Groen!
Duurzaam, betaalbaar en veilig spoor in zicht
door Bart Staes (Europese fractie) op 16 november 2011
Sterke en onafhankelijke regulatoren zijn nodig voor een gezonde
Europese spoorsector.
Dat is een kernpunt in het voorstel voor een richtlijn ter hervorming
van de spoorsector dat het Europees Parlement vandaag goedkeurde.
Europarlementslid Bart Staes (Groen!) reageert tevreden al is de strijd
nog niet gestreden. "De Europese Commissie zal eind volgend jaar een
nieuw wetsvoorstel doen om tot een eengemaakte spoormarkt te komen.
Gezien het feit dat nog enkele cruciale knopen moeten worden
doorgehakt, blijft waakzaamheid geboden."
Door de stemming vandaag kan het Europese spoor zich ten volle
ontwikkelen tot een duurzaam, betaalbaar en veilig transportmiddel voor
alle EU-burgers. Vooral het feit dat regulatoren voldoende personeel en
middelen moeten krijgen om onafhankelijke beslissingen te kunnen nemen
is daarbij essentieel. Zo zouden de NMBS of concurrerende
spoorwegbedrijven naar de Europese Commissie kunnen stappen, als die
bijvoorbeeld vinden dat de FOD Mobiliteit en Vervoer als federale
toezichthouder niet snel genoeg reageert.
Staes: "Ik ben blij met de steun van het EP voor enkele groene
maatregelen, zoals bijvoorbeeld het 'stiller' maken van het
treinverkeer en de vrije keuze van de operatoren voor
energieleveranciers." Zo komt er een prijsverschil voor lawaaiige
treinen en trekt de EU geld uit voor het aanpassen van oude, luide
treinen bijvoorbeeld door stillere remsystemen. Treinoperatoren zullen
ook zelf hun energieleverancier kunnen kiezen, zodat er geen
discriminatie mogelijk is door andere energieprijzen voor privéspelers
op de markt.
De vraag om de organisatie van infrastructuurbeheer (zoals Infrabel) en
operatoren (zoals NMBS) te scheiden, wordt pas later behandeld. "Jammer
genoeg hebben de christendemocraten en sociaaldemocraten een ambigu
voorstel gestemd over de aparte financiering ervan. Dit zal dus nog de
agenda van de transportcommissie in het parlement beheersen, waar die
eigenlijk zou moeten bezig zijn met de implementatie van sterke en
onafhankelijke operatoren en van de creatie van één Europese
spoorwegruimte."
Contact: Bart Staes -