Congres-en Studiecentrum VNG

Een wereld te winnen: Kwaliteit in de zorg voor alle jeugd


10 november - Rotterdam


* Introductie

* Programma

* Workshops

* Inschrijven

Algemeen doel van de dag
Diversiteit in het jeugdbeleid levert winst op. Winst voor kind en gezin, maar ook winst voor instellingen en gemeenten. En die winst is - zeker met het oog op de aankomende transitie van de jeugdzorg - broodnodig. Maar hoe werkt dat in de praktijk, diversiteitgevoelig jeugdbeleid? Wat is er voor nodig en wat levert het op? Drie academische werkplaatsen, in Amsterdam, Rotterdam en Noord-Brabant, hebben zich vanaf eind 2008 intensief met deze vragen bezig gehouden. Op 10 november presenteren zij de resultaten, in samenwerking met ZonMw (dat de werkplaatsen heeft gefinancierd) en Nicis. Een en ander vindt plaats onder bezielende leiding van Jörgen Raymann, die niet alleen bekend is als presentator en cabaretier, maar bovendien zelf ook actief is voor jongeren.

Het doel in het jeugdbeleid is helder: alle kansen creëren voor alle kinderen, met de nadruk op preventief jeugdbeleid en op het bevorderen van een positief opvoedingsklimaat. Het principe van `one size fits all', algemeen jeugdbeleid, waarbij iedereen dezelfde ondersteuning krijgt aangeboden, is al lang achterhaald. In de praktijk is specifiek jeugdbeleid, waarbij de interventies toegesneden kunnen worden op de klanten, vele malen effectiever. Daarvoor is het wel nodig dat de blik van de beleidsmaker, de opleider en de professional, wijder en meer diversiteitgevoelig wordt: dit verruimt het denken.

In het ochtendprogramma zullen twee panels - met onder andere Leon Wever, directeur Jeugdzorg van VWS en Andree van Es, wethouder van Amsterdam - in discussie gaan met beleidsmakers, opleiders en beroepskrachten in de zaal.
In een eerste gesprek wordt gekeken welke interventies in het jeugdbeleid het meest effectief zijn. Vragen die hierbij in ieder geval aan bod komen zijn:

* Wat zijn de voordelen van het werken met methoden voor positief jeugdbeleid zoals Triple P?

* Hoe kan de professional optimaal gebruik maken van het informele netwerk rondom het gezin?

* Wat heeft een zorginstelling aan de wetenschappelijke kennis over het jeugdbeleid, wat is het voordeel van werken met SMART processen en evidence based interventies?

Bij een tweede gesprek gaat het over de winst die met diversiteitgevoelig management en diversiteitgevoelige beleidsvorming behaald kan worden. Hierbij gaat het onder andere om de volgende zaken:
* Hoe stuur je als organisatie op diversiteit en wat levert dat op?
* Wat is de rol van de verschillende vakopleidingen, hoe kunnen zij diversiteit in het jeugdbeleid verankeren?

* Hoe kan een gemeente diversiteitgevoelig jeugdbeleid vormgeven en implementeren?

Na de lunch wordt een actief en afwisselend programma aangeboden, waarbij uitwisseling van ervaringen en `kijken in de keuken van een ander' centraal staan. Meer dan vijftien succesvolle praktijkvoorbeelden geven inzicht in de effecten van diversiteit in het jeugdbeleid. De voorbeelden zijn aansprekend voor verschillende doelgroepen: van het aanbrengen van diversiteit in een Eigen Kracht Conferentie, tot het ontwikkelen van intercultureel vakmanschap binnen de opleidingen: er is voor een ieder inspiratie te vinden.

De gepresenteerde praktijkvoorbeelden zijn verzameld in het praktijkboek `Diversiteit in het jeugdbeleid: een wereld te winnen'. Dit praktijkboek vol tips en trucs krijgt iedere congresbezoeker gratis mee.


09.30 uur

Ontvangst deelnemers


10.00 uur

Opening door dagvoorzitter Jörgen Raymann


10.10 uur

De belangrijkste uitkomsten van de drie academische werkplaatsen samengevat door Trees Pels, bijzonder hoogleraar Opvoeden in de Multi-etnische stad aan de Vrije Universiteit van Amsterdam en projectleider van Kenniswerkplaats Tienplus.


10.30 uur

De tafel van Jörgen deel 1: Een spervuur van vragen aan onder andere experts als Hein Raat (Erasmus MC/Dwars) en Pauline Naber (Hogeschool Inholland/ Kenniswerkplaats Tienplus), over opvoeding en de brug naar de volwassenheid.


11.15 uur

Koffiepauze, bezoek informatiestands


11.45 uur

De tafel van Jörgen deel 2: Een spervuur van vragen aan onder andere experts als Leon Wever (directeur Jeugdzorg ministerie van VWS) en Murat Can (Kompas Zorg & Welzijn/Dj-Brabant), over management van diversiteit in opleidingen en diversiteit in gemeenten.


12.30 uur

Lunch, bezoek informatiestands


14.00 uur


1e ronde workshops


15.00 uur

Koffiepauze, bezoek informatiestands


15.15 uur


2e ronde workshops


16.15 uur

Plenaire afsluiting met de projectleiders van de drie academische werkplaatsen: Trees Pels (Kenniswerkplaats Tienplus), Tinneke Beirens (Dwars) en Ab van de Wakker (DJ-Brabant)


16.30 uur

Borrel

RONDE 1


1. School en CJG: pedagogische partners


2. Visievorming op de nieuwe gemeentelijke pedagogische infrastructuur


3. Scan interculturele vaardigheden

4. Ontwikkelen intercultureel vakmanschap

5. Hoe bereik je mensen die we niet bereiken?
6. Jonge moeders in Rotterdam - een steuntje van het gemeentelijk beleid in de rug nodig!?

7. De kracht van de Eigen kracht conferenties, bereik Antilliaanse gezinnen

8. Kennisfundament risicojongeren

RONDE 2


9. Positieve opvoedingsvaardigheden: Triple p voor migrantenouders
10. Samenwerking van gemeenten en zelforganisaties: ontwikkeling en verankering

11. Management van diversiteit, heel gewoon in het bedrijfsleven! Verankering van diversiteit in jeugdvoorzieningen en -beleid
12. Praktisch meten in de hulp en zorg.

13. Effectief jeugdbeleid door goed onderzoek
14. De methodiek Coach je kind opent ogen

15. Implicaties van het Donnerbeleid


1 School en CJG: pedagogische partners
Juist in het voortgezet onderwijs is het van belang dat ouders, school en CJG samenwerken om de ontwikkelingskansen van (migranten)jeugd te vergroten. De school blijkt dé plek om ouders te bereiken met laagdrempelige, preventieve opvoedsteun, maar dit lukt alleen als ouders, leraren en opvoedprofessionals hun wederzijdse verwachtingen expliciteren een blijvend partnerschap met elkaar aan gaan. In deze workshop reflecteren we op de totstandkoming van een dergelijk partnerschap en formuleren we do's en don'ts.

(Berend Meijer, rector Comenius Lyceum Amsterdam; Ahmed El Aslouni, Manager Ouder en Kindcentra Amsterdam Nieuw-West; Marjan de Gruijter, Kenniswerkplaats Tienplus; Hans Bellaart, Forum/DJ-Brabant en Anne Willems, CJG Tilburg/DJ-Brabant)


2 Visievorming op de nieuwe gemeentelijke pedagogische infrastructuur
De Kenniswerkplaats Tienplus is door DMO Amsterdam gevraagd om een pedagogische visie te ontwikkelen die de gemeente kan ondersteunen in het realiseren van een brede pedagogische infrastructuur rondom jeugd en gezin. In deze workshop wordt deze visie gepresenteerd.

(Trees Pels & Hans Boutellier, Kenniswerkplaats Tienplus; Judith Leest, Beleidsadviseur Jeugd, DMO Amsterdam)


3 Scan interculturele vaardigheden
Met het invullen van de scan die het IVA heeft ontwikkeld kunnen welzijnwerkers en hulpverleners zelf nagaan hoe ze ervoor staan met betrekking tot hun interculturele communicatieve vaardigheden. Op basis van de resultaten kunnen ze beoordelen of het goed is om een na- of bijscholingscursus te volgen. In de workshop is het mogelijk om zelf de scan in te vullen en door de praten over de resultaten.

(Beatrice Roman, IVA/DJ-Brabant)


4 Ontwikkelen intercultureel vakmanschap Veel hulpvragers in de jeugdzorg hebben een migranten afkomst. Welzijnwerkers en hulpverleners moeten daar optimaal op kunnen inspelen om hen te bereiken en om hun aanpak effectief te laten zijn. Hoe kunnen opleidingen studenten daarop voorbereiden? Met welk aanbod aan na- en bijscholing kunnen zij inspelen op de behoeften van professionals? In deze workshop worden de ervaringen van Amsterdam, Rotterdam, Breda en Den Bosch tegen elkaar afgezet en vergeleken.

(Youssef Azgahari, Avans/DJ-Brabant, Guido Walraven, Inholland/DWARS en Pauline Naber, Inholland/Tienplus)


5 Hoe bereik je mensen die we niet bereiken? In deze workshop worden de ervaringen om contacten op te bouwen met moeilijk bereikbare groepen uit Amsterdam en Tilburg met elkaar vergeleken. Asri uit Amsterdam is een actieve jongerenorganisatie die in een vroeg stadium lokale partners benadert om de handen uit de mouwen te steken. Het jongerenkennisteam uit Tilburg bestaat uit jongeren met een migrantenafkomst, die actief naar de vindplaatsen van moeilijk bereikbare groepen gaan om hen te informeren over het aanbod aan voorzieningen, met name op het gebied van opvoedingsondersteuning.

(Rogier van Luxemburg, Twern/DJ-Brabant, Tarik Elkhayati, Lumensgroep/DJ-Brabant en Ben Yourou, Asri)


6 Jonge moeders in Rotterdam - een steuntje van het gemeentelijk beleid in de rug nodig!?

Jonge moeders (23 jaar en jonger) worden vaak geconfronteerd met problemen rond zorg, opvang en opvoeding. Het ontbreekt in Rotterdam niet aan voorzieningen en instellingen die hulp en ondersteuning bieden aan jonge moeders. Sluit het aanbod echter wel aan op de behoefte? En waar liggen mogelijke knelpunten en hoe kan men omgaan met de bezuinigmaatregelen vanuit de overheid. Gemeentelijke regie en beleid zijn noodzakelijk om deze knelpunten aan te pakken en het hulpverleningsaanbod voor jonge moeders in Rotterdam te optimaliseren. Tijdens deze workshop bespreken we een aantal mogelijkheden daarvoor.

(Sandra Lohman en Toby Witte, Hogeschool Rotterdam/Dwars)


7 De kracht van de Eigen kracht conferenties, bereik Antilliaanse gezinnen
Eigen Kracht is een benaderingswijze, waarin mensen zelf beslissen over wat zij nodig hebben om problemen op te lossen. Dit model blijkt in Rotterdam opvallend goed aan te slaan bij allochtone gezinnen, met name bij Antillianen. Tijdens deze workshop staan de vragen centraal waarom het model zo aantrekkelijk is voor hen en of het enthousiasme ook leidt tot de gewenste resultaten.

(Dick Butte, GGD RR/Dwars)


8 Kennisfundament risicojongeren
In de loop der jaren is er veel onderzoek gedaan naar oorzaken en effectieve manieren om wat te doen aan overlast van (criminele) jeugdgroepen. Verschillende onderzoeksrapporten ontrafelen deze problemen, maar de wetenschappelijke inzichten bereiken zelden de praktijk. Zonde! Daarom heeft Nicis Institute samen met het WODC een reeks zeer bruikbare inzichten en oplossingsrichtingen uit het neusje van de onderzoekszalm gedestilleerd en in een panklare workshop gegoten. In de workshop maakt u kennis met een aantal inzichten uit het Kennisfundament. U wordt zelf aan het denken gezet en u krijgt antwoord op vragen over effectieve interventies, voorwaarden voor een goed grenzen stellend beleid, risicofactoren en beschermende factoren bij jongeren.

Marianne van den Anker (Projectleider Kennisfundament in opdracht van Nicis Institute)

RONDE 2


9 Positieve opvoedingsvaardigheden: Triple p voor migrantenouders In Amsterdam is Triple P - een evidence based programma voor opvoedingsondersteuning - stadsbreed ingevoerd. In deze workshop presenteren we de resultaten van onderzoek van Kenniswerkplaats Tienplus naar hoe dit programma specifiek kan aansluiten op de behoeften en achtergronden van (migranten)ouders.

(Cecile Winkelman & Marjolijn Distelbrink, Kenniswerkplaats Tienplus)


10 Samenwerking van gemeenten en zelforganisaties: ontwikkeling en verankering
Vrijwilligersorganisaties en jeugdvoorzieningen willen allebei vanuit de vraag en het perspectief van ouders hulp en advies op maat leveren. Zij hebben elk een eigen kracht en expertise die zij bij elkaar kunnen voegen in een sterke, gezamenlijke aanpak. Deze workshop gaat over de vraag hoe je dergelijke samenwerking kan ontwikkelen en verankeren in het gemeentelijk beleid. In deze workshop presenteren we de samenwerking tussen gemeenten en zelforganisaties in Amsterdam, Tilburg/Eindhoven en Rotterdam. We geven gemeenten advies over hoe ze beter samen op kunnen trekken met sleutelfiguren in de wijk.

(Elena Ponzoni, Kenniswerkplaats Tienplus; Ab van de Wakker, DJ-Brabant; Mohammed Bibi, DWARS)


11 Management van diversiteit, heel gewoon in het bedrijfsleven! Verankering van diversiteit in jeugdvoorzieningen en -beleid In het bedrijfsleven worden de opbrengsten van diversiteitsbeleid al langer (h)erkend. In deze workshop gaat het om de vraag hoe diversiteit ook in voorzieningen voor jeugd en in het jeugdbeleid verankerd kunnen worden. Hoe geef je vorm aan management van diversiteit in de non-profit en publieke sector? Hoe zorg je ervoor dat een goede start ook een goed vervolg krijgt? In deze workshop worden de ervaringen van Eindhoven en Tilburg afgezet tegen ontwikkelingen in het bedrijfsleven. Zowel het perspectief van de gemeente als dat van instellingen komt aan bod.

(Renee de Reuver, UvT / DJ-Brabant; Rob Gilsing, Kenniswerkplaats Tienplus)


12 Praktisch meten in de hulp en zorg.
In de regel wordt er gebruik gemaakt van vragenlijsten en scoreformulieren bij het registreren en rapporteren van oa beschrijving van de cliëntengroep. Vaak wordt er blind vertrouwd in deze methoden en beleid wordt opgesteld aan de hand van deze resultaten. Aan de hand van twee praktische voorbeelden zal in deze workshop het belang van het gebruik van goede meetinstrumenten in de hulpverlening en de zorg getoond worden. En mogelijke gevolgen van niet bewust gebruiken van deze meetmethoden.

(Tamara van Batenburg, GGD RR/Dwars en Ilse Flink Erasmus MC/Dwars)


13 Effectief jeugdbeleid door goed onderzoek Voor het ontwikkelen van effectief jeugdbeleid is het noodzakelijk dat er uitwisseling, maar nog beter; samenwerking, is tussen professionals uit het beleid, onderzoek en praktijk. In de praktijk gebeurt dit nog niet altijd, hoe kunnen we dit toch bevorderen om het jeugdbeleid zo effectief mogelijk te laten zijn? Een belangrijk onderwerp, zeker in een periode van reorganisatie en bezuinigingen.

(Tinneke Beirens, Erasmus MC/GGD RR/Dwars en Eva Stultjens, het PON/DJ-Brabant)


14 De methodiek Coach je kind opent ogen Coach je kind is een bottum up opvoedingsondersteuningsprogramma. Het biedt laagdrempelige steun aan migrantenouders door aan te sluiten bij de levenssituatie en het levensgevoel van ouders. Door uit te gaan van de omschrijving van problemen van de ouders, ontstaat vertrouwen. In deze workshop kunt u kennismaken met de cultuurspecifieke methodiek Coach je kind en kunt u aan den lijve ervaren hoe uitdagend en boeiend het is om daadwerkelijk met ouders van start te gaan vanuit hun probleemformulering.

(Esmae Mahdi,SIPI/programmaleider Coach je kind, Aziza Salama,SIPI/gezinscoach; Wilma Aarts, SIPI/programma-adviseur)


15 Implicaties van het Donnerbeleid
Minister Donner maakt een eind aan de subsidie voor de integratie van specifieke groepen migranten. In deze workshop wordt ingegaan op het effect van dat besluit en het belang dat het vorige beleid heeft gehad voor criminaliteitspreventie en bestrijding bij jongens van Marokkaanse afkomst.

(Inge Bakker & Trees Pels, Kenniswerkplaats Tienplus)

Inschrijven

U kunt zich aanmelden via deze inschrijflink

Datum en locatie

Het congres wordt gehouden op 10 november in Engels Grandcafé Restaurants Zalen te Rotterdam.

Doelgroep

De congres is bedoeld voor:Gemeentelijke beleidsmakers en wethouders en ondersteuners in de gemeentelijke jeugdsector.

Kosten

Deelname aan de cursus bedraagt EUR 199,- (ex. 19% BTW) per persoon.

Voorwaarden inschrijving

Ongeveer een week voor het congres ontvangt u per post een bevestiging met een routebeschrijving. Uw inschrijving is bindend. Registratie in verband met de Wet bescherming persoonsgegevens is aangemeld bij het CBP op 24 juli 2002, meldingsnummer m-1026707.

Annuleren of wijzigen

Wilt u uw aanmelding annuleren of wijzigen, dan kunt u dat doen door in te loggen en naar 'mijn inschrijving' te gaan. Bij verhindering kan uw plaats worden ingenomen door een vervanger. Dit kunt u per e-mail aangeven aan cs-vng.nl

Indien annulering niet twee weken voor het congres wordt doorgegeven, bent u de volledige deelnamekosten verschuldigd.

Inlichtingen