Stern Groep


Resultaat Stern Groep fors beter

donderdag 10 november 2011 16:31
Stern Groep NV, beursgenoteerde automotive groep, heeft tot en met het 3e kwartaal van 2011 een resultaat na belastingen behaald van EUR 5,3 miljoen (EUR 2,5 miljoen over dezelfde periode in 2010). De netto omzet is met 3,8% toegenomen naar EUR 732,7 miljoen. De toegenomen afzet van nieuwe personenauto's en bedrijfswagens en positieve ontwikkelingen bij de schade- en leaseactiviteiten hebben bijgedragen aan de verbetering van het resultaat. De winst per aandeel over de eerste drie kwartalen is uitgekomen op EUR 0,98 per aandeel (2010: EUR 0,46 per aandeel). De onzekere economische omstandigheden maken het onverstandig duidelijke toekomstverwachtingen uit te spreken.

Goed resultaat 3e kwartaal
Stern realiseerde in het 3e kwartaal een resultaat van EUR 1,1 miljoen na belastingen. De netto omzet over het 3e kwartaal 2011 is met EUR 230,3 miljoen vrijwel gelijk gebleven aan die van het 3e kwartaal 2010. Door relatief hoge intercompany leveringen is de bruto omzet evenwel met 7,6% duidelijk toegenomen tot EUR 292,3 miljoen (3e kwartaal 2010: EUR 271,6 miljoen). Deze toename kwam vooral voor rekening van de afzet van nieuwe personenauto's. Met een totaal van 5.997 verkochte nieuwe personenauto's realiseerden de SternDealers in het 3e kwartaal 2011 een marktaandeel in Nederland van 4,8% (3e kwartaal 2010: 4,4%). Op het gebied van lichte bedrijfswagens behaalden de SternDealers een marktaandeel van 8,4% (3e kwartaal 2010: 8,4%).
De autonome aftersales omzet toonde een lichte stijging, voornamelijk door meer omzet uit schade- en leaseactiviteiten. Door een hogere bruto omzet kwam het bruto omzetresultaat uit op EUR 42,8 miljoen over het 3e kwartaal 2011 tegenover EUR 41,9 miljoen een jaar eerder. De bedrijfskosten zijn door desinvesteringen fractioneel gedaald. Autonoom gaven echter de personeelskosten een toename te zien ten opzichte van het 3e kwartaal 2010 (+3,2%). Per saldo is het bedrijfsresultaat met EUR 0,9 miljoen gestegen tot EUR 2,7 miljoen.

Resultaten eerste 9 maanden beduidend hoger
Tot en met het 3e kwartaal 2011 realiseerde Stern Groep een netto omzet van EUR 732,7 miljoen tegenover EUR 705,8 miljoen een jaar eerder, een stijging van EUR 26,9 miljoen (+3,8%). Door een verschuiving in de omzetmix van aftersalesomzet naar salesomzet steeg het bruto omzetresultaat slechts fractioneel met EUR 0,2 miljoen tot EUR 133,2 miljoen. De aftersales omzet daalde mede door het uitbesteden van de exploitatie van een aantal brandstofstations met 5,5% tot EUR 264,1 miljoen. Het aantal verkochte nieuwe personenauto's nam met 14,5% toe tot 20.048 stuks. Het aantal verkochte nieuwe bedrijfswagens nam met 18,9% toe tot 3.468 stuks. De overige bedrijfsopbrengsten zijn ten opzichte van de eerste 9 maanden van 2010 met EUR 0,9 miljoen toegenomen, grotendeels als gevolg van het dividend en de herwaardering van het belang in de Bovemij Verzekeringsgroep. De bedrijfskosten toonden ten opzichte van 2010 een daling van EUR 1,0 miljoen tot EUR 126,8 miljoen. Autonoom lieten de personeelskosten een toename zien van 2,1% onder meer als gevolg van CAO ontwikkelingen.

Over de eerste 9 maanden van 2011 bedroeg het bedrijfsresultaat EUR 10,0 miljoen tegenover EUR 7,8 miljoen een jaar eerder. Het resultaat na belastingen is verbeterd van EUR 2,5 miljoen tot EUR 5,3 miljoen. De winst per aandeel is tot en met het 3e kwartaal 2011 uitgekomen op EUR 0,98 per aandeel (2010: EUR 0,46 per aandeel).

Solvabiliteit solide
Het balanstotaal is in het 3e kwartaal ten opzichte van 30 juni 2011 met EUR 4,5 miljoen gedaald tot EUR 497,8 miljoen (per 30 juni 2011: EUR 502,3 miljoen). Het groepsvermogen is ten opzichte van 30 juni 2011 door het resultaat over het 3e kwartaal toegenomen tot EUR 149,4 miljoen. Uitgaande van een normatieve solvabiliteit voor de
dealerleaseactiviteiten van 10% en van de verhuuractiviteiten van 15%, is de solvabiliteit van de overige activiteiten uitgekomen op 37,2% (per 30 juni 2011: 36,2%). De financiële positie van Stern Groep blijft derhalve onverminderd solide.

Stern start met universeel garageconcept
Met het oog op het door ontwikkelen van het eigen merk gaat Stern Groep een landelijke keten van universele garagebedrijven opzetten onder de naam SternPoint. In deze garages zullen alle merken auto's terecht kunnen voor reparatie, onderhoud en banden. Daarnaast worden gebruikte auto's aangeboden onder het label SternPlaza, autoverhuur onder SternRent en financiële producten onder de labels SternLease, SternCredit, SternPolis en SternGarant. Het is de ambitie om binnen 2 jaar 24 vestigingen operationeel te hebben.

Vooruitzichten
De recente ontwikkelingen op de financiële markten kregen invloed op de reële economie. Ook de automotive markt ondervond enige afvlakking in het 3e kwartaal 2011. De stijging van de verkoop van het aantal nieuwe personenauto's bleef, in tegenstelling tot het 1e en 2e kwartaal 2011, in het 3e kwartaal 2011 beperkt tot 3,8%. Verwacht wordt dat de landelijke afzet van nieuwe personenauto's in 2012 zal dalen ten opzichte van 2011. De gemiddelde verkoopprijs zou echter weer wat kunnen toenemen. De onzekere economische omstandigheden maken het onverstandig duidelijke toekomstverwachtingen uit te spreken. Dit neemt niet weg dat de lopende programma's van Stern Groep ter verhoging van de efficiency van de belangrijkste bedrijfsprocessen en ter verbetering van de effectiviteit van de verkooporganisatie, voortvarend zullen worden doorgezet. Daarnaast wordt opnieuw scherp op de
(loon)kostenontwikkeling gelet. Op basis van al deze programma's kunnen de operationele resultaten van Stern Groep geleidelijk verder verbeteren.


Noot voor de redactie,