Ingezonden persbericht
Utrecht, 10 november 2011
Saint Basics grensverleggend bezig
Bloggen met MVO Nederland over duurzaam ondernemen over de grens
Saint Basics is vanaf nu te volgen op het blog Grensverleggers, een initiatief van MVO Nederland. Samen met vijf andere Nederlandse MKB-ondernemers vertelt het merk over de dagelijkse praktijk van internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen. De persoonlijke obstakels, kansen, uitdagingen, missers en successen. Van communicatieproblemen tot corruptie, van cultuurverschillen tot arbeidsomstandigheden. Lezers kunnen vragen stellen en tips geven. Iedere ondernemer heeft een persoonlijke blog, aangevuld met achtergronddossiers, tips voor ondernemers en expert-reviews. Hoe vind je goed opgeleid personeel? Of een betrouwbare leverancier die aan al je eisen voldoet? Wat doe je als je levering blijft hangen bij de grens? Vragen die stuk voor stuk naar voren komen. Hoe gaan de ondernemers hier mee om? Volg de avonturen van de Grensverleggers op grensverleggers.nl, via Twitter (#grensverleggers) en op Facebook. Groei door verbinding Peter van Akkeren, grensverlegger namens Saint Ba
sics: "Grenzen verleggen betekent voor mij niet je productie verplaatsen naar het buitenland. Grenzen verleggen gaat over je verbinden met andere mensen, ideeën, markten en culturen. Als je altijd op je eigen vierkante meter blijft, word je nooit groter dan jezelf. Als je je verbindt met anderen, ga je groeien. Hoe meer je deelt, hoe meer je krijgt." Volg, geef tips en stel vragen "De blogs van de Grensverleggers bieden een uniek kijkje in de keuken van Nederlandse ondernemers over de grens. Daarmee geven ze inzicht in de kansen en uitdagingen voor internationaal MVO, vanuit de dagelijkse praktijk. We nodigen iedereen uit te reageren, vragen te stellen en tips te geven", aldus Monique Boere, communicatiemanager bij MVO Nederland.
De Grensverleggers "Onze grootste uitdaging is werken met Oegandezen in onze bakkerswinkel." Internationaal MVO niet voor de bakker om de hoek? Renee Pater van BBROOD heeft naast de mooie BBROOD-winkels in Amsterdam en Haarlem een vestiging geopend in Kampala, Oeganda. Dat vraagt om een heel andere aanpak. "Slapen is zonde van de tijd" Aart van den Bos van Soil & More werkt met zijn biologische compost aan duurzame landbouw in o.a. Egypte en Ethiopië. De komende maanden start hij een nieuwe productieplek in Ethiopië. "Onze producenten in Bangladesh zijn geen arme ploeteraars" Peter van Akkeren produceert met Saint Basics `schoon ondergoed', zonder gebruik van pesticiden en kinderarbeid. Samen met zijn partner Eugene Randag heeft hij de productieketen opgezet, met productielocaties in Bangladesh en India.
"Leer van mijn fouten en successen" Hergen van der Starre beleeft als Vegende Hollander vele avonturen in Sri Lanka, waar hij beschilderde bezems produceert, op fairtrade wijze. Communicatieproblemen, slim gebruik maken van je contacten tegen corruptie en meer. "Onze MVO-wensen toegepast in Chinese fabrieken, dat is de uitdaging" Clair van den Boogaard werkt bij Dopper aan de Dopper Steal, geproduceerd in China. Dat doet ze samen met productiepartner Martijn Poepjes, bekend met de Chinese fabrieken en de Chinese manieren van zakendoen. "Ik heb allerlei uitdagingen en vragen die ik graag met jullie deel" Michael Wilde werkt voor Nature & More aan de productie en import van groente en fruit, wereldwijd. Zijn uitdaging: in de schappen van de supermarkten terecht komen, door het verhaal te vertellen achter het product. Volg de Grensverleggers op www.grensverleggers.nl
Lancering Grensverleggers Grensverleggers is een initiatief van MVO Nederland. Op 15 november is de officiële lancering tijdens de MVO Exchange, een evenement voor internationaal MVO. Grensverleggers is nu al live; de eerste blogs zijn gepost. Zie grensverleggers.nl Over MVO Nederland
MVO Nederland is het nationale kennisinstituut en de nationale netwerkorganisatie voor bedrijven met MVO-ambitie. De doelstelling: MVO een vanzelfsprekende zaak maken voor alle ondernemers in Nederland. Sinds de oprichting in 2004 is MVO Nederland uitgegroeid tot hét startpunt voor alle ondernemers die hun bedrijfsvoering willen verduurzamen en daarover van gedachten willen wisselen met gelijkgestemden, brancheorganisaties, de overheid en/of NGO's. Het partnernetwerk van MVO Nederland telt inmiddels ruim 1.700 bedrijven en organisaties. Elke maand komen daar ongeveer 50 partners bij. Deze ondernemingen komen uit alle sectoren en variëren van eenpersoonsbedrijven tot multinationals. MVO Nederland faciliteert haar achterban met kennis en inspiratie over de volle breedte van het onderwerp maatschappelijk verantwoord ondernemen. In 2011 zijn er activiteiten o.a. op het terrein van
ketenverantwoordelijkheid, transparantie, keurmerken & richtlijnen en meer. www.mvonederland.nl