Groen!
Wetten snel en streng toepassen om veiligheid metro te garanderen
door Stefaan Van Hecke (federaal parlementslid), Annemie Maes (Brussels
parlementslid) op 16 november 2011 in "Veiligheid en justitie"
De reputatie van de Brusselse metro is er de voorbije dagen niet op
verbeterd. Kleine en grote misdrijven komen al te vaak voor. Zelfs
politieagenten worden zonder veel omzien aangevallen, een pijnlijk
bewijs van de onmacht van de overheid om zich te laten gelden in
sommige stations. De metropolitie heeft niet alleen onvoldoende
mankracht, ze zit ook nog eens in een gebouw dat ver van de
probleemzone - en van de metro! - ligt. Wie wil er in die
omstandigheden nog de metro nemen?
We verliezen op deze manier niet alleen de strijd om de veiligheid,
maar ook om het openbaar vervoer. Veilig de metro kunnen gebruiken is
immers een basisvoorwaarde om het autoverkeer in de hoofdstad terug te
dringen. Hoog tijd om dit probleem snel en efficiënt aan te pakken.
Dat hoeft zelfs niet moeilijk te zijn. De wetgeving is al sinds 2006
voorhanden. Toen werd een verzwaring van de straffen voor bepaalde
misdrijven gepleegd tegen mensen die in een openbare functie werken,
zoals chauffeurs van bus, tram of metro, en hun begeleiders. Maar ook
voor misdrijven tegen postbodes, brandweerlui, artsen, ambulanciers,
enzovoort.
Laten we de wet dan ook toepassen. Politie en justitie moeten
dergelijke misdrijven prioritair aanpakken. Dat is momenteel niet het
geval volgens het Nationaal Veiligheidsplan (NVP). In het nieuwe plan
dat op de onderhandelingstafel ligt, kan dit niet langer ontbreken. Al
zullen plannen alleen niet volstaan.
We hebben nood aan een fors verhoogde aanwezigheid van politie en
MIVB-veiligheidsagenten in de metro. Ze moeten snel kunnen
interveniëren. Als dat op termijn een verhuis van de metropolitie
vraagt, dan moet dat maar. En vooral, justitie moet de daders snel en
gepast vervolgen. Zodat de daders niet langer denken dat ze straffeloos
hun wandaden kunnen blijven begaan. Die straffen hoeven niet steeds
gevangenisstraffen te zijn, die toch vaak niet worden uitgevoerd. Goed
gerichte alternatieve straffen kunnen meer impact hebben. Het is vooral
van belang dat er snel gehandeld wordt. Niet alleen bij het bestrijden
van deze criminaliteit trouwens, maar ook bij het aanpakken van de
grondoorzaken ervan, via onder meer dringend meer investeringen in
onderwijs in Brussel en meer maatregelen voor jobcreatie en bestrijding
van discriminatie op de arbeidsmarkt.
Tot slot nog dit. In dit dossier wordt vaak de verantwoordelijkheid
doorgeschoven tussen MIVB, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de
federale overheid. Deze carrousel moet stoppen. In het akkoord over de
staatshervorming werd afgesproken dat de beveiliging van de stations en
de metro door één politie zou gebeuren. Misschien kunnen de partijen
die een regering willen vormen alvast dat wetsvoorstel in het parlement
indienen in overleg met de groenen. Dan gaat er toch nog iets vooruit
in dit land.
IFRAME:
//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fgroen.be%2Factual
iteit%2FNieuwsflash-wetten-snel-en-streng-toepassen-om-veiligheid-metro
-te-garanderen_2423.aspx&send=false&layout=standard&width=450&show_face
s=true&action=recommend&colorscheme=light&font&height=80&appId=27655657
2364194
Contact: Stefaan Van Hecke -