Een wereld te winnen: Kwaliteit in de zorg voor alle jeugd
10 november - Rotterdam
* Introductie
* Programma
* Workshops
* Inschrijven
Algemeen doel van de dag
Diversiteit in het jeugdbeleid levert winst op. Winst voor kind en
gezin, maar ook winst voor instellingen en gemeenten. En die winst is -
zeker met het oog op de aankomende transitie van de jeugdzorg -
broodnodig. Maar hoe werkt dat in de praktijk, diversiteitgevoelig
jeugdbeleid? Wat is er voor nodig en wat levert het op? Drie
academische werkplaatsen, in Amsterdam, Rotterdam en Noord-Brabant,
hebben zich vanaf eind 2008 intensief met deze vragen bezig gehouden.
Op 10 november presenteren zij de resultaten, in samenwerking met ZonMw
(dat de werkplaatsen heeft gefinancierd) en Nicis. Een en ander vindt
plaats onder bezielende leiding van Jörgen Raymann, die niet alleen
bekend is als presentator en cabaretier, maar bovendien zelf ook actief
is voor jongeren.
Het doel in het jeugdbeleid is helder: alle kansen creëren voor alle
kinderen, met de nadruk op preventief jeugdbeleid en op het bevorderen
van een positief opvoedingsklimaat. Het principe van `one size fits
all', algemeen jeugdbeleid, waarbij iedereen dezelfde ondersteuning
krijgt aangeboden, is al lang achterhaald. In de praktijk is specifiek
jeugdbeleid, waarbij de interventies toegesneden kunnen worden op de
klanten, vele malen effectiever. Daarvoor is het wel nodig dat de blik
van de beleidsmaker, de opleider en de professional, wijder en meer
diversiteitgevoelig wordt: dit verruimt het denken.
In het ochtendprogramma zullen twee panels - met onder andere Leon
Wever, directeur Jeugdzorg van VWS en Andree van Es, wethouder van
Amsterdam - in discussie gaan met beleidsmakers, opleiders en
beroepskrachten in de zaal.
In een eerste gesprek wordt gekeken welke interventies in het
jeugdbeleid het meest effectief zijn. Vragen die hierbij in ieder geval
aan bod komen zijn:
* Wat zijn de voordelen van het werken met methoden voor positief
jeugdbeleid zoals Triple P?
* Hoe kan de professional optimaal gebruik maken van het informele
netwerk rondom het gezin?
* Wat heeft een zorginstelling aan de wetenschappelijke kennis over
het jeugdbeleid, wat is het voordeel van werken met SMART processen
en evidence based interventies?
Bij een tweede gesprek gaat het over de winst die met
diversiteitgevoelig management en diversiteitgevoelige beleidsvorming
behaald kan worden. Hierbij gaat het onder andere om de volgende zaken:
* Hoe stuur je als organisatie op diversiteit en wat levert dat op?
* Wat is de rol van de verschillende vakopleidingen, hoe kunnen zij
diversiteit in het jeugdbeleid verankeren?
* Hoe kan een gemeente diversiteitgevoelig jeugdbeleid vormgeven en
implementeren?
Na de lunch wordt een actief en afwisselend programma aangeboden,
waarbij uitwisseling van ervaringen en `kijken in de keuken van een
ander' centraal staan. Meer dan vijftien succesvolle
praktijkvoorbeelden geven inzicht in de effecten van diversiteit in het
jeugdbeleid. De voorbeelden zijn aansprekend voor verschillende
doelgroepen: van het aanbrengen van diversiteit in een Eigen Kracht
Conferentie, tot het ontwikkelen van intercultureel vakmanschap binnen
de opleidingen: er is voor een ieder inspiratie te vinden.
De gepresenteerde praktijkvoorbeelden zijn verzameld in het
praktijkboek `Diversiteit in het jeugdbeleid: een wereld te winnen'.
Dit praktijkboek vol tips en trucs krijgt iedere congresbezoeker gratis
mee.
09.30 uur
Ontvangst deelnemers
10.00 uur
Opening door dagvoorzitter Jörgen Raymann
10.10 uur
De belangrijkste uitkomsten van de drie academische werkplaatsen
samengevat door Trees Pels, bijzonder hoogleraar Opvoeden in de
Multi-etnische stad aan de Vrije Universiteit van Amsterdam en
projectleider van Kenniswerkplaats Tienplus.
10.30 uur
De tafel van Jörgen deel 1: Een spervuur van vragen aan onder andere
experts als Hein Raat (Erasmus MC/Dwars) en Pauline Naber (Hogeschool
Inholland/ Kenniswerkplaats Tienplus), over opvoeding en de brug naar
de volwassenheid.
11.15 uur
Koffiepauze, bezoek informatiestands
11.45 uur
De tafel van Jörgen deel 2: Een spervuur van vragen aan onder andere
experts als Leon Wever (directeur Jeugdzorg ministerie van VWS) en
Murat Can (Kompas Zorg & Welzijn/Dj-Brabant), over management van
diversiteit in opleidingen en diversiteit in gemeenten.
12.30 uur
Lunch, bezoek informatiestands
14.00 uur
1e ronde workshops
15.00 uur
Koffiepauze, bezoek informatiestands
15.15 uur
2e ronde workshops
16.15 uur
Plenaire afsluiting met de projectleiders van de drie academische
werkplaatsen: Trees Pels (Kenniswerkplaats Tienplus), Tinneke Beirens
(Dwars) en Ab van de Wakker (DJ-Brabant)
16.30 uur
Borrel
RONDE 1
1. School en CJG: pedagogische partners
2. Visievorming op de nieuwe gemeentelijke pedagogische infrastructuur
3. Scan interculturele vaardigheden
4. Ontwikkelen intercultureel vakmanschap
5. Hoe bereik je mensen die we niet bereiken?
6. Jonge moeders in Rotterdam - een steuntje van het gemeentelijk
beleid in de rug nodig!?
7. De kracht van de Eigen kracht conferenties, bereik Antilliaanse
gezinnen
8. Kennisfundament risicojongeren
RONDE 2
9. Positieve opvoedingsvaardigheden: Triple p voor migrantenouders
10. Samenwerking van gemeenten en zelforganisaties: ontwikkeling en
verankering
11. Management van diversiteit, heel gewoon in het bedrijfsleven!
Verankering van diversiteit in jeugdvoorzieningen en -beleid
12. Praktisch meten in de hulp en zorg.
13. Effectief jeugdbeleid door goed onderzoek
14. De methodiek Coach je kind opent ogen
15. Implicaties van het Donnerbeleid
1 School en CJG: pedagogische partners
Juist in het voortgezet onderwijs is het van belang dat ouders, school
en CJG samenwerken om de ontwikkelingskansen van (migranten)jeugd te
vergroten. De school blijkt dé plek om ouders te bereiken met
laagdrempelige, preventieve opvoedsteun, maar dit lukt alleen als
ouders, leraren en opvoedprofessionals hun wederzijdse verwachtingen
expliciteren een blijvend partnerschap met elkaar aan gaan. In deze
workshop reflecteren we op de totstandkoming van een dergelijk
partnerschap en formuleren we do's en don'ts.
(Berend Meijer, rector Comenius Lyceum Amsterdam; Ahmed El Aslouni,
Manager Ouder en Kindcentra Amsterdam Nieuw-West; Marjan de Gruijter,
Kenniswerkplaats Tienplus; Hans Bellaart, Forum/DJ-Brabant en Anne
Willems, CJG Tilburg/DJ-Brabant)
2 Visievorming op de nieuwe gemeentelijke pedagogische
infrastructuur
De Kenniswerkplaats Tienplus is door DMO Amsterdam gevraagd om een
pedagogische visie te ontwikkelen die de gemeente kan ondersteunen in
het realiseren van een brede pedagogische infrastructuur rondom jeugd
en gezin. In deze workshop wordt deze visie gepresenteerd.
(Trees Pels & Hans Boutellier, Kenniswerkplaats Tienplus; Judith Leest,
Beleidsadviseur Jeugd, DMO Amsterdam)
3 Scan interculturele vaardigheden
Met het invullen van de scan die het IVA heeft ontwikkeld kunnen
welzijnwerkers en hulpverleners zelf nagaan hoe ze ervoor staan met
betrekking tot hun interculturele communicatieve vaardigheden. Op basis
van de resultaten kunnen ze beoordelen of het goed is om een na- of
bijscholingscursus te volgen. In de workshop is het mogelijk om zelf de
scan in te vullen en door de praten over de resultaten.
(Beatrice Roman, IVA/DJ-Brabant)
4 Ontwikkelen intercultureel vakmanschap
Veel hulpvragers in de jeugdzorg hebben een migranten afkomst.
Welzijnwerkers en hulpverleners moeten daar optimaal op kunnen
inspelen om hen te bereiken en om hun aanpak effectief te laten zijn.
Hoe kunnen opleidingen studenten daarop voorbereiden? Met welk aanbod
aan na- en bijscholing kunnen zij inspelen op de behoeften van
professionals? In deze workshop worden de ervaringen van Amsterdam,
Rotterdam, Breda en Den Bosch tegen elkaar afgezet en vergeleken.
(Youssef Azgahari, Avans/DJ-Brabant, Guido Walraven, Inholland/DWARS en
Pauline Naber, Inholland/Tienplus)
5 Hoe bereik je mensen die we niet bereiken?
In deze workshop worden de ervaringen om contacten op te bouwen met
moeilijk bereikbare groepen uit Amsterdam en Tilburg met elkaar
vergeleken. Asri uit Amsterdam is een actieve jongerenorganisatie die
in een vroeg stadium lokale partners benadert om de handen uit de
mouwen te steken. Het jongerenkennisteam uit Tilburg bestaat uit
jongeren met een migrantenafkomst, die actief naar de vindplaatsen van
moeilijk bereikbare groepen gaan om hen te informeren over het aanbod
aan voorzieningen, met name op het gebied van opvoedingsondersteuning.
(Rogier van Luxemburg, Twern/DJ-Brabant, Tarik Elkhayati,
Lumensgroep/DJ-Brabant en Ben Yourou, Asri)
6 Jonge moeders in Rotterdam - een steuntje van het gemeentelijk
beleid in de rug nodig!?
Jonge moeders (23 jaar en jonger) worden vaak geconfronteerd met
problemen rond zorg, opvang en opvoeding. Het ontbreekt in Rotterdam
niet aan voorzieningen en instellingen die hulp en ondersteuning bieden
aan jonge moeders. Sluit het aanbod echter wel aan op de behoefte? En
waar liggen mogelijke knelpunten en hoe kan men omgaan met de
bezuinigmaatregelen vanuit de overheid. Gemeentelijke regie en beleid
zijn noodzakelijk om deze knelpunten aan te pakken en het
hulpverleningsaanbod voor jonge moeders in Rotterdam te optimaliseren.
Tijdens deze workshop bespreken we een aantal mogelijkheden daarvoor.
(Sandra Lohman en Toby Witte, Hogeschool Rotterdam/Dwars)
7 De kracht van de Eigen kracht conferenties, bereik Antilliaanse
gezinnen
Eigen Kracht is een benaderingswijze, waarin mensen zelf beslissen over
wat zij nodig hebben om problemen op te lossen. Dit model blijkt in
Rotterdam opvallend goed aan te slaan bij allochtone gezinnen, met name
bij Antillianen. Tijdens deze workshop staan de vragen centraal waarom
het model zo aantrekkelijk is voor hen en of het enthousiasme ook leidt
tot de gewenste resultaten.
(Dick Butte, GGD RR/Dwars)
8 Kennisfundament risicojongeren
In de loop der jaren is er veel onderzoek gedaan naar oorzaken en
effectieve manieren om wat te doen aan overlast van (criminele)
jeugdgroepen. Verschillende onderzoeksrapporten ontrafelen deze
problemen, maar de wetenschappelijke inzichten bereiken zelden de
praktijk. Zonde! Daarom heeft Nicis Institute samen met het WODC een
reeks zeer bruikbare inzichten en oplossingsrichtingen uit het neusje
van de onderzoekszalm gedestilleerd en in een panklare workshop
gegoten. In de workshop maakt u kennis met een aantal inzichten uit
het Kennisfundament. U wordt zelf aan het denken gezet en u krijgt
antwoord op vragen over effectieve interventies, voorwaarden voor een
goed grenzen stellend beleid, risicofactoren en beschermende factoren
bij jongeren.
Marianne van den Anker (Projectleider Kennisfundament in opdracht van
Nicis Institute)
RONDE 2
9 Positieve opvoedingsvaardigheden: Triple p voor migrantenouders
In Amsterdam is Triple P - een evidence based programma voor
opvoedingsondersteuning - stadsbreed ingevoerd. In deze workshop
presenteren we de resultaten van onderzoek van Kenniswerkplaats
Tienplus naar hoe dit programma specifiek kan aansluiten op de
behoeften en achtergronden van (migranten)ouders.
(Cecile Winkelman & Marjolijn Distelbrink, Kenniswerkplaats Tienplus)
10 Samenwerking van gemeenten en zelforganisaties: ontwikkeling en
verankering
Vrijwilligersorganisaties en jeugdvoorzieningen willen allebei vanuit
de vraag en het perspectief van ouders hulp en advies op maat leveren.
Zij hebben elk een eigen kracht en expertise die zij bij elkaar kunnen
voegen in een sterke, gezamenlijke aanpak. Deze workshop gaat over de
vraag hoe je dergelijke samenwerking kan ontwikkelen en verankeren in
het gemeentelijk beleid. In deze workshop presenteren we de
samenwerking tussen gemeenten en zelforganisaties in Amsterdam,
Tilburg/Eindhoven en Rotterdam. We geven gemeenten advies over hoe ze
beter samen op kunnen trekken met sleutelfiguren in de wijk.
(Elena Ponzoni, Kenniswerkplaats Tienplus; Ab van de Wakker,
DJ-Brabant; Mohammed Bibi, DWARS)
11 Management van diversiteit, heel gewoon in het bedrijfsleven!
Verankering van diversiteit in jeugdvoorzieningen en -beleid
In het bedrijfsleven worden de opbrengsten van diversiteitsbeleid al
langer (h)erkend. In deze workshop gaat het om de vraag hoe diversiteit
ook in voorzieningen voor jeugd en in het jeugdbeleid verankerd kunnen
worden. Hoe geef je vorm aan management van diversiteit in de
non-profit en publieke sector? Hoe zorg je ervoor dat een goede start
ook een goed vervolg krijgt? In deze workshop worden de ervaringen van
Eindhoven en Tilburg afgezet tegen ontwikkelingen in het
bedrijfsleven. Zowel het perspectief van de gemeente als dat van
instellingen komt aan bod.
(Renee de Reuver, UvT / DJ-Brabant; Rob Gilsing, Kenniswerkplaats
Tienplus)
12 Praktisch meten in de hulp en zorg.
In de regel wordt er gebruik gemaakt van vragenlijsten en
scoreformulieren bij het registreren en rapporteren van oa beschrijving
van de cliëntengroep. Vaak wordt er blind vertrouwd in deze methoden en
beleid wordt opgesteld aan de hand van deze resultaten. Aan de hand van
twee praktische voorbeelden zal in deze workshop het belang van het
gebruik van goede meetinstrumenten in de hulpverlening en de zorg
getoond worden. En mogelijke gevolgen van niet bewust gebruiken van
deze meetmethoden.
(Tamara van Batenburg, GGD RR/Dwars en Ilse Flink Erasmus MC/Dwars)
13 Effectief jeugdbeleid door goed onderzoek
Voor het ontwikkelen van effectief jeugdbeleid is het noodzakelijk dat
er uitwisseling, maar nog beter; samenwerking, is tussen professionals
uit het beleid, onderzoek en praktijk. In de praktijk gebeurt dit nog
niet altijd, hoe kunnen we dit toch bevorderen om het jeugdbeleid zo
effectief mogelijk te laten zijn? Een belangrijk onderwerp, zeker in
een periode van reorganisatie en bezuinigingen.
(Tinneke Beirens, Erasmus MC/GGD RR/Dwars en Eva Stultjens, het
PON/DJ-Brabant)
14 De methodiek Coach je kind opent ogen
Coach je kind is een bottum up opvoedingsondersteuningsprogramma. Het
biedt laagdrempelige steun aan migrantenouders door aan te sluiten bij
de levenssituatie en het levensgevoel van ouders. Door uit te gaan van
de omschrijving van problemen van de ouders, ontstaat vertrouwen. In
deze workshop kunt u kennismaken met de cultuurspecifieke methodiek
Coach je kind en kunt u aan den lijve ervaren hoe uitdagend en boeiend
het is om daadwerkelijk met ouders van start te gaan vanuit hun
probleemformulering.
(Esmae Mahdi,SIPI/programmaleider Coach je kind, Aziza
Salama,SIPI/gezinscoach; Wilma Aarts, SIPI/programma-adviseur)
15 Implicaties van het Donnerbeleid
Minister Donner maakt een eind aan de subsidie voor de integratie van
specifieke groepen migranten. In deze workshop wordt ingegaan op het
effect van dat besluit en het belang dat het vorige beleid heeft gehad
voor criminaliteitspreventie en bestrijding bij jongens van Marokkaanse
afkomst.
(Inge Bakker & Trees Pels, Kenniswerkplaats Tienplus)
Inschrijven
U kunt zich aanmelden via deze inschrijflink
Datum en locatie
Het congres wordt gehouden op 10 november in Engels Grandcafé
Restaurants Zalen te Rotterdam.
Doelgroep
De congres is bedoeld voor:Gemeentelijke beleidsmakers en wethouders en
ondersteuners in de gemeentelijke jeugdsector.
Kosten
Deelname aan de cursus bedraagt EUR 199,- (ex. 19% BTW) per persoon.
Voorwaarden inschrijving
Ongeveer een week voor het congres ontvangt u per post een bevestiging
met een routebeschrijving. Uw inschrijving is bindend.
Registratie in verband met de Wet bescherming persoonsgegevens is
aangemeld bij het CBP op 24 juli 2002, meldingsnummer m-1026707.
Annuleren of wijzigen
Wilt u uw aanmelding annuleren of wijzigen, dan kunt u dat doen door in
te loggen en naar 'mijn inschrijving' te gaan. Bij verhindering kan uw
plaats worden ingenomen door een vervanger. Dit kunt u per e-mail
aangeven aan cs-vng.nl
Indien annulering niet twee weken voor het congres wordt doorgegeven,
bent u de volledige deelnamekosten verschuldigd.
Inlichtingen
Congres-en Studiecentrum VNG