sluitend is, maar dat wordt niet altijd zo ervaren
door de overlastondervindende burgers. In een wijk als Morgenstond zijn
er steeds meer wooncomplexen die geheel of gedeeltelijk verkocht zijn
aan de bewoners. Een bemiddelende rol in een vroegtijdig stadium van de
corporaties is dan niet aan de orde.
Het onderzoek van het RIGO geeft geen helder beeld wie de
overlastgevers zijn.
Mevrouw Muller verwacht dat de door de wethouder voorgestelde
beleidsmaatregelen een verbetering brengen, maar zij vreest dat te
veel overlastgevallen hiermee nog niet aangepakt worden. Het
wijkplatform Morgenstond vraagt dan ook dringend om de geopperde
screening van nieuwe huurders in te voeren en daarbij aan verhuurders
en politie te vragen om adequate dossiervorming van overlastmeldingen.
Voorts ziet het wijkplatform graag dat de politie snel en doeltreffend
reageert op meldingen van overlast in een vroeg stadium.
Reacties en vragen commissieleden
De heer Verspuij (PvdA) vroeg naar de probleemeigenaar als het gaat om
woonoverlast. Wie let op de voortgang van meldingen die bij
verschillende instanties binnenkomen? Wie stuurt wie aan en helpt om
steun te krijgen?
Mevrouw Van Geest (D66) vroeg aan het Meld - en Steunpunt Woonoverlast
& de Haagse Pandbrigade hoe het mogelijk is, dat in deze maatschappij
vervuiling `tot aan de deurknop' kan optreden en dat dan pas wordt
opgetreden. Welke mogelijkheden zijn er om daar eerder in te grijpen?
Mevrouw Michels (VVD) vroeg naar de ervaringen met Skaeve Huse in
Leiden en merkte op dat er al tien kandidaten zijn die voor dat project
in aanmerking zouden kunnen komen. Ze vroeg, naar aanleiding van mensen
die zorg en begeleiding weigeren, aan Den Haag Op Maat over welke
dwangmiddelen de diverse organisaties beschikken om een ongewenste
situatie ongedaan te maken.
Mevrouw Vianen (GroenLinks) concludeerde dat er veel meer ruimte voor
persoonlijke begeleiding is. Ze is benieuwd naar de positieve en
negatieve ervaringen met Skaeve Huse.
Verder merkte ze op dat er bij de corporaties op werd aangedrongen om
te werken met het burgerservicenummer (BSN). Kan worden toegelicht hoe
dat precies een oplossing zou kunnen zijn voor de problematiek? Wat
zouden de negatieve kanten daarvan kunnen zijn? In dit verband noemt
zij de privacy en mogelijke stigmatisering van bewoners.
De heer Bakker (CDA) vroeg hoe de huisjesmelkers, die geen actie
ondernemen tegen overlastgevers, worden aangepakt.
Hij wees ook op de verantwoordelijkheid van bewoners onderling om
elkaar aan te spreken op eventuele overlast. Op de site staan geen
normen aangegeven. Wat is nou geluidsoverlast en wanneer is daar sprake
van? Het zou handig zijn dat bewoners die normen kennen.
De heer Küçük (Islam Democraten) stelde een aanvullende vraag op het
betoog van het CDA over de particuliere sector. In Rotterdam bestaat al
beleid op dit terrein. Is Den Haag daarvan op de hoogte?
De heer Van der Helm (PVV) vroeg naar de relatie tussen MOE-landers
(Mensen uit Oost-Europese landen) en woonoverlast. Er zijn veel
klachten dat deze arbeidsmigranten met te veel mensen in één pand
wonen. Hoe snel kan overlast worden aangepakt? Staedion gaf aan dat het
lang kan duren voor de woonoverlast wordt opgelost en dat er sprake is
van veel ambtelijke rompslomp voordat iemand uit huis kan worden gezet.
Hoe kan dat worden verbeterd?
Naar aanleiding van het wegpesten van gezinnen, o.a. in Den Haag, wees
hij de woningcorporaties erop, dat deze gezinnen dan altijd aangeven
zich in de steek gelaten te voelen door de corporaties. Waar gaat dat
fout?
De heer Poeran (Partij van de Eenheid) vroeg mevrouw Muller om dieper
in te gaan op de stalkingspraktijken. Bij de heer De Frel van de
Reclassering informeerde hij naar de flitspaalmethode en de
bureaucratische rompslomp als gevolg van verschillende loketten.
Mevrouw De Groot (Partij voor de Dieren) vroeg naar overlastsituaties
waar dieren bij betrokken zijn. Wat gebeurt er dan met die dieren?
Bestaat er een draaiboek? Komt het vaak voor en wordt dan contact
gezocht met de Dierenbescherming en de Landelijke Inspectiedienst
Dierenbescherming?
Mevrouw Van Santen (SP) vroeg aan de PPP of inzicht kan worden geboden
in de redenen, dat gestopt is met de multi-aanpak (met verschillende
mensen uit diverse disciplines tegelijk aan de deur komen). Waar ligt
de oorzaak en wat kan de politiek eraan bijdragen om dat te veranderen?
Verder informeerde zij naar de ondersteunende en langdurige begeleiding
die door Den Haag opMaat wordt gemist. Er was een project bij stichting
MOOI, in samenwerking met Algemeen Maatschappelijk Werk. Is dat
gestopt? Zijn er plannen om dat uit te breiden?
Deze vergadering is terug te zien via Mijn Raad.