Nivel
Patiënten en artsen verdeeld over vraagsturing in de zorg
10 november 2011 | Kijken artsen en zorggebruikers anders tegen
vraagsturing en knelpunten in de zorg aan dan zeven jaar geleden?
Beiden vinden ongevraagd leefstijladvies belangrijk en beiden hebben
bedenkingen bij commercialisering van de zorg. Over meebeslissen en het
belang van keuze-informatie verschillen ze nog steeds van mening.
Een doelmatig werkend stelsel met kwalitatief goede én betaalbare zorg.
Dat was de doelstelling toen in 2006 de Zorgverzekeringswet en de Wet
marktordening gezondheidszorg werden ingevoerd. Speerpunten waren onder
meer: ontwikkeling van een aanbodgestuurde naar een vraaggestuurde
inrichting van de zorg, gereguleerde marktwerking en keuzevrijheid voor
patiënten. De KNMG en het NIVEL (Nederlands instituut voor onderzoek
van de gezondheidszorg) vroegen in 2003 artsen en zorggebruikers om hun
mening. In 2010 deden ze dat opnieuw.
Keuze-informatie en meebeslissen
Over meebeslissen en het belang van keuze-informatie zijn artsen en
zorggebruikers het nog steeds niet eens. Informatie is voor patiënten
belangrijk om te kunnen kiezen voor een specialist of ziekenhuis. De
meesten (85%) vinden dat zij daarvoor de precieze kwaliteit van artsen
en ziekenhuizen moeten weten. Artsen zijn hier veel minder vaak van
overtuigd (50%), net zoals in 2003. De aandacht voor keuze-informatie
en transparantie van de kwaliteit, heeft volgens zowel zorggebruikers
als artsen nog niet geleid tot meer kennis over de kwaliteit van
voorzieningen. Van de artsen vindt 70% dat patiënten nu al meebeslissen
over hun zorg, tegenover 38% van de zorggebruikers. Dit verschil in
beleving bestond ook in 2003.
Medische gegevens
Vier vijfde van de zorggebruikers en de helft van de artsen vindt dat
het medisch dossier eigendom moet zijn van de patiënt. Beiden hebben
niet al te veel vertrouwen in veilige elektronische
gegevensuitwisseling in de zorg. Op een schaal van 1 tot 10 (heel
weinig respectievelijk heel veel vertrouwen) geven zorggebruikers een
5,6 en artsen een 4,9.
Ongevraagd leefstijladvies
Voor ongevraagd advies van artsen over bijvoorbeeld roken, drinken,
voeding, onveilig vrijen en lichaamsbeweging is zowel onder artsen
(84%) als onder zorggebruikers (75%) veel draagvlak.
Samenwerking en luisteren
Evenals in 2003 zien zorggebruikers veel meer dan artsen als probleem
dat artsen niet met elkaar samenwerken en naar patiënten luisteren. De
helft van de artsen denkt dat zij kunnen aanvoelen wat problemen voor
de patiënt betekenen, tegenover slechts 22% van de zorggebruikers.
Commercialisering
Het aantal voorstanders van commercialisering in de zorg is klein bij
zowel zorggebruikers als artsen, en is licht gedaald ten opzichte van
2003. Slechts een klein deel van beide groepen vindt dat concurrentie
in de zorg tot een hogere kwaliteit van zorg leidt.
Actie
Artsen- en patiëntenorganisaties, en medische (vervolg)opleidingen
hebben nog veel werk te doen. De KNMG en de NPCF gaan op korte termijn
bespreken welke acties nodig zijn om de kloof te verkleinen. Ze denken
aan (na)scholing en richtlijnen voor artsen en willen tempo maken met
het beschikbaar stellen van keuze- en kwaliteitsinformatie door artsen
en ziekenhuizen. Met dit laatste is al een goede start gemaakt door
onder meer de Orde van Medisch Specialisten en de Nederlandse Federatie
van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK) met het uitbouwen van
kwaliteitsregistraties. Met de Consumer Quality Index is ook keuze- en
kwaliteitsinformatie van patiënten beschikbaar gekomen.
Methode
Voor het onderzoek is in juni 2010 de vragenlijst Ervaringen met de
gezondheidszorg verspreid. De resultaten zijn gebaseerd op de respons
van 987 leden van het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het NIVEL en
1935 leden van het KNMG-ledenpanel.
Samenwerkingspartner
- KNMG
---
Publicaties
* Wigersma, L.; Brabers, A.; Reitsma, M.; Jong, J. de Vraagsturing in
de zorg: wat is ervan terecht gekomen? www.nivel.nl: NIVEL, 2011.
Fulltext pdf or DOI | Fulltext PostPrint |
* Wigersma, L.; Brabers, A.; Reitsma, M.; Jong, J. de Transparantie
is niet zichtbaar: onderzoek naar opvattingen over vraagsturing in
de zorg. : , Medisch Contact, vol. 66, (2011), nr. 45, p.
2776-2778.
Fulltext pdf or DOI | Fulltext PostPrint |
Expert/contactpersoon
* Dr. M. (Margreet) Reitsma, telefoon 030 272 9700
Betrokken programmaleider
* Dr. J. D. (Judith) de Jong
Onderzoeksthema's
* Kwaliteit van zorg vanuit het patiëntenperspectief
* Governance
* Verzekeraars
Betrokken NIVEL-project
* Consumentenpanel Gezondheidszorg
Zie ook
* KiesBeter.nl: bijbetaling zorg blijft ondoorzichtig
* NIVEL-programmaleider Judith de Jong mag minister ongevraagd
adviseren
* Zwangere vrouwen aan het woord in nieuw cliëntenpanel
* Gehoorapparaat: vergelijk aanbieders op Hoorwijzer.nl
* Consumentenpanel Gezondheidszorg