Stern Groep
Resultaat Stern Groep fors beter
donderdag 10 november 2011 16:31
Stern Groep NV, beursgenoteerde automotive groep, heeft tot en met het
3e kwartaal van 2011 een resultaat na belastingen behaald van EUR 5,3
miljoen (EUR 2,5 miljoen over dezelfde periode in 2010). De netto omzet
is met 3,8% toegenomen naar EUR 732,7 miljoen. De toegenomen afzet van
nieuwe personenauto's en bedrijfswagens en positieve ontwikkelingen bij
de schade- en leaseactiviteiten hebben bijgedragen aan de verbetering
van het resultaat. De winst per aandeel over de eerste drie kwartalen
is uitgekomen op EUR 0,98 per aandeel (2010: EUR 0,46 per aandeel). De
onzekere economische omstandigheden maken het onverstandig duidelijke
toekomstverwachtingen uit te spreken.
Goed resultaat 3e kwartaal
Stern realiseerde in het 3e kwartaal een resultaat van EUR 1,1 miljoen
na belastingen. De netto omzet over het 3e kwartaal 2011 is met EUR
230,3 miljoen vrijwel gelijk gebleven aan die van het 3e kwartaal 2010.
Door relatief hoge intercompany leveringen is de bruto omzet evenwel
met 7,6% duidelijk toegenomen tot EUR 292,3 miljoen (3e kwartaal 2010:
EUR 271,6 miljoen). Deze toename kwam vooral voor rekening van de afzet
van nieuwe personenauto's. Met een totaal van 5.997 verkochte nieuwe
personenauto's realiseerden de SternDealers in het 3e kwartaal 2011 een
marktaandeel in Nederland van 4,8% (3e kwartaal 2010: 4,4%). Op het
gebied van lichte bedrijfswagens behaalden de SternDealers een
marktaandeel van 8,4% (3e kwartaal 2010: 8,4%).
De autonome aftersales omzet toonde een lichte stijging, voornamelijk
door meer omzet uit schade- en leaseactiviteiten. Door een hogere bruto
omzet kwam het bruto omzetresultaat uit op EUR 42,8 miljoen over het 3e
kwartaal 2011 tegenover EUR 41,9 miljoen een jaar eerder. De
bedrijfskosten zijn door desinvesteringen fractioneel gedaald. Autonoom
gaven echter de personeelskosten een toename te zien ten opzichte van
het 3e kwartaal 2010 (+3,2%). Per saldo is het bedrijfsresultaat met
EUR 0,9 miljoen gestegen tot EUR 2,7 miljoen.
Resultaten eerste 9 maanden beduidend hoger
Tot en met het 3e kwartaal 2011 realiseerde Stern Groep een netto omzet
van EUR 732,7 miljoen tegenover EUR 705,8 miljoen een jaar eerder, een
stijging van EUR 26,9 miljoen (+3,8%). Door een verschuiving in de
omzetmix van aftersalesomzet naar salesomzet steeg het bruto
omzetresultaat slechts fractioneel met EUR 0,2 miljoen tot EUR 133,2
miljoen. De aftersales omzet daalde mede door het uitbesteden van de
exploitatie van een aantal brandstofstations met 5,5% tot EUR 264,1
miljoen. Het aantal verkochte nieuwe personenauto's nam met 14,5% toe
tot 20.048 stuks. Het aantal verkochte nieuwe bedrijfswagens nam met
18,9% toe tot 3.468 stuks. De overige bedrijfsopbrengsten zijn ten
opzichte van de eerste 9 maanden van 2010 met EUR 0,9 miljoen
toegenomen, grotendeels als gevolg van het dividend en de herwaardering
van het belang in de Bovemij Verzekeringsgroep. De bedrijfskosten
toonden ten opzichte van 2010 een daling van EUR 1,0 miljoen tot EUR
126,8 miljoen. Autonoom lieten de personeelskosten een toename zien van
2,1% onder meer als gevolg van CAO ontwikkelingen.
Over de eerste 9 maanden van 2011 bedroeg het bedrijfsresultaat EUR
10,0 miljoen tegenover EUR 7,8 miljoen een jaar eerder. Het resultaat
na belastingen is verbeterd van EUR 2,5 miljoen tot EUR 5,3 miljoen. De
winst per aandeel is tot en met het 3e kwartaal 2011 uitgekomen op EUR
0,98 per aandeel (2010: EUR 0,46 per aandeel).
Solvabiliteit solide
Het balanstotaal is in het 3e kwartaal ten opzichte van 30 juni 2011
met EUR 4,5 miljoen gedaald tot EUR 497,8 miljoen (per 30 juni 2011:
EUR 502,3 miljoen). Het groepsvermogen is ten opzichte van 30 juni 2011
door het resultaat over het 3e kwartaal toegenomen tot EUR 149,4
miljoen. Uitgaande van een normatieve solvabiliteit voor de
dealerleaseactiviteiten van 10% en van de verhuuractiviteiten van 15%,
is de solvabiliteit van de overige activiteiten uitgekomen op 37,2%
(per 30 juni 2011: 36,2%). De financiële positie van Stern Groep blijft
derhalve onverminderd solide.
Stern start met universeel garageconcept
Met het oog op het door ontwikkelen van het eigen merk gaat Stern Groep
een landelijke keten van universele garagebedrijven opzetten onder de
naam SternPoint. In deze garages zullen alle merken auto's terecht
kunnen voor reparatie, onderhoud en banden. Daarnaast worden gebruikte
auto's aangeboden onder het label SternPlaza, autoverhuur onder
SternRent en financiële producten onder de labels SternLease,
SternCredit, SternPolis en SternGarant. Het is de ambitie om binnen 2
jaar 24 vestigingen operationeel te hebben.
Vooruitzichten
De recente ontwikkelingen op de financiële markten kregen invloed op de
reële economie. Ook de automotive markt ondervond enige afvlakking in
het 3e kwartaal 2011. De stijging van de verkoop van het aantal nieuwe
personenauto's bleef, in tegenstelling tot het 1e en 2e kwartaal 2011,
in het 3e kwartaal 2011 beperkt tot 3,8%. Verwacht wordt dat de
landelijke afzet van nieuwe personenauto's in 2012 zal dalen ten
opzichte van 2011. De gemiddelde verkoopprijs zou echter weer wat
kunnen toenemen. De onzekere economische omstandigheden maken het
onverstandig duidelijke toekomstverwachtingen uit te spreken. Dit neemt
niet weg dat de lopende programma's van Stern Groep ter verhoging van
de efficiency van de belangrijkste bedrijfsprocessen en ter verbetering
van de effectiviteit van de verkooporganisatie, voortvarend zullen
worden doorgezet. Daarnaast wordt opnieuw scherp op de
(loon)kostenontwikkeling gelet. Op basis van al deze programma's kunnen
de operationele resultaten van Stern Groep geleidelijk verder
verbeteren.
Noot voor de redactie,