Vrije Universiteit Amsterdam
Zo doen wij dat nu eenmaal. Literatuuropvattingen op open
protestants-christelijke basisscholen
* Startdatum: 16-11-2011
* Tijd: 15.45
* Locatie: Auditorium
* Titel: Zo doen wij dat nu eenmaal. Literatuuropvattingen op open
protestants-christelijke basisscholen
* Spreker: B.H. van Koeven
* Promotor: prof.dr. D.H. Schram prof.dr. M.L.L. Volman
* Onderdeel: Faculteit der Letteren
* Wetenschapsgebied: Letteren
* Evenementtype: Promotie
Op vier open protestants-christelijke basisscholen ging lerarenopleider
Erna van Koeven na welke literatuuropvattingen er leven. Daar zijn
opvallende overeenkomsten: teamleden richten zich vooral op de
technische kant van het leesonderwijs. Boeken zijn voor hen dikwijls
gemakkelijk vervangbare leermiddelen. Beslissingen over het kiezen van
boeken komen ad hoc en niet openlijk tot stand. Ook het werken met
boeken is niet geënt op een gemeenschappelijke pedagogische en
levensbeschouwelijke visie of op kennis van de protestantse
leestraditie. De gang van zaken op de scholen is eerder verbonden met
een vage `identiteitssfeer' die moeilijk anders verwoord kan worden dan
als `Zo doen wij dat nu eenmaal'.
Aanleiding voor het proefschrift van Van Koeven was haar constatering
dat het met regelmaat voorkomt dat op open protestants-christelijke
basisscholen populaire kinderboeken, die bijvoorbeeld over tovenarij
gaan, niet worden aangeschaft. Een derde van alle basisscholen in
Nederland is protestants-christelijk. Het merendeel daarvan is open
protestants. Dat zijn scholen met een levensbeschouwelijk gemengde
leerling-populatie en een open visie op hun identiteit. Deze selectie
van boeken is opmerkelijk in het licht van de protestantse
leestraditie, waarin niet het verbieden van boeken, maar het leren
kiezen ervan belangrijk is. Ook is het de vraag of het
levensbeschouwelijk selecteren van boeken past bij de identiteit van
open protestants-christelijke scholen en de opdracht die scholen hebben
leerlingen voor te bereiden op het kritisch en autonoom deelnemen aan
een plurale samenleving.
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam