Ingezonden persbericht
OPROEP
Amsterdam, 10 november 2011
Oproep diabetesprojecten
voor DESG-educatieprijs 2012
Komend voorjaar wordt voor de derde keer de DESG-educatieprijs uitgereikt. Iedereen kan diabetesprojecten voordragen om te worden genomineerd voor deze eervolle onderscheiding. In 2007 ging de prijs naar Langerhans en in 2009 naar het Diabetes Interactief Educatie Programma (DIEP). De prijswinnaar wordt bekendgemaakt tijdens de Nationale Diabetes Dag op 30 maart 2012 in de Utrechtse Jaarbeurs.
De DESG-educatieprijs is een initiatief van de Stichting Diabetes Education Study Group (DESG) Nederland om projecten, groepen of instellingen (dus geen individuen) te eren die zich op uitzonderlijke wijze hebben onderscheiden op het gebied van diabeteseducatie. De prijs wordt elke twee jaar uitgereikt. De DESG Nederland werd in 1982 opgericht met als doel scholing van diabetesprofessionals te initiëren en verder uit te bouwen, om zo de kwaliteit van de begeleiding van mensen met diabetes mellitus te verbeteren. Hiertoe worden studiebijeenkomsten en nascholingscursussen georganiseerd voor medische en paramedische beroepsgroepen.
De DESG-educatieprijs bestaat uit een geldbedrag van vijfduizend euro, een oorkonde en een beeldje van Isabel Ruys-Dudok van Heel. Om voor de prijs in aanmerking te komen moet worden voldaan aan de volgende criteria:
- Verbetering: het gaat om structurele verbetering van diabeteseducatie.
- Verbreding en verdieping: de centrale rol van educatie in de behandeling van diabetes komt op bijzondere wijze tot uitdrukking. Het kan hierbij gaan om educatie van patiënten - individueel of in groepsverband - of 'education permanente' van beroepsgroepen.
- Vernieuwing: de educatie-activiteit heeft een blijvende invloed op de diabeteszorg, of heeft een sterke potentie om dat te bereiken.
Eerdere DESG-educatieprijzen
Langerhans (2007)
In 2007 werd de eerste DESG-educatieprijs toegekend aan Langerhans, opgericht in 2004 door een aantal enthousiaste artsen met als doel het ontwikkelen en aanbieden van een breed scala aan onderwijsproducten voor diabetesprofessionals. Volgens het DESG-bestuur is het opvallend hoe Langerhans in korte tijd een herkenbare plaats heeft weten te veroveren in de Nederlandse diabeteszorg. Met een goed ontwikkeld gevoel voor marketing speelt Langerhans adequaat in op wensen en behoeften van professionals. Bekend zijn de geaccrediteerde bij- en nascholing en het grote jaarlijkse Langerhans Symposium in juni. De Langerhans boeken worden in eigen beheer ontwikkeld en uitgegeven.
Diabetes Interactief Educatie Programma (2009)
De DESG-Educatieprijs 2009 werd toegekend aan het Diabetes Interactief Educatie Programma. DIEP is een programma op internet, dat stapsgewijs uitleg geeft over verschillende onderwerpen, zoals achtergronden van diabetes, hoge en lage bloedglucosewaarden, zelfcontrole en leven met diabetes. De DIEP-site is ontwikkeld door het UMC in Maastricht in samenwerking met beroepsgroepen en de Diabetesvereniging Nederland. De website bestaat uit gesproken én geschreven tekst, plaatjes en bewegende beelden. Mensen nemen de informatie dan beter op. Volgens de jury heeft ook DIEP een duidelijke positie verworven in het brede spectrum van de diabeteseducatie.
Ingezonden persbericht